Gå til innhold
Arkivverket

[#54526] Ferdinad Wilhelm Fredriksen ca 1820/1822, og Marith Larsdatter, Edø M&R.


Gjest Unni Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Knudsen

Leter etter opphavet til Ferdinand Wilhelm Fredriksen født 1820/1822 Løvseth, Molde? Han giftet seg med Marith Larsdatter på Edø M&R, 6 jan. 1847, side 339, nr 2, 1820-1852. Har ikke klart å tyde hva det står. Har funnet tre barn til Ferdinand og Marith. Hanna Regine 1848 Edø. Elen Maria 1849 Edø. Fredrikke 1952 Edø. Ferdinand giftet seg igjen som enkemann, 25 jul. 1864 på Edø, med Anne Olsdatter. Ved vielse 1, heter far til Ferdinand, Ferdinand Wilhelmsen. Vielse nr 2, heter han Fredrik F...ø?.(Et sted). Regner med at han heter Ferdinad Fredrik Wilhelmsen eller omvendt. Mvh, Unni Knudsen. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Ferdinand Wilhelm var født i 1820, og hans foreldre var kaptein Ferdinand Wilhelm von Friboe og jenta Inger Jacobsdatter. Ferdinand von Friboe var dansk (fra København) og sønn av Peter Svane von Friboe og Margrete Lucie Louise von Bauditz. Marith Larsdatter var fra Kuløy på Smøla. Hennes slekt finner du i bind 2 av Smølaboka.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Marith Larsdatter f. 1812, var datter til Lars Pedersen Berset f. 1768 og kona Randi Johannesdatter Sogge fra Surnadal, som kom til Kuli og ble bosatt i Oppigarden der. Se Smøla bygdebok bind 2, s. 292. Marith var første gangen gift i 1834 med Hans Hanssen Falch Gjøen som omkom på sjøen i 1840. De hadde tre barn; Hans Rasmus f. 1835, Randine Margrete f. 1836 og Karen f. 1839. Så hadde Marith sønnen Johannes f. 1833. Enka Marith Larsdatter ble gift andre gang i 1847 med Ferdinand Wilhelm Lønseth f. 1820 på Lønset ved Molde. De fikk barna Hanna Regine f. 1848, Elen Maria f. 1849, Fredrikke f. 1852 og Lars f. 1855.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Takk skal du ha Kjell Fredly, dette var kjempefint. Her fikk jeg mange opplysninger,som jeg har lett etter. Vet du hvor Ferdinand Wilhelm ble født/døpt? Javel da kommer halve slekta fra Danmark, hvem kunne trodd det. Har en del av forfedrene og slekta til Marith Larsdatter. Mvh. Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Unni! Nei desverre, det husker jeg ikke. For mange år siden forsket jeg litt på denne slekta, og fant en god del opplysninger om denne familien på statsarkivet i Trondheim, i dansk pesonalhistorisk tidsskrift tror jeg det var. Margrete var i alle fall av en tysk baronslekt som også skrev seg for von Baudissin. Men jeg kan ikke tro annet enn at Ferdinand Wilhelm var født i København da jeg mener å huske at hans foreldre hadde høye stillinger der (var Margrete hoffdame???) Dette skulle det i alle fall være mulig å finne ut av.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei og takk Kjell Fredly. Dette var kjempefint.. Det er rart og spennende å se hva men finner utav sine aner/slekter.Får jobbe videre å se om jeg kan finne noen av dem i Dansk folketelling, som jeg nok gjør!!!! Mvh. Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.