Gå til innhold
Arkivverket

[#54530] Tyding av kirkebok Sør-Odal 1876-1885


Gjest Morten Strøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Strøm

Hei.Jeg finner min oldemors dåp 5.1 1879 i kirkebok for Sør-Odal på nettet, men når jeg prøver å tyde faddernes navn så har jeg problemer med å skjønne prestens håndskrift. Er det noen der som er gode på Sør Odal prestens skrift så hadde det vært veldig fint. Lenke http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=6037 Min Oldemor het Hanna og er nummer tre fra toppen i scannet bok fra 1879 s 2. Hennes far var Hans Hansen og mor var Elin Engebretsdatter. mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Jeg leser faddernes navn slik - uten at jeg garanterer at alt er riktig:Anders Svendsen Sæterfladen (?), Ole Olsen Myren, Lauritz Hansen Tovsæt, Lena Olsd.Kvislerbraten og Lena Olsdtr. Løkeneie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Det kan være vanskelig å tyde navn ......... Jeg lurer på om ikke navn nr. 2 kan være Syvertsen - ved å sammenligne y-ene i Syvertsen og Myren. Det kan være greitt å se mulighetene, hvis man har andre navn det kan passe sammen med.Dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Jeg er enig med Dagrun. Det skal nok være Syvertsen. Det hender at v'en tar en sving ned, derfor tolket jeg navnet i farten til Svendsen, men det er tydelig Syvertsen. Ellers tror jeg at gardsnavnet skal være Sæterslien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei, og takk for svar.Det er et par 'lokale' stedsnavn som jeg tror kan stemme her på grensen mellom Nes og Sør-Odal; Sæterstøen, Sæterflaten(fladen el. flaen).Ellers kjenner jeg igjen Tovæt som et annet sted i nærheten.Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.