Gå til innhold
Arkivverket

[#54532] Mannskapslister skip rundt 1910


Gjest Marianne Sulesund
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Sulesund

Jeg trenger tips om hvor jeg skal lete etter hvilke båter min morfar seilte på. Han var fyrbøter/maskinist. Vilhelm Severin Larsen f. 1889 i Vågan.Han omkom under forlis med Bermuda med skipet Sydhav MT ble torpedert utenfor kysten av Bermuda i 1942. Dette kjenner jeg altså til. Men jeg ønsker å finne mer om hans historie før den tid. Han var født i Vågan, vokste opp i Bodø, og så:Han bodde i Trondheim til 1903 - 1907, så i Ålesund til 1911, så i Trondheim 1911-12. Muligens tilbake til Ålesund, men i 1915 bodde familien i Bergen, da datteren ble født der. Etter brannen i Bergen 1916 flyttet de til Ålesund.Jeg undres jo på denne flyttingen, mener det må ha med hans jobb på sjøen å gjøre. Ser også at hans foreldre bodde på de samme steder, faren var også maskinist.Forteller disse stedene noe om rederi? Om han var i utenriks-eller innenriksfart tidligere i sitt liv? Under krigen altså i handelsflåten, men finnes der på noen måte ting som kan gi meg pekepinn ang. skip/båt han jobbet på. Flyttingen tilsier kanskje at det var mange forskjellige båter/rederier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg ville ha forsøkt å finne innførselen om ham i mannskapsrullene. Han har trolig vært registrert av innrulleringssjefen i Trondheim, men kan ha blitt overflyttet til rullene for Ålesund. Men i alle fall erdet Statsarkivet i Trondheim som er rette vedkommende å spørre om materialet. I rullene står det navn på skip, dato for på- og avmønstring, opplysninger om hvilken stilling han hadde om bord, og eventuelle merknader om sykdom, eller eventuelt om at han kunne ha forlatt skipet ulovlig i utenlandsk havn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Hei og takk. Jo, det kan være han, men tror det er en annen, - en fetter morfar hadde med samme navn: Vilhelm Magnhildos Larsen, f. 31. mai 1890 i Bergen. Han var chief såvidt jeg vet, det kan vel stemme med 'engeneer'. Har gått utfra at denne i 1917 var fetter Vilhelm, har også funnet han i 1918 på Ellis. Men klarer ikke å finne ut av denne onkelen som han nevner: Thygesen Nilsen. Det at denne Vilhelm var ugift, kan tyde på at det er fetteren.Morfar giftet seg i 1909, (har ikke funnet vielsen enda - en farende mann som bodde mange steder. Og han ble skilt fra mormor ca. 1918 - derfor har jeg så lite data om han.)Fetter Vilhelm er ellers en av de personene som står på listen over 'hvordan gikk det med han'. Vet ikke om denne fetteren hadde familie etter seg, eller hvor han døde. Han var sønn av Peter Andreas Wilhelm Larsen som hadde cigar og tobaksbutikk i Oscarsgt. i Bergen. Denne Peter var også maskinist både før og etter at han drev butikken, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ja, du har vel rett i at det var hans fetter som ble registrert på Ellis i 1917. Jeg har sett litt på 'Immigration Records' hos 'Ancestry.com' og ser at han for det meste seilte som 2. maskinist. Her er det lett å blande, men jeg tror også jeg har funnet noen registreringere på din morfar:NY 15. nov. 1925 med S/S 'Clement Smith'. Fra Tampico, Mexico den 5. nov. Wilhelm Larsen (37), - 'Fireman'. Han var da 5 fot og 10 tommer og veide 172 pund. (Hans fetter var mindre og lettere).Han er også registrert i NY 29. jan. 1926. Samme skip og samme jobb.NY 24 juli 1928 - Wilhelm Larsen, 'Fireman'. Mønstret på 'Munorway' den 15. juni 1928 i Newcastle on Tyne og mønstret av i NY den 24. juli 1928. Han hadde da vært til sjøs i 20 år. Skipet kom til NY fra Campbellton, New Brunswick. Det tilhørte Munson Steamship Line.NY 8. des. 1932 - Wilhelm Larsen (42), mønstret på S/S 'Marianne' (av Bergen?). Kaptein P. Johannessen.NY 3. jan. 1939, Wilhelm Larsen (49) mønstrer på den norskregistrerte S/S 'Gezina'. Skipet var i Baltimore 5. mars 1939. Det kom da fra Puerto Cabezas i Nicaragua og skulle seile til Newfoundland den 9. mars.NY 14. okt. 1939. Wilhelm Larsen mønstret på 'Senta' den 15. okt. som 'Fireman'. 'Shipped or Engaged: Aalesund.' Kaptein var Torstein Nesby. Skipet kom til NY fra Nova Scotia.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Oj, - det var fantastisk, plutselig dukket liksom min morfar frem for meg. Har jo aldri truffet han, også av naturlige grunner ettersom han omkom i 1942 før jeg var født. Jeg har et bilde av han, en vakker mann!Dette var fantastisk, tusen takk!mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.