Gå til innhold
Arkivverket

[#54534] Hitra/ST: Foreldre til Albert Kristoffersen (f. ca. 1828)


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Ja, Anne. Hvis nå Gurine og Christoffer skulle være søsken, som ikke er usannsynlig, er deres far Ingebrigt Larsen, som også Dag har påpekt. Begynner vi å nærme oss en løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Noe må iallefall være feil et eller annet sted.Navneforvirring,alder osv, gjør det jo ikke direkte enkelt å fastslå hverken det ene eller det andre.Disse kirkebøkene som finnes på Hitra er mildt sagt vriene. Det sto visst dårlig til både med å skrive leselig og på blekkfronten.Hvis det er Ingebrigt Larsen Beøen/Kvalvigen som er faren,er han født ca 1777.Er det deriot Ingrbrigt Ingebrigtsen som er den rette,har vi en større jobb på gang.Hvor kom i såfall han fra?DAG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Jeg har sett på dåpen til barna Christopher og Sara fikk. Albright fadder Ane Qvalvik,(Ingebrigt Larsen var gift med ei Ane Margrethe), Ane Christine døpt 2/11 1828 fadder Lars Ingebrigtsen, Ingebrigt Beøen får en sønn Lars i 1801, Anders døpt 16/5 1833, har en fadder som heter Ingebrigtsen, klarer ikke fornavnet, Christine døpt 7/6 1835, fadder Lars Ingebrigtsen, Saratz døpt 30/7 1837, fadder Ingebrigt Qvalvik, Saratz døpt 6/6 1841, ingen med navn Ingebrigtsen, Maren har jeg ikke funnet enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Dette har jeg om denne familien:Lars og Gurru Hægaasen var foreldrene til Ingebrigt Larsen Qvalvig (f. 1776). Ingebrigt var gift med Anne Christophersdatter og etter det jeg vet hadde 5 barn:Lars ca 1802, Christopher ca 1806, Ingebrigt 6.2.1811, Andreas ca 1815 og Anna Martha ca 1819.Ingebrigt Ingebrigtsen har jeg oppført på Beøen i 1811.Jeg har desverre ingen opplysninger om etterkommere av Christopher Ingebrigtsen, som jeg fortsår er nøkkelpersonen her.Ingebrigt Larsen var min 3xTipp oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Til Anne ang 54Jeg tror det står at 'Anders Ingebrigtsen Qvalvig' var fadder til Anders i 1833. Det skal sikkert være Andreas (som var fadder) og det stemmer med et av barna til Ingebrigtsen Larsen Qvalvig. Jeg så også at en av fadderene var Hans Hegaas og en Susanne Hegaas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Jeg har akkurat funnet noe som kan tyde på at det var en annen Ingebrigt Qvalvig: På side 1 av Ministeralbok for Hitra 1775-1818 er en Ingebrigt Zvalvigen fadder for Kirsten Pedersdatter Knudshougen. Dette er i 1775 mens ovennevnte Ingebrigt er født i 1776.Forøvrig var det også en Mali og Ane Zvalvigen som var fadder til samme barn.Gjør jeg ting bare verre nå? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Hermod Moursund

Tusen takk, Charlotte, for tre gode og avklarende innlegg.Lars og Guru Hegaasen er altså de eldste forfedre vi har kunnet registrere her. Og lenger kommer vi vel ikke?Er det noen som vet hvem foreldrene til Ingebrigt Larsen Kvalvigs kone Anna Margrethe Christoffersdtr. er?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Charlotte Hagen

Hei HermodJeg har mer informasjon siden sist: Ta en titt på denne [url="http://slekt.korsnes.net/getperson.php?personID=I277&tree=test>LenkeJeg har bestilt en hel bunke med skifter og vil når de kommer kunne bekrefte en del av dette.Jeg har funnet noe som du kanskje vil synes er interessant. I 1878 skrev Albert Ingebrigtsen et brev til Presten for å be om attester. Han bodde da på Stjørdalen etter brevet å dømme.Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Charlotte.For et interessant innlegg. I dag har jeg ikke tid til å studere dokumentet, men skal prøve i morgen (og kanskje kan andre også hjelpe oss med innholdet). Jeg ville bare i dag fortelle at jeg ble utrolig glad for dette, og så gleder jeg meg til disse skiftene du har besilt. Takk igjen. Kommer tilbake.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Et tilleggsspørsmål:På nettstedet Hitraslekt finner jeg ikke Alberts besteforeldre på morsida - Anders Nielsen (f. ca. 1771) og Anne Olsdtr. (f. ca. 1773). Disse var på Strømmen i Hitra FT 1801. Der het det også at Annes mor het Maren Olsdtr. (f. ca. 1741). Er det noen har noe på disse tre?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Hei HermodJeg har nå lagt ut det jeg har om Saras foreldre. Kan jeg spørre hvor du har det fra at dette er ovennevnte Saras familie? Jeg har sett på vielser, barnedåp etc men finner dårlig med felles folk som knytter denne Sara til Christophers Sara. Du sier i en av de tidlige innleggene her 'Vet at foreldrene til Sara het Anders Nilsen og Anne Olsdtr'. Hvor vet man dette fra?Bare et lite tillegg til den Ingebrigt Ingebrigtsen som er nevnt tidligere fra 1775, denne samme gutten fant jeg som død samme år eller året etter (husker ikke lenger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk for svaret, Charlotte.Nei, det kan jo hende jeg har forutsatt noe jeg burde ha ventet med, men FT 1801 på gården Strømmen er Sara Andersdtr. (3 år) datter av Anders Nielsen og Anne Olsdtr. Alderen stemmer jo ganske bra ut fra vielsen med Christopher Ingebrigtsen, men det kan sikkert diskuteres. Har du andre og bedre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Ser også på den lenka du la ut, at Anders Nilsen og Ane Olsdtr. der står som foreldre til Sara. Så da er det vel dokumentert, men det ser vel ikke ut til å være mulig å komme videre til Anders' foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Det nærmeste jeg kommer tilknytning er at en av Albrigt/Alberts faddere var Martha Andersdatter Smaage. Sara som var sønn av Anders Nilsen hadde en søster som het Martha Susanne Andersdatter. Da gjelder det å finne de andre barna til Sara og se hvem fadderne var. Det var en Peder Olsen Strøm også men det er vel drøyt å håpe på at kan kunne være onkel (morbror) av Sara?Vi kommer vel sikkert videre med Anders, jeg ønsker bare ikke bruke mye tid på å lete videre uten å vite at jeg holder på med riktig familie.Jeg tror du kan med sikkerhet si at faren til Christopher Kvalvik var Ingebrigt Larsen og ikke Ingebrigt Ingebrigtsen som vielsen sier. Denne type skrivefeil ser jeg hele tiden i disse bøkene. Et eksempel kan vise seg å være skiftet etter Ingebrigt Joensen Qvahlvigen, 1785. Etter å ha gått gjennom ALLE hendelser for Ingebrigt har jeg ennå ikke klart å bestemme meg for om det står Jonsen eller Jensen. Nå håper jeg skiftet vil avklare det.Gurru Hægaasen blir det verre å finne igjen tror jeg ettersom hun liksom forsvinner ut av bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk. Nei, Guru er nok vanskelig å komme videre på.I ministerialbok for Hitra 1736-1775, kronologisk liste år 1770, side 287, har jeg funnet under Sletten: Niels Dragnæs' barn Anders døpt i 1770. Jeg vet ikke hvilken dato det innebærer, men kan jo være et nærliggende forslag til far til Anders Nilsen. Faddere var her Løytnant Ræder, Ole Kjelsen, Peder Dyrøen, Madam Riiber og Sidsele Strømsøen.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Jeg har gått gjennom konfirmasjoner for 1785-1791 og det finnes i grunnen bare en Anders Nielsen, og det er den Anders Nielsen Dragsnesset du nevner. Han er konfirmert i 1787, 17 år gammel (f. ca 1770)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Charlotte. Så har jeg i minsterialbok for Hitra, som ovenfor, funnet i 1772 under Fillan på s. 297 funnet en Ole S......'s barn Anne. Faddere: Gabriel og Maria S....., Jacob Draagen, gurrite Lian og Maren Bærøe.Men hva er etternavnet til Ole og fadderne Gabriel og Maria? Det er det store spørsmålet for meg? Er det noen som er bedre til å tolke slike skrivninger enn meg? Event. når hun var født/døpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Ser av Frøyaboka som er lagt ut på nettet, at Anders Nilsen Dragsnes, f. 1770 var gift med Margrete Nilsdtr. som døde 1805 og mor som het Malena Olsdtr. (f. 1740). For denne Anders kom fra Frøya.Da tror jeg ikke denne Anders Nilsen er riktige Anders. Vi må vel finne en annen Anders.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Tja. På den tida var Hitra og Frøya samme sogn ('kommune').Det er ikke langt over til Frøya fra Kvalvika og Beøya på Hitra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Det er ikke Anders Nilsen Dragsnes (f.1770), men Anders Nilsen Strømmen (f.1771) som er den rette. Fødselsårene er fra FT 1801, men de bør finnes i KB for Hitra.Strømmen er forøvrig ogå på Dølmøya, så de holdt seg i nabolaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

På 'Hitraslekt' er navnet Strauman på Hitra, men å finne Anders Nilsen Strauman (f. 1771) sine foreldre er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Det er jo ingenting som sier at han ikke kan være innflytter. Han var jo losjerende i Strauman/Strømmen. 'Etternavnet' sier bare hvor han oppholt seg ved FT i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.