Gå til innhold
Arkivverket

[#54534] Hitra/ST: Foreldre til Albert Kristoffersen (f. ca. 1828)


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Charlotte Hagen

Til Dags innlegg (41), mysteriet om den 16 åringe Ingebrigt Ingebrigtsen Lian er nå avklart, se ca. 2/3 ned på side 1 ved Fillan Kirke Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Charlotte: Har lett i kirkebøkene fra 1770 til 1772 for Hitra uten å finne noen annen Anders Nielsen enn den jeg nevnte i innlegg 68, men den Anders har jeg utelukket. Han må da ha kommet utenfra.Har også lett etter hans kones mor som i FT 1801 het Maren Olsdtr. (f. ca. 1741). Den eneste jeg finner omkring 1740, er Ole Christoffersens barn Martha, f. 1740. Dette kan jo være et forslag.....Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Jeg har heller ikke funnet noen annen Anders Nielsen i aktuell KB.Anders Nielsen Strauman er høyst sannsynlig innflytter,men hvor han kom fra kan nok bli vanskelig å finne ut.Han kan nær sakt komme fra hvorsomhelst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

HeiDet ser ut som om vi sitter på hver vår kant og leter på de samme sidene.Jeg fant at Ole Jonsen Strømøen døpte en datter Maren i 1739. Har ikke lenken her men jeg har notert at det er på side 14. Denne Ole fikk en rekke barn trolig tilbake til før kirkebøkene startet. Det først jeg finner er Margrete i 1738, så Maren i 1739, Joen i 1742, og Ane i 1743. Lenger gikk jeg ikke. Hans kone het også Maren Olsdatter.Ole Jonsen Strømøen var Enkemann i 1762Jeg fant at Ole Vahlen giftet seg med Maren Olsdatter i 1769 (høyre side 285, linje 9). Dette var i Fillan kirke så det er nok Vahlen på Hitra, ikke på Frøya. Vet ikke om dette kan være Anne Olsdatters foreldre. Jeg har igjen perioden 1769 - 1773 for å se om jeg finner flere kombinasjoner Ole + Maren Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Jeg må bare legge til mitt siste innlegg at det kan bli litt forvirring her fordi som sagt er det 2 Vahlen gårder, en i Sletten og en i Fillan. Husbonden på begge het Ole, og begge var gift med ei som het Maren. Maren på Frøya var datter av en Lars mens Maren på Fillan var datter av en Ole, altså den mest passende som vår kandidat. I 1801 lever fortsatt Ole Olsen Vahlen på Frøya med kone barn fortsatt i hus.Derimot Vahlen i Fillan har fått en ny familie i 1801. For å summere opp litt av det jeg har funnet nå kan jeg si at:Ole Vahlen giftet seg med Maren Olsdatter på nyåret 1770 i Fillan kirke. 28. Mars 1773 døper de datteren Anne i Fillan kirke (dette stemmer perfekt med vår Annes alder). Så den 3. september 1775 døper de en gutt Lars og selv om det ikke foreligger noen sikker sammenheng, så stemmer denne Lars veldig godt med han Lars Langøe som var fadder til Annes sønn Nils i 1800. I 1801 er det er Lars Olsen på Langøen som er 26 år. (Selvsagt har Ole Vahlen på Frøya også en sønn som heter Lars!!)Hvis vi kan finne Ole Vahlens begravelse en gang mellom 1775 og 1801 tror jeg vi kanskje er i mål med denne. Hvis dette er riktig folk vil jeg tippe at hans død var nærmere 1801 enn 1775 fordi det er ikke holdt noe skifte etter ham (som jeg kan se) så han hadde tydeligvis ikke noen mindreårige barn igjen da han gikk bort.Så e det så langt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Flott levert, Charlotte. Vi snirkler oss gjennom fortida med listige steg. Takk igjen. Venter i spenning på det videre arbeid.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Søker jeg på usikre FS på Ole Vahlen finner jeg Ole Jensen Vahlen død 1750 på Hitra. Det stemmer jo dårlig med at han skulle være gift med Maren Olsdtr. (f. 1739).Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Det viser seg å være vanskelig å finne tråden hele veien gjennom noe av dette. Da jeg søkte på Ole Vahlens død fant jeg begravelsen til Ole Strøman. I 1865 var han gift med ei Maren Johansdatter. Disse 2 finner vi igjen i kirkebøkene til godt utpå 1770-tallet som faddere for andres barn. De kalles bare Ole og Maren Strøman. Ole døde i 1793. Etter det jeg kan se fikk de 2 barn; Marthe og Johan.Jeg har nå lagt ut denne lille familien for seg selv uten å linke de til Anne Olsdatter, så får vi se etterhvert hvordan det hele henger sammen. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Charlotte. Her må du vel være inne på noe. Det jeg ikke forstår opp i dette, er den Maren Olsdtr. (f. ca. 1740) fra FT. 1801 som var mor til Anne Olsdtr. Mener du at Ole Olsen Strauman og Maren Johansdtr. kan være foreldre til Anne? Forstår jo at vi ikke kan linke det opp mot henne ennå før vi har funnet henne.Tror du at Ole Vahlen og Maren Olsdtr., som vi var inne på i innlegg 80, er de samme som de ovenfor nevnte? For de var foreldre til Anne (f. 1773). At f.eks Olsdtr. egentlig skulle vært skrevet Johansdtr.?Takk så veldig mye for den informasjonen du gir meg.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Hei HermodNei, dette er 2 forskjellige familier. Jeg har vielsen til begge. Ole Vahlen med Maren Olsdatter i 1769 og Ole Strauman og Maren Johansdatter i 1761. Forøvrig har jeg sett Ole Strømøen med kone Maren enkelte steder også men de var nok eldre, gift før 1736.Maren Johansdatter må ha gått bort før 1801 også.Dette er vel en nøtt som må kunne knekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Slik var det, Charlotte. Takk igjen.Håper du melder deg når du har kommet nærmere løsningen på dette. Får prøve, jeg også. En flott side du har laget forresten!Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Charlotte Hagen

Re (60). Jeg har nå mottatt disse skiftene jeg har bestilt. Skiftet etter Ingebrigt Jonsen nevner bare Enka Mali Larsdatter og 4 barn; Sønnen Hans, myndig, Sønnen Anders myndig, Sønnen Gunder 23 Aar, og Datteren Anne gift ... så fortsetter teksten øverst på neste side, og utskriften jeg har fått er kuttet så teksten vises ikke. Allikevel tror jeg ikke det er nok som er borte til å forsvare at både hvem Anne er gift med og sønnen Lars og hans familie kan være nevnt. Det er ihvertfall helt sikkert at Lars Ingebrigtsen ble døpt 18 juni 1752 og foreldrene er Ingebrigt Qvalvig og Mali Larsdatter.Hvorfor Lars ikke er nevnt i skiftet kan jeg ikke forklare, kanskje var han allerede omkommet, men selv da burde hans arvinger vært nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Svært bra jobba, Charlotte.Har du kommet videre med hvem som er foreldrene til Anders Nielsen (f. ca. 1771) og Anne Olsdtr. (f. ca. 1773)?Takk igjen.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Nei, jeg har desverre ikke det. Jeg holder for tiden på med registrering av kirkeboken for 1736-1775 (som vil sikkert ta laaaang tid) og håper på å snuble over noe mens jeg holder på. Har disse personene (og andre) i bakhodet mens jeg registrerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.