Gå til innhold
Arkivverket

[#54536] Cautionistnavn? Sandar 1715 Peder Jacobs. Lingaar


Gjest Kristinn Hegna
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristinn Hegna

Kan noen hjelpe meg med navnene på cautionistene i Peder Jacobsen Lindgaard og Anne Willumsdatters trolovelse 5 (eller 15?) juli 1715? Jeg tror det står 'Mons[ieur] Jonas Due og Simon ?? af Sandefior', men er det riktig og hva er etternavnet på Simon?De står her midt på høyre side: LenkeKanskje det er mulig å se det på bildet her også?Kristinn

bilete3858.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Leser det slik: 'D. 15 Jul: bleve Peder Jacobss. Lingaar og Anne Villumsd. Trolovede. Deris Cautionsmænd vare Jonas Due, og Simen Christenss. af Sandefiord.'Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Å, takk! Der fikk jeg oppklart litt ja.Er det noen som kjenner til Lindgaard navnet og -familien i Sandefjord og som vet hvor det kommer fra? Det er ikke noen gård i området som heter det, vel? Det drysser med 'fine' navn som faddere for barna her (Mademoiselle'r og Monsieur'er, Alsing og Thiedemand) og han selv er fadder for prostens barn, så det er vel en kjøpmannsslekt/borgerslekt fra Sandefjord kanskje?K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Akkurat i dette tilfellet sto det ikke noen tittel på noen av fadderne, men i FT 1801 finnes det ihvertfall ett menneske i Sandefjord som heter Lindgaard. Kanskje det er samme slekt? LenkeMvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkil Lier

Hei,i Sandefjords historie 2 s.443 er det et avsnitt om Lindgaard-slekten, hvorav hitsettes:Jacob Hansen f.o.1662,-død 1718 eller før, skifte 3/8 d.år. Gift 1691 med Margrethe Michelsdatter Due, enke etter Peder Simensen.Sønn: Peder Jacobsen Lindgaard f.1692, -død 1737. Gift 1715 med Anne Willumsdatter, som fører familienavnet Trisler, f.1691, -død 1769. Peder Lindgaard var kjøbmann, men er mest bekjent som maler. Av deres 5, eller muligens 7, barn er de fleste enten døde unge, eller vi vet intet om dem.Kjent er følgende 2:Jacob Pedersen Lindgaard f.1719, -død 1789. gift 1753 med Ulrikke Eleonore Jensdatter Kielmann, f.1728, -død 1767 på Vollane under Nedre Gogstad.Anne Helvig Pedersdatter Lindgaard f.1731, -død 1818. Gift 1761 med Thor Hansen (Tveitan).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Å. flott! Da falt noen brikker på plass igjen.Da er Cautionisten Jonas Due nok Jonas Michelsen Due, bror til Margrethe Michelsdatter Due og altså Peder Jacobsen Lindgaards onkel. Han figurerer nemlig i et skifte her Lenke sammen med Margrethe.Anne Helvig Pedersdatter Lindgaard, som Else fant i FT 1801 i Sandefjord, er en av mine aner. Da bor hun sammen med sin svigerdatter tydeligvis.Takk igjen!Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Du finner igjen Jakob Hansen i manntallet 1701, med stesønnen Mickel Pedersen og sønnene Peder og Hans Jakobsønner: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=85&filnamn=mt07071701&gardpostnr=225&personpostnr=879&merk=879#ovre>LenkeJeg vet ikke om denne Jakob Hansen er identisk med Jakob Hansen Wedesboe (Wendelbo):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Takk, Ketil, jeg så den innførselen i FT 1701, og da begynte jeg å lure på om den Borger Willum Pedersen som står i lesten rett nedenfor (bor han i huset ved siden av?) kunne være far til Anne Willumsen.Men henvisningen i Sandefjords historie om at Anne W. 'fører familienavnet Trisler' stusset jeg over i den sammenheng. Nå har jeg ingen andre kilder enn Google :-) men finner bare at Trisler dukker opp i sammenheng med Generalmajor (-lieutenant) Trisler i Christiania 1697 Lenke)/Internett%20(BAR)/Dokumenter/Jordebog_1697%5B1%5D%20MTE4NDI0NTAxMDcxMDI0NTY3MA.docK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Uff, den linken virket ikke...Det er en Jorde-bog, med opptegnelse av alle som eide løkker i Oslo i 1697.Det skal være www.byarkivet.oslo.kommune.no/getfile.php/byarkivet%20(BAR)/Internett%20(BAR)/Dokumenter/Jordebog_1697%5B1%5D%20MTE4NDI0NTAxMDcxMDI0NTY3MA.docmed http:// foran.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Generalløytnant (fra 1708) Hans Ernst Tritzschler (1647-1718) var ikke far til Anne Willumsdatter (Trisler) - da ville hun neppe hett Willumsdatter.Spørsmålet blir hvor Anne Willumsdatter er nevnt med familienavnet Trisler. Om det er riktig at hun hadde det navnet, er det for så vidt ingenting i veien for at hun kan ha vært datter av Willum Pedersen, for kildene har ikke alltid med slektsnavn. Kanskje det finnes et skifte etter Willum Pedersen som viser hvem som var hans barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

I Gjallarhorn nr. 38 fra juni 2006 har jeg på side 366 en artikkel om Lindgaard-slekten fra Sandefjord, der jeg sier litt om opphavet til Jacob Hansen. I samme nummer av tidsskriftet s. 375-380 har jeg en artikkel om slekten til trelasthandler Christen Simensen i Sandefjord. Han var far til den Simen Chrisensen som var fadder til Peder Jacobsen Lindgaard. Gjallarhorn er medlemsbladet til Vestfold Slektshistorielag og Buskerud Slektshistorielag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Nei, jeg tenkte nok at den forbindelsen der ikke var noe særlig å gå videre på, he he.Finner ikke noe skifte som kan passe, hverken med fornavn eller etternavn som begynner med v eller w. K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Da du nevnte Simen Christensen la jeg plutselig merke til at både Jonas Mickelsen (Due) og Simen Christensen står på samme side i manntallet fra 1701 som Jacob Hansen og denne Willum Pedersen...LenkeK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ikke legg for mye i at de står på samme side. Databasen er ordnet slik at alle med samme bosted (her: Sandefjord) står på samme side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Å nei, jeg tenkte at når de bodde i strandhuuser så kunne de være 'naboer'. Takk for oppklaringen!Men; Anne Willumsdatter gifter seg med Peder Jacobsen Lindgaard i 1715. La oss si at hun var omtrent 25 år da hun giftet seg, så ville hun ha vært ni år i 1701. Kan det tenkes at hun bor i huset til Willum Pedersen og sønnene Hendrick (11 år) og Peder (3 1/2 år), men ikke er registrert, slik som moren heller ikke er det?K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Sandefjord var så lite i 1701 at så å si alle som er registrert på sett og vis var naboer. Strandhus er her en betegnelse som tydeligvis er brukt om all bebyggelsen i Sandefjord (dette var jo langs sjøen).Så er det snakk om et manntall i ordets rette forstand - bare menn er nevnt. Så Willum Pedersen kan i prinsippet ha hatt en hel haug med døtre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Willum Pedersens slekt (Oddefjell-slekten) er utførlig omtalt i bind II av Knut Hougens Sandefjords historie fra 1932, s. 433-441. Blant hans 8 barn nevnes ingen datter Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Å flott, Torkel! Ofte like fint å få ryddet folk ut av soga som å få lagt dem inn...!Av og til blir det så lettvindt å sitte her i stua og lete at man glemmer at det kan være mye i skriftlige kilder der andre har brukt kløkt og tid på å finne ting på profesjonelle måter.I innlegg (7) spør Ketil Firing Hansen om den Jacob Hansen som er far til Peder Jacobsen, er den samme som Jacob Hansen Wedesboe (Wendelboe) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=90&filnamn=sk07071672&gardpostnr=117&personpostnr=859&merk=859#ovre>Lenke . I denne tråden Lenke i innlegg (50) viser Gunn Huglen til det samme skiftet og spør i innlegg (53) om Wedesboe er en forvanskning av Undersboe (se Rygh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Når jeg ser på de to skiftene som GUnn Huglen har vist til i den andre debattens innlegg 50 og 53, er det opplagt (ut fra persongalleriet) at 'Wedesboe' er det samme som Undersbo (nå Unnersbu). Det spørs om det ikke er en feil-transkripsjon for 'Wndesboe', da 'w' til tider ble brukt for 'u', mens 'n' og 'e' lett kan forveksles.Når det gjelder Knut Hougens utredning av Willum Pedersens slekt, behøver den ikke nødvendigvis utelukke at Anne Willumsdatter var hans datter. Det kommer an på hvilke kilder Hougen i sin tid benyttet. Hadde han et skifte etter Willum Pedersen å gå etter, blir det umulig å tenke seg at Anne var Willum Pedersens datter, men det er selvsagt mulig at Hougen ikke fant alle barna til Willum. Slik sett vil det være interessant å se hvordan Hougen ordlegger seg og om han nevner hvilke kilder som er brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Dette skiftet fra 1718 er viktig for å si noe om slektsbakgrunnen til Jacob Hansen.Lenke Jacob Hansen var sønn av Hans Andersen i Helgeroa (skifte 1670) og Dorotea Gjestsdatter, som senere ble gift til Unnersbo. Se nærmere opplysninger i bygdebøkene for Hedrum og Brunlanes. Se også den artikkelen jeg tidligere har henvist til i Gjallarhorn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Knut Hougen skriver at 'Wilhelm Persøn og Kari hadde 8 barn', men skriver ikke noe om kildegrunnlaget. I og med at skifteregisteret for Larvik (med Sandefjord) er digitalisert, og det ikke er spor etter noe skifte etter Willum Pedersen og/eller kona, vil jeg ikke helt utelukke at det kan ha vært flere barn. Men jeg opplever Hougens slektsregistre som relativt gode, og han kan meget vel ha hatt andre kilder å støtte seg på (skjøter, tingboksaker etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Takk, Torkel og Kristian. Jeg tror mitt neste skritt vil være å gå til bøkene og se hva jeg finner der, selvom jeg har sett at du, Kristian, argumenterer for at bygdebøkene kan være 'langt fra perfekte'.Igjen takk til alle som har hjulpet! K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Skiftet etter Willum Pedersen er ikke notert i Larvik by, men i Larvik sorenskriveri. Egil Theie har på theie.net skrevet av endel av skiftekortene fra skifter fra Larvik sorenskriveri. Theie har disse opplysningene om skiftet etter Willum Pedersen:'Odfjeld ved Sandefjord 14.2.1713 Sk.pr. 6, Fol. 143B Willum Pedersen død, g. Karen Hendrichsd. Barn: Henrich 21. Peder 14. Søfren 11 år. Nicolaus 9. Helveg, g.m. Michel Jansen(?), Sandefjord. Maren g.m. Hans Jonsen S.fjord. Maren 12. Cathrine 7 år. Morbror: Hans Sanne. Gods: Langeby i Sanne: 6 bpd. smør 170 rd. I Pugestad ødegrd.: 130 rd. (ved Sandefjord). Br: 885-2-19. Nt: 832-0-19.'Her er ingen datter Anne nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.