Gå til innhold
Arkivverket

[#54536] Cautionistnavn? Sandar 1715 Peder Jacobs. Lingaar


Gjest Kristinn Hegna
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Theie

HeiDet er ting som tyder på at dette skiftet ikke viser alle barn, her er et skifte fra Sandar som viser et barn til barn av Karen Henriksdatters:Pukkestad 9.3.1769 Sk.pr. 12, fol. 214 Svend Anundsen død e. Wilhelmina Willumsd. l. Barn: 1. Wilhelm Svendsen 34 år, er i Kjøbenhavn. 2. Mads Svendsen 30 år. Jordegods: I gd. Puggestad, 1 hud, for 300 rd (odelsgods). Hjem: Skjøte fra Karen Henrichsd. Oddefjeld (mor til Wilhelmin. Sønnen Mads skyldte boet 200 rd. )obl.). Formynder for Wilhelm Amund Hansen. Bto: 549 rd. Nto: 396 rd.Dette er avskrift av skifter i permer på Sandefjord bibliotek. Det er forøvrig skifte etter Søren Villumsens kone Inger Andersd. Mørch 7.2.2767 på Langeby i Sandar. Søren er ifølge skifte 22.5.1749 etter Erik Andersen Grøn odelsberettiget til Langeby i Sandar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Dette måtte jeg grunne litt på. Det du sier Egil, er at i tillegg til barna i skiftet i (25) finnes også Wilhemina Willumsdatter?En teori kan jo være at skiftet i (25) inneholder en feil og at den yngste Maren egentlig heter Wilhelmina, evnt Maren Wilhemina. Med navneopkalling er det vel logisk at hun ihvertfall kommer litt uti rekken?Likevel tror jeg kanskje at det ikke er noe å satse på at det skulle finnes enda en datter her. Hvis man ser på alderne til barna er det jo ett opphold mellom Peder 14 år og Henrik 21 år, men de to gifte døtrene er jo myndige (forresten; hvilken alder var nå det på den tiden?)... Kanskje de faktisk er eldre enn Henrik? Kunne Anne vært 19 år kanskje. Da er hun 20 når hun gifter seg i 1715... Joda, det går jo an.Får sjekke om det er andre potensielle Willum som kan være faren hennes likevel.Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sigbjørn Larsen

Hei. Når det gjelder opplysninger om malerfamilien så er det skrevet mye om de personene som er nevnt i Sandefjord Historie innlegg (5). Se i Lorents Berg, Sandeherred, en bygdebok på sidene 179 - 184. Her er også kopi av endel av maleriene av Jacob Pedersen Lindegaard. Her står det også at han har en bror Hans Villum født 1735.Hilsen Jan Sigbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Egil, jeg er ikke så trenet i gotisk håndskrift, men er det lensmannens sønn som døpes? Jeg tror fadderne er Anne Villum Larsøns kone, Margarete Stubberød, Birgitta Thiølling, L??, Augustus G?1712 er 3 år før Anne Willumsdatter gifter seg. Kan det være moren?Jan Sigbjørn, Hans Willum, f.1735... Jeg har notert meg en bror med det navnet født 1725, han er i skiftet her [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=43&filnamn=sk07071672&gardpostnr=428&personpostnr=2923&merk=2923#ovre>Lenke og, tror jeg, født her nest øverst på høyre side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Hei(30): Det ser slik ut. Så vidt jeg kan se står navnet med med Erich Kjeldsen, sønn Kiel. Faddere Lars Adsk og Augustus Grimen..(?)foruten de som du har navnet på.Ellers har jeg sett på kirkeboka før 1713. Jeg har funnet flere steder der Henrik og Maren Villumsdatter, også Karen Henriksdatter er faddere. På flere av disse er de sammen som faddere. Jeg har ikke funnet noen der noen av disse står sammen med Anne Villumsdatter. Anne har jeg kun funnet i et eksempel til, ca 1710.Det skal bemerkes at gjennomgangen har vært rask. Jeg fant ingen med Willum som fadder (hverken Larsen eller andre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jan Sigbjørn; funnet ditt i kirkeboka er jo utvetydig om foreldrene, det er jeg enig i. I kirkeboka i 1725 står bare Peder Jacobsen og sønnens navn Wilhelm, så det kan være en annen. Eller en eldre bror som døde tidlig. Jeg takker og noterer!Egil; Dette skulle kunne være et argument for at Anne ikke har noe i den ungeflokken å gjøre. Jeg kikket i kirkeboka rundt 1710 for å se om jeg fant innførselen du sikter til, og da fant jeg denne: Lenke.Jeg er fremdeles dårlig i gotisk :-), men jeg synes det står på 12 desember, midt på venstre side: blev døbt Svend B??s datter af Sandefiord , navnlig Marte. Faddere: Anne Willum Larsöns, ??, ??, ??, Hendrich Willumss.Kan det være det? Isåfall, hvordan kan det tolkes? At en Anne, kone til Willum Larsöns, har en forbindelse til en Henrik, sønn til en Willum... Ikke lett dette.Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiDenne var nok ikke den jeg fant med Anne.Jeg mener det står: d. 12 Dec. blev døbt Svend Braads datter af Sandefiord, navnlig Marte. Fadd: Anne Villum Larssøns, Helvig Michel Hanssøns,Anders ??, Michel Pederssøn, Hendrich Villumss.Her er jo både Henrik og Helvig med sammen med Anne. Dette kan jo tyde på en forbindelse, men fremdeles mangler Anne i skiftet. Om Anne her er gift med Villum Larsen eller datter fremkommer vel heller ikke klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Formuleringer av typen 'Anne Villum Larsens' kan som regel (alltid?) tolkes som 'Anne, Villum Larsens kone'. I alle fall så langt jeg har erfart.Angående myndighetsalder (innlegg 27): Bare enker var myndige; ugifte kvinner fikk alltid tilordnet formyndere ved skifter, gifte kvinner var i praksis under ektefellens formynderi. Menn ble fullmyndige når de passerte 25 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Nei akkurat, min tolkning i (33) var nettopp det at denne dåpsinnførselen ikke bragte meg noe nærmere noen kunnskap om Anne Willumsdatter, fordi den Anne som figurerer her er kona til Willum. Hun KAN jo være mor til den Anne jeg leter etter. Men dåpsinnførselen kan heller ikke brukes til å si at Henrik Willumssen er datteren til Anne, Willum Larsøns kone. At de figurerer som faddere i samme dåp er for spinkelt til det. Så det eneste som er etablert er at det i 1710 finnes en Willum Larssøn et sted i nærheten, og at han sannsynligvis lever (ellers ville det vel ha stått Willum Larssøns enche). Men det er påfallende at Anne, Willum Larsens kone, er i samme fadderkrets som barna til Karen, Willum Pedersens kone, er det ikke? Kanskje de to Willumene er fettere, oppkalt etter samme bestefar...?Det med myndighetsalder var en tanke om hvor de to gifte døtrene skulle plasseres i barneflokken til Willum Pedersen. Men grunnen til at alderen ikke er opplyst om dem er at de har en formynder i sin mann, ikke om de har nådd en myndighetsalder altså, slik jeg tolker deg, Kristian.Problemet er jo at jeg ikke finner Willum Larssøn i Manntall 1701 Larvik/Sandeherred. I Sjøinnrulleringen for Larvik finnes tre sønner av en Willum på Nøtterø: Poul, Erich og Engebret på gården Timmereeg. Men navnene er ikke slike som går igjen i den slekten jeg leter etter, så det virker ikke umiddelbart som blink akkurat. De er dessuten en god del eldre enn Anne Willumsdatter. LenkeKristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Dette innlegget legger jeg ut dobbelt, i både denne og debatt nr 22161.Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke har gjort det før, men da jeg nå søkte i FS fant jeg en Anne Willumsdatter født/døpt 24 nov 1692 i Vår Frues kirke i Tønsberg, nest øverst venstre side: LenkeFaren heter her Willum Larsen og moren Anne Jensdatter(?). Dette kan være den Anne, Willum Larsøns kone som er fadder ved flere fødsler i Sandefjord rundt 1710-1711.Fadderne ser ut til å være Christian Søfrensen, Rasmus Jonsson, ?? Mari Malline Hr: erichis [kone] Jomfru Johana ??Er det noe som taler for at dette er den Anne Willumsdatter som oppgis født 1691 i Sandefjords historie, og som gifter seg med Peder Jacobsen Lindegård i 1715?Forbindelsen med Sandefjord gjennom moren er et poeng. Flere?Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiFår fadderne til å bli (37): Christen Søfrensen och Rasmus Joenason. Q.f. (kvinnefaddere) Marj Mallina her: Erckis Jnger Johana, och Karj Tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

Hei.Lurer på om denne slekten kan ha en sammenheng med den jeg holder på med ?.Har en Niels Lindgaar som jeg ikke har noen ide hvor kommer fra se LenkeMvh. Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hei, MaybrittSer at du har fått fin hjelp i tråden din. Jeg har fått fin tydehjelp her Lenke...og tror jeg har funnet riktig far til Anne Willumsdatter!Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det ser ut til å være et godt spor dette. Du må i alle fall ikke henge deg opp i at Sandefjords historie opererer med 1691 som fødselsår for Peder Jacobsen Lindgårds kone Anne Villumsdatter - det er sikkert kalkulert ut fra oppgitt alder ved begravelsen e.l.Finnes det noe skifte etter Villum Larsen og/eller Anne Jensdatter, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Ja, det hadde vært noe!Har planer om å besøke biblioteket i ettermiddag for å kikke både på Gjallarhorn og Sandefjords historie, så får jeg se om det kommer noe mer ut av det også.Takk for hjelp og oppmuntring fra dere, Ketil og Kristian. Har hatt stor hjelp fra nettsidene Hedrum genealogiske sider og Vestfold-slekt! Det er mye arbeid som ligger bak disse registrene!K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Som Ove Gunnar Jacobsen spør innledningsvis, er det et mysterium hvor navnet Trisler kommer fra. I Sandefjords historie skriver forfatteren at hun 'bærer familienavnet Trisler', uten at det oppgis noen kilde.Jeg tror jeg har funnet kilden i dødsinnførselen hennes i 1769 her Lenke , den skjette på venstre side. Der oppgis hun til 78 år gammel, så det er nok der fødselsåret stammer fra.Men er det Trisler det står, eller er det Frisler??? Hvis det er Frisler - hva er det for et navn?K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Forrige innlegg (45) fikk en rar innledning fordi jeg dobbeltpostet med debatt 22161. Beklager. Det er Anne Willumsdatter 'Trisler' jeg sikter til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hm... Ved hjelp av Google kom jeg til denne siden http://www.viborghistorie.dk/post.asp?m=6&id=15 hvor det siteres fra en reklame for en medisin som ble brukt i 1779, altså ti år etter at Anne Willumsdatter døde. Der står det:'Med denne Edike skyller man Munden ud, lugter dertil, toer Tindingerne og Hænderne dermed, stænker den i Værelserne, paa Linnedet og Sengeklæderne, bærer en dermed befrugtet Svamp i Munden, og synker noget deraf, dryppet paa Sukker, naar man gaar til besmittede Steder, eller man opholder sig hos anstikkende Syge, Pest, Sprinkler, Frisler eller anden Foraadnelses-Sygdomme, stinkende Kopper eller ildelugtende Saar og Blodgang. Der kan strax faaes tillavet her paa Apotheket.'Er Frisler rett og slett dødsårsaken? Artig forklaring hvis det er det som er grunnen til det 'familienavnet' hun bærer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jeg tror frisler er det samme som skarlagensfeber eller flekktyfus http://runeberg.org/svetym/0245.html .Det står ikke oppført noen dødsårsak på noen andre personer i denne kirkeboka - selv ikke der tre brødre døde samme natt. På den annen side finnes det ikke noe sted i Norge som minner om Frisler (eller Trisler), og det finnes ikke som etternavn i for eksempel tellingen 1801. Derfor synes jeg dødsårsaksforklaringen tross alt er ganske plausibel, men jeg er interessert i å høre hva andre synes.Kanskje presten/klokkeren som førte inn i kirkeboken i Sandar hadde en lapp med opplysningene, men ikke visste hva frisler var, og at det derfor er ført inn slik at det ser ut som et familienavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Torkel Fagerli

I siste nummer av tidsskriftet Gjallarhorn (nr. 43, desember 2008) er det en artikkel om Anne Willumsdatters slekt. Gjallarhorn er medlemsbladet for Vestfold Slektshistorielag og Buskerud Slektshistorielag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.