Gå til innhold
Arkivverket

[#54539] Kirsten Malling født ca 1776 - en nøtt


Gjest Benedicte Hauge Kulø
 Del

Recommended Posts

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Jomfru Kirsten Malling ble gift hjemme i huset i 1797 i Porsgrunn med Henrich Schlanbusch Coucheron [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7871&idx_id=7871&uid=ny&idx_side=-95>Lenke.De flyttet siden til Filtvedt i Hurum, hvor deres barn nr. 2 Barbro Margrethe ble født. Her døde også Henrik 11. april 1802. Deres første barn, Cathrine Medea ble ifølge familiehistorien født 7. sept. 1797 i Åsgårdstrand, men jeg har ikke klart å finne henne i noen kirkebøker i hele området. Men ellers har jeg god greie på henne.Det er Kirsten som er problemet. I 1801 var hun 24 år og hjemmehørende på Biørnestad Strand Ved Filtved Strand.Bygdebok for Eidanger og Porsgrunn oppgir at hun er en datter av Rasmus Halvorsen Malling og Barbra Borse. Etter å ha sjekket dette paret og kirkebøkene, finner jeg at hun umulig kan være deres datter da de fikk 12 barn mellom giftemålet i 1869 og 1783. Her er det ikke plass for et uteglemt barn. Barna til Rasmus Malling og Barbra Borse er som følger:i. Friedrich Biener Malling Skipsfører ble født i 1769 i Porsgrunn, Telemark, ble døpt den 19 Sep 1769 i Østre Porsgrunn, Telemark,92 og døde i 1798 29 år gammel. ii. Boletta Friderica Malling ble født i 1770 i Porsgrunn, Telemark og ble døpt den 3 Okt 1770 i Østre Porsgrunn, Telemark.93 iii. Halvardius Severin Malling ble født i 1772 i Porsgrunn, Telemark og ble døpt den 25 Mar 1772 i Østre Porsgrunn, Telemark.94 iv. Petter Malling ble født i 1773 i Porsgrunn, Telemark og ble døpt den 18 Mai 1773 i Østre Porsgrunn, Telemark.95 v. David Michael Malling ble døpt den 10 Jan 1775 i Østre Porsgrunn, Telemark 96 og døde [DødeDatoSted].79 vi. David Michael Malling ble født i 1776 i Porsgrunn, Telemark og ble døpt den 4 Jun 1776 i Østre Porsgrunn, Telemark.97 vii. Maren Malling ble født i 1777 i Porsgrunn, Telemark og ble døpt i Okt 1777 i Østre Porsgrunn, Telemark.98 viii. Charlotte Amalie Malling ble født i 1778 i Porsgrunn, Telemark og ble døpt i Nov 1778 i Østre Porsgrunn, Telemark.99 ix. Magdalene Charlotte Hedvig Malling ble født i 1780 i Porsgrunn, Telemark, ble døpt den 9 Mar 1780 i Østre Porsgrunn, Telemark,100 og døde den 1 Mai 1780 i Porsgrunn, Telemark.79 x. Barbara Malling ble født i 1781 i Porsgrunn, Telemark, ble døpt den 27 Apr 1781 i Østre Porsgrunn, Telemark,101 og døde den 31 Jul 1781 i Porsgrunn, Telemark.79 xi. Rasmus Malling ble født i 1782 i Porsgrunn, Telemark 79 og døde den 5 Sep 1782 i Porsgrunn, Telemark.79 xii. Joachim Borse Malling ble født i 1783 i Porsgrunn, Telemark,79 ble døpt den 17 Okt 1783 i Porsgrunn, Telemark,79 og døde den 10 Des 1783 i Porsgrunn, Telemark.79 xiii. Rasmus Malling ble født i 1787 i Porsgrunn, Telemark 79 og ble døpt den 25 Mar 1787 i Porsgrunn, Telemark.79Men kan f.eks. Maren f. 1777 være feilskrevet for Kirsten? Eller kan hun være født i 1774 mellom Petter og David Michael? Jeg kan kanskje ha oversett henne, men det er lite trolig.Jeg har sjekket på statsarkivet på Kongsberg om det var noe skifte etter Henrik Coucheron som døde fra to små barn, men har ikke klart å finne noe, hverken i skifteprotokollen eller i boksen med sluttede skifter for Hurum.Ellers har jeg sjekket alle kirkebøker i Porsgrunn, Våle-Våle, Borre, Solum, Gjerpen får å eventuelt finne en Kirsten Malling i 1776-1777. Det er ingen som kan passe på henne.Så vidt jeg har funnet er hun kun nevnt offentlig ved giftemålet i 1797 og ved FT 1801 samt datterens fødsel. Jeg har ikke klart å finne ut hvor familien flyttet etterat faren døde, men Cathrine Medea giftet seg med Peter Vogt Pay i 1821 i Vestfold fylke, Lardal, Ministerialbok nr.5 som innføring nr. 5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkil Lier

Hei, kanskje dette er løsningen. Kanskje er det en av disse Kirsten. Mvh.Torkil.KIRSTEN MALLING, f.ca.1707, -gravl.i Eidanger 30.apr.1743, 36 år gl. Gift i Eidanger 27.jan.1735 med skipper PETTER LORENTZEN, f.ca.1692, -gravl. i Brevik 7.sep.1754, 62 år gl. Barn: A.HEDEVIG PETTERSDATTER, f.1736, -død 1785. Hun vokste opp hos sin faster Eva Josten sal. Petter Færøes. Gift i Porsgrunn 18.nov.1766 med murmester JOHAN DAVID WERNER, f.1734. –død 1785 Barn: Johan David 1767-96, skolelærer, Kirsten Malling 1769 og Kirsten Rosine f.1771.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I følge skiftet etter Johan David Werner var han enkemann etter R. Mallings søster.Kirsten Malling (f. 1769) og Kirsten Rosine (f.1771) er ikke nevnt i skiftet etter faren. Hvor er de døpt?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkil Lier

Johan David Werners barn døpes i Gjerpen: Jacob David (skal vel være Johan David)dpt.3/12-1767 Kirsten Malling dpt.24/10-1769 Kirsten Rosine dpt.27/7-1771.Jeg har også funnet Kirsten Malling konfirmert. Så foreløpig heller jeg til den oppfatning at hun er den Maren som døpes 1777, og at presten rett og slett har skrevet feil. Torkil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Hei Torkil og Ketil!Dette var interessant, men det ser ut til at Ketil har funnet rett Kirsten. Nå har vi enda et bevis på at hun er registrert. Men er like langt med hensyn til hvem som er foreldre. Navnet Maren har jeg ikke funnet i noen av familiene bakover, men Kirsten er det jo flere som heter. Bl.a. en Kirsten Borse født 1675.Likevel er det verdt å sjekke opp Kirsten som Torkil nevner. Jeg har registrert den 'gamle' Kirsten som datter av Rasmus Sørensen Malling og dermed ikke søster av Rasmus Halvorsen Malling, men tanten hans, og det kan stemme med alderen hennes.Mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg ser at Rasmus Malling og datteren Charlotta Amalia er på Norderhov i 1801: LenkeEt skifte etter Rasmus, hans kone eller evt. ugifte barn er vel nøkkelen (den eneste?) til denne nøtten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Takk for dette Ketil.Jeg har funnet Rasmus før, men har ikke sjekket noe skifte etter ham. Han dør 3. oktober 1807, men hvor vet jeg ikke. Jeg har sjekket kirkebøkene for Norderhov uten å finne ham. Fødselsdatoen er oppgitt under tollere på siden til NSF.Mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Kilden til informasjonen i 'Tollere gjennom 300 år' er sannsynligvis:Jørgen Gløersen: Dødsfall i Norge 1763-1825. Oslo 1964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Benedicte Hauge Kulø

Jeg var på møte i DIS i Lakkegaten for noen dager siden, og oppdaget plutselig en perm langt oppe under taket med navnet PAY. Dette var etterkommere etter bl.a. Kirsten Malling. Her var mye interessant materiale, som jeg skal tilbake og sjekke, men bl.a. sto det dødsdato på Kirsten. Jeg sjekket denne i kirkeboken, og her står det klart og tydelig at Kirsten Coucheron, enkemadam, døde 21. november 1838, 61 år.Alder stemmer med barnet som ble døpt i oktober 1777 som Maren. Min konklusjon blir foreløpig at hun med 90% sikkerhet er datter av Rasmus Malling. Det gjenstår bare å finne hans død, som ikke er på Norderhov hvor han bodde i 1801, og skifte. Også hans kone, Barbra Borses død har jeg ikke klart å finne. Ifølge 'Den alminnelige enkekasse' døde hun 27. mars 1797 i Porsgrunn, men jeg har ikke klart å finne innførselen. Har jeg klart å overse den?Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Etter å ha studert denne familien nøye, har jeg kommet til at Kirsten Mallings far, Rasmus Malling, er sønn av Kirsten Malling f. ca. 1707 og Peter Lorentzen, og altså bror av ovennevnte HEDEVIG PETTERSDATTER, f.1736, -død 1785. Moren (Kirsten Malling) døde da barna var små og faren giftet seg igjen og flyttet til Brevik. Søsteren ble tatt i huset til sin faster som i innlegg nr. 2 og Rasmus ble tatt i huset av toller Fredrik Biener på Jønholt i Porsgrunn. Rasmus eldste sønn heter Fredrik Biener, Rasmus ble toller og kjøpte Jønholt av Biener i 1776. Rasmus Malling har i flere kilder feilaktig blitt kalt for Halvorsøn, og Halvor Malling har vært oppgitt som far, og ut fra dette har jeg lett etter hans dåp på alle steder hvor den mulige faren bodde.Rasmus Mallings dåp: LenkeJeg har funnet et notat uten kildehenvisning som sier at Rasmus Malling døde i København. Dette er nok grunnen til at jeg ikke har funnet ham død hverken i Telemark eller Norderhov hvor han bodde i 1801.Vil da hans eventuelle skifte være i Norge eller København? Det er kun dette som nå mangler for å få endelig bekreftelse på at han er far til Kirsten født 1777.Mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.