Gå til innhold
Arkivverket

[#54540] Andreas Morell Grefsen, Oslo ft 1900 hvor kom familien fra.


Gjest Solveig Lurås
 Del

Recommended Posts

Gjest Iver Mosvold

Det er vel denne debatten det siktes til: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=11588&sok=Morell&startnr=&antall=&spraak=&nr=2&antinnlegg=5#anker>Lenke , og som vi ser, så dreier det seg altså om relativt kjente personer: Litt omtale her: http://www.namiko.no/Nedre%20Grefsen.htm og litt anetavler her: Lenke For ordens skyld: Peter Andreas Morell (her i FT1900 Lenke ) og hans far, Ole Amundsen i 1865: (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Var det slik at Peter Andreas Morell var å finne på lista over norske kostskole-elver i Christiansfeldt ? [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=50806&sok=Lur%E5s&startnr=&antall=&spraak=&nr=2&antinnlegg=2#anker>Lenke .Peter Andreas Morell var i konfirmert i Christiansfeldt (1884) iflg kirkebok-innførselen vedr. hans ekteskapsinngåelse med Hanna Astrup 4.okt.1890. (Nr.133.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Lurås

Hei Ivar! Jeg blir litt forvirret og har sjekket alt på nytt i lys av dine flotte og opplysende svar. I oversikten over norske barn i Chritiansfelds kostskole, er oppført i 1881 som eneste nordmann: Andr. Morell født 1868 i Oslo( muligens rettet av den som skrev boken med oversikten da det var Xania da) Fars yrke: Gdm.(gaardmand) Bonde på norsk? For ordens skyld vil jeg nevne at denne Mgr. M ikke var hans søster, men Mgr.M Møller fra Oslo.Han ble altså innskrevet i 1881 og konfirmert i 1884 dvs han var i Christiansfeld i tre år. Ikke uvanlig for de mange hundre norske ungdommer som kom dit. Var Ole Amundsen gift med Johanna Kjelin eller Randine Amunsen? Hvorfor var dette navnet knyttet til dette stedet på Grefsen? Hvis det var for morelltrær, burde vel Morellhaven eller morelljordet vært brukt.Morell er jo et etternavn som er i bruk. Og hvorfor blir farens yrke oppgitt som bonde i 1881 og brugseier ved bryllupet i 1890? Og hvorfor får jeg beskjed på e-mail om at det er svar og de kommer ikke fram på oversikten. Får ikke sett på noe som ikke er der!Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Peter Andreas Morell sin far, var en kjent skikkelse blant de kondisjonerte i Kristiania/Aker mot slutten av 1800-tallet. Han var av solid husmannsslekt (Biri), var hadde kunnskap og kompetanse til å slå seg stort opp i hovedstadsområdet.Son en bidragsyter i tema 11588 er Ole Amundsen og sønn fyldig beskrevet i bøkene: 'Bjølsen Valsemølle 1884-1944' og 'Rent mel i posen'Ole Amundsen (død 1885) beskrives med rette både som bonde (Nedre Grefsen fra 1855) og brukseier (Bjølsen Valsemølle). Han ble gift (24.apr.1869 nr. 37 her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=696&idx_id=696&uid=ny&idx_side=-225>Lenke ) med Johanne Gustava Kjellin fra Sverige.Randine Amundsdatter f.på Biri 2.mai 1824, var søster av Ole Amundsen.Peter Andreas Morell (som arvet mye av farens eiendommer straks han returnerte fra Danmark) ble politisk engasjert, og endte opp som ved Kongens bord som statsåd, og som ordfører i Aker.I den grad jeg kan ta del i forvirringen din, så har jeg ingen peiling på hva du sikter til vedr. Mrg Møller (??). Jeg klarer ikke å finne noe tema her i brukerforumet der hun skal være omtalt. Vedr. Christiansfeldt fant jeg kun disse listene (drenge Lenke ) og (piker Lenke ) med navn 40 år tidligere enn det som er interessant i vår sammenheng.Jeg ser du har lagt ut e-mail-adressen din på et annet tema Lenke , og da regner vel brukere med at det er OK å korrespondere privat, uten andres deltakelse. Men her i Brukerforumet får man rutinemessig melding om egen-skrevede innlegg fra redaksjonen (som selvsagt kjenner adressenene, men holder det for seg selv), men ikke noe melding om andre innlegg. Ved å søke på ”LURÅS” , så ser jeg at du har åpnet 4 temaer, men ingen av disse omhandler Mrg Møller. Med andre ord må en annen enn du ha åpnet temaet der hun er omtalt. (Dersom det ikke dreier seg om en privat e-mail.) Lista over norske navn på Brødremenighetens kostskole i Danmark 1775 - 1891 er det jo kun du som sitter på. -Og det er jo generøst å tilby andre samme innsyn i dette. (Kanskje det kunne vært noe for kilderegistrering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Lurås

Hei Iver! Takk for svar som var svært fyldig. Enig i at det kunne vært artig å fulgt slektslinjene på svensk side for å muligens finne Morellnavnet. Du har helt rett ang.Mgr. M, hun hører ikke med i Morellfamilien,men het Møller. Muligens noe med Kjølstad Aas. Var i mitt første innlegg nevnt som søster til P.Andreas, men det var feil.Jeg skal prøve å legge inn navnelisten.God ide! Jeg fant liste over alle elever ved skolen i Christiansfeld i fjor, men har selv redigert en med bare de norske elevene.En feil er nå rettet opp(M.gr.!) men er det flere?Takk for all hjelp Iver! Beste hilsen Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Morells gård Nedre Grefsen har også gått under navnet Kirsebærjordet. Kanskje er forklaringen på Morell-navnet så nærliggende og banal - Morell er vel mere ''egnet'' som slektsnavn enn Kirsebær...? Forøvrig ble det sagt ved Lykke-regjeringens tiltredelse at den nok kom til å høste mange frukter - allerede hadde den jo frembragt en Morell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Litt på siden, har kanskje ikke noe med navnet Kirsebærjordet/ Morell å gjøre:Sur kirsebær = kirsebærSøt kirsebær = morellMvh Solfrid (gartner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Lurås

Større Lykke enn Morell er kanskje likør av surkirsebær, i disse juletider. Takk til alle. Bedre å hete Morell enn Bøllemose!Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kari Larsen

I folketellingen for 1900 finner jeg bare 2 personer som heter Morell/Morel - Nemlig Andreas og Hanna. Men i våre dager finnes (i telefonkatalogen) et par hundre med dette etternavnet. Er det noen som vet om Andreas og Hanna hadde etterkommere? Og hvis ikke, hvordan har alle Morell-ene oppstått?Min mann er etterkommer etter Randine, nevnt i innlegg 5 - tanten til (Peter) Andreas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Til innlegg 10.Jeg kan ikke forstå at det skal være et par hundre mennesker i Norge som bærer etternavnet Morell i 2008. Så vidt jeg kan se, er det antakelig under 30. (derav ca. 14 med telefon).Men når vi også tar med alle de som bor i diverse Morellveier på forskjellige steder i landet, løper antallet fort opp i over 200 (iflg. telefonkatalogen), men ut fra min kunnskap om botanikk, forplantningslære og gode/dårlige avlingsår, så tviler jeg på om disse 200 av den grunn kan sies å tilhøre noen Morell-slekt.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Jeg var nok litt rask ved søk i telefonkatalogen på Morell. Det er 14 skatteytere i ap.no/skatt og 7 som heter Morel. I telefonkatalogen tlf.no 15 Morell og 11 Morel. Men det er visst flest med utenlandske navn som heter Morel.Men det virker ikke som om (Peter) Andreas Morell hadde etterkommere. Hadde han kanskje søsken, (som tok navnet Morell etter 1900) og er det tenkelig at navnet kom fra morens slekt i Sverige, som antydet i et annet innlegg?Hans 'rette' etternavn Olsen var vel ikke så attraktivt. Det er et tankekors at min far og hans brødre tok etternavnet etter sin mor, for å ikke bli hetende Olsen - og så ble jeg gift Larsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Statsraad Morell paa Grefsen kunne ha kalt seg Alsetengen, men man tok det ikke saa noeye med etternavnet i gamle tider, det var mest en henvisning til hvor de bodde, eller en slekt kom fra. Denne Morell var en fetter av min bestemor, men jeg har ikke klart aa finne at han hadde noen barn. Konen kom fra Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.