Gå til innhold
Arkivverket

[#54550] Lardal og Tvedestrand


Gjest Rudi Løken
 Del

Recommended Posts

Gjest Rudi Løken

Jeg prøver og finne Anne Levine Larsdatter gift med Hans Jacob Sørensen f:1851. De fikk en fikk en datter Hanne Marie f:1871 i Øyestad i Aust Agdre. I kirkeboken står det: 'Omstreifende Ungkarl Hans Jakob Sørensen fra Laurdal av Holmestrand og Omstreifende Pige Anne Levine Larsdatter af Tvedestrand. Barnet fød på Espeland.'Rudi Løken rudilo@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant en Anne L. Larsdatter f. i Tvedestrand her i 1865-tellingen, men det spørs om det kan være rett dame. I så fall mye eldre enn sin mann? LenkeHun kan likevel ha fått en datter i 1871 selv om alder på mor er litt vel høy?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn kirkeboksida her med dåpen til Hanne Maria. Dåp nr 40, 16 april: Lenke Legg merke til at den Anne L. Larsdatter, fra folkeltellingen jeg fant, hadde flere barn født utenfor ekteskap. Hun må vel da være en mulig kandidat? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det spørs om du ikke har truffet blink her, Gunn. Hanne Marie er født på Espeland, står det altså i kirkeboken. Det bør enten være Espeland i Froland eller i Vegårshei. Siden dåpen har skjedd i Øyestad, er nok Froland det mest sannsynlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ft. 1865 oppgir altså at Anne L. Larsdatter er f. i Tvedestrand i 1839. Jeg har nå undersøkt døpte 1838-1840 i ministerialboka for Holt (som da vil være rett kirkebok). Jeg fant henne ikke. Enten er hun ikke døpt i Holt (Tvedestrand fikk ikke egen kirke før midt på 1880-tallet) - eller så er fødselsåret unøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rudi Løken

HeiJeg lette litt i Holt kirkebok for 1837 og fant to mulige kandidater. (s.19 nr 16, s.23 nr 41). Litt usikker på hvem det er, men på nr 16 tror jeg det står at faren er omstreiffer. Det er også noen av i etterslekten. Er det noen som kan se på det og si hva de mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jenta på side 16 er datter til 'Omreisende Gjørtler' Lars Olsen, mens jenta på s. 23 er datter til matros Lars Olsen.Et problem med den førstnevnte er at hun ikke heter Anne Levine, men Anniken. Sistnevnte er døpt Anne Levine Gurine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rudi Løken

HeiI kirkeboken for Holt 1861 fant jeg en uekte datter av Anne Levine døpt som nr. 43 i 1861. Her står foreldrene hennes oppført. Er det noen som kan lese av dette for meg. Det var litt vanskelig å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg synes det står følgende om foreldrene (og dåpsbarnet heter altså Anne Tobine):Pige Anne Levine Larsdatter 23 Aar gl.. Datter af Lars Maler, har tjent i Arendal, opgav som barnefader Ungkarl Tobias Nielsen fra Farsund, Matros og nu tilsøs. barnet er født paa Møglebustad-Eiet.Det er ellers opplyst i de to siste feltene at barnet er hjemmedøpt av skolelærer P. O. (?) Tobiassen - og at moren har gitt opplysningene i overværelse av kirkesanger Feragen og kona Elisabeth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rudi Løken

HeiJeg trenger litt hjelp igjen. Jeg tror jeg har funnet Anne Levine Gurine F:3/7-1837. Kan noen hjelpe meg med å tyde foreldrenes navn.Holt 1836-1848side 23nr 411837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kristian Hunskaar

'Neri Torgrimsen Biertnæs og hustrue Helvig Andersdatter.' En av fadderne var 'Torgrim Tovsen Biertnæs' - kanskje faren til Neri? Jeg vil tro Lardal bygdebok kan bidra med detaljer om disse folka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

På side 518 i Lardal Bygdebok bind II står dette om Neri Torgrimsen:Han var på husmannsplassen Løkka under Bjertnes 1820 - 1839, sønn av Torgrim Jonsen Haaberg, Hitterdal og Thore Kittelsd., som senere ble g. m. Ole Sølversen Glenne. Neri hadde vært gift tidligere og eide og brukte i sin tid halve Styrmo, se der. Han giftet seg igjen 1815 m. Helvig Andersd. f. ca. 1783. Hun var fra Hvaal. De bodde først på Glenne hvor de fikk Torgrim f. og d. 1817 og Torgrim f. 1818. Her i Løkka ble Søren født i 1821 ( se Fjellhaugen u/ Hvisle ), Og Anders i 1825, g.m. Inger Brynjulsd. Gavelstad.Neri døde her i Løkka 1893 70 år gl., Helvig levet til 1853.På side 508 under Fjellhaugen fortelles at Søren var gift med Berte Carine Hansdatter født 1827. Deres første barn er Helle Sofie født ca. 1851. Samme år som Hans Jacob Sørensen i innlegg nr. 1, men han nevnes ikke i bygdeboka. ( en tvilling som har falt ut? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.