Gå til innhold
Arkivverket

[#54558] Lars Petter Lundbergs uekte barn i 1857 i Meløy


Gjest Hill-Gunn Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei alle gode hjelpereUekte barn Antholine Anna Pedrike Larsdtr. ble født 18/4 1857 og døpt 12/7 1857 i Meløy (nr. 31) [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050426010581.jpg>LenkeForeldre: ungkar Lars Petter Lundberg, Støt og pike Anne Jensdtr. Volvig. Oppgivet av Jens Christensen (som er Anne sin far.) I 1865 bor Antoline hos sine besteforeldre i Rødøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Finner en eneste Lars Petter Lundahl i folketellingen 1865,men det spørs om det er ham :Lenke Da var han i tilfelle bare 15-16 år da han ble far første gang !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei AnneFant også denne sjømannen Lars Petter, men syntes han var vel ung til å ha vært på Støtt i 1857 og 58 :-) Når datteren Antholine gifter seg i Brønnøy i 1878 (nr. 4) Lenke er faren oppgitt som Lars Peter Lundberg Støt, men hva er det som står foran navnet hans?Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Jeg leser det som 'Bødkerfo[rmand]', altså en som leder en gruppe av tønnemakere. Ellers er jo Lundberg også et reisende navn, og det var derfor jeg var innom denne siden :-) Om Lars Petter er av reisende slekt, gjenstår jo å se. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeisanJeg tror også at det står bødkersv foran navnet til Lars. Når det gjelder stedsnavn i gamle Melø sokn i Rødøy prgj. så har jeg ingen anelse om de, det samme tror jeg ikke prestene heller hadde :-) Som man kan se står det ”Voldvig i Melø” som fødested ved Maren Kristines konfirmasjon, (lenke i innlegg 2) mens Voldvik er oppgitt som Antholines fødested ved hennes konfirmert i 1873 (nr. 20) [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050422010009.jpg>Lenke Enda mer forvirret kan man bli av folketellingene. I 1865 bor deres bestefar Jens Christensen sammen med sønnen Nils Jensen i Vaatvig Lenke mens i 1875 bor de i Voldvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heien liten pussig sak her.på slektsforum Dis-Norge så har Rigmor Elisabeth Jensen spurt etter Ole Andreasen Øren og en datter han fikk med Elen Randine Jensdtr som er foreldre til Ane Regine Olsdtr født 1868 i FlakstadDenne Ellen er og datter til Jens Kristensen i Våtvik. (Ellen blir og kalt Voldvik i Flakstad kirkebok)Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

kan legge til at Jens Kristensen var ifølge Meløyboken s. 424, 2 kolonne, nevnt 1841 husmann på gård nr 44 (Sandvik) br. nr. 4 Mugskogen De flyttet derfra etter kort tid på grunn av forholdene om vinteren.det framkommer der at denne Jens var morfar til Aksel Paulsen, SpildraSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Hei igjenJeg så feil du har rett det står Voldvig.Voldvik ligger under Våtvik,så det er kanskje ikke sa rart om navnene stå om hverandre.I Matrikkelutkastet fra 1950:Gårdsnummer 54 Våtvik,Bruksnummer 1 VåtvikGårdsnummer 54 Våtvik,Bruksnummer 4 Voldvik Fra O.Rygh 'Norske Gaardnavne'. 54. Vaatvik. Udt. vå:2tvíKa. -- Votuig 1610. Wottuig 1614.1661. Waatvigen 1723.Se Rødø GN. 28.Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Jensen

Hei Hill-Gunn. Eg er den Rigmor som Steinar Olsen henviser til. Eg leter etter slekten til min bestemor på farsia mi, ho er født på Værøy. Har kommet til at oldemora hennes het Elen Randine Jensdtr. Faren hennes igjen var Jens Christensen på Voldvik i Meløy. I foketellingen i 1865 bor Jens Christensen her med sin kone og 2 barnebarn. Den ene er Antholine og den andre Casbara. Forstår det slik at Antholine er datter av søster til Elen (Anne)og eg tror Casbara er datter til Berith, som også er datter av Jens Christensen, og altså søster til Elen og Anne. Vet ikke om du har disse opplysningene eller? Eg er altså 5. ledd etter Elen Jensdatter. Kanskje du har mer info. om denne slekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei RigmorDette er ikke mine aner, men en bekjent av meg sin slekt. Hun har funnet ut litt om sine aner, men står bom fast med bl.a. denne Lars Petter Lundberg som er hennes tippoldefar. Jeg prøver bare å hjelpe henne litt og har derfor ikke så masse opplysninger om disse Meløyfjæringene:-) Ved hjelp av kirkebøkene og FS har jeg funnet at Jens Christensen hadde 6 barn. Dette er hva jeg har notert om de:Margrethe Elisabeth Jensdtr. dp. 22/7 1827 gm John Larsen f. 1818 Dolstad I Vefsn (bor sammen med sin mann hos faren i Vaatvig I 1865, fikk datteren Anne Magnusdtr. i 1854 med Magnus Nicolai Vig fra Vågan)Bergithe Sophie Caroline Jensdtr. dp. 7/5 1830 (I 1865 er Bergithe ugift tjenestepike på gården Vandbakken i Rødøy. Trolig er det henne som er gift med Anders Nilsen og bor på Gjelset i Rødøy i 1875, de har sønnen Vilhelm på 8 år. Videre skjebne ukjent.)Johan Christian Jensen dp. 29/4 1832 gm Gjertrud Kristensdtr. f. ca 1837 Buksnes i Lofoten.( Johan og Gjertrud samt deres 3 sønner bor i 1875 på gården Kongsvold, Nordre Gjærøy. Johan livnærer seg som fisker, husmann med jord og skomakerarbeid. Muligens søsteren Elen Randine som er tjenestepike hos han)Anne Rebekka Jensdtr. dp. 16/1 1834 (Anne fikk 2 barn med Lars Petter Lundberg. Antholine i 1857 og Maren Kristine i 1858. I 1865 er Anne ugift tjenestepike på gården Mosvold i Meløy hos Andreas Dass Klæbo. Sammen med henne er datteren Maren Kristine som 8 år gammel tjenestepike. I 1868 giftet hun seg med Kristian Hermansen. I 1875 bor hun sammen med ektemannen og døtrene Anna og Kristine i Otervær i Rødøy. I 1876 fikk de sønnen Kristian Johan. Anne må ha død før 1894 for 30/6 1894 gifter Kristian seg på nytt med Lavina Tomasdtr. f 1844 på Myken.)Nils Andreas Jensen dp. 4/6 1838 gm Regine Benjaminsdtr. F. ca 1838 I Rødøy (I 1865 og 75 losjerer Nils med familie som innerst hos faren på gården Voldvik/Vaatvig. Nils fikk 4 barn)Elen Randine Jensdtr. dp. 27/9 1840 (Muligens er det Elen Randine som er ugift tjenestepike hos broren Johan i 1875 på Kongsvold under Nordre Gjærøy. Kan det være hun som i 1900 er ugift husholderske på Værøy hos ungkaren Kornelius Bertelsen fra Nøstdal i Sogn?Alle barna til Jens og Rachel er døpt i Meløy sokn. Har også prøvd å finne dåpen til denne Caspara Andreasdtr. uten resultat.Vet ikke om jeg er på rett kurs, men finner på FS at Jens Christensen var f. ca 1751 på gården Øxlien i Gildeskål som sønn av Christen Jensen og Berethe Nilsdtr. Her i 1801 Lenke Kanskje står det noe i Meløyboka hvor Jens kom fra. Kona Rachel Eriksdtr. har jeg prøvd å lete etter i Kirkebøkene for Trondheim uten å finne noe ennå.Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Jens Christensen er vel helst den Jens som er født ”uægte” på Grimstad i Gildeskål(nær dagens grense til Meløy) i 1802. Foreldre Christen Jensen og Berthe Nielsdatter. Foreldrene kan muligens være hhv. fostersønn og tjenestepike på Dalen i Meløy (ikke langt unna Grimstad) i 1801.Av folketellingen 1865 ser det ut til at Rachel Erichsdatter er født i Rana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Heisan LeifHar også registrert denne Christen Jenssen på Dahlen i 1801, men siden du sier ”muligens” betyr det vel at du heller ikke er helt sikker på at han og tjenestepiken Berith Nielsdtr. er foreldrene til JensHar du noe informasjon som tilsier at de på Øxlien ikke er foreldrene?Jeg tenkte Ranheim i Sør-Trøndelag som Rachel sitt fødested:-), men du har sannsynligvis rett i at det er Rana. Skal ta en titt på kirkebøkene der.Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Paret i Okslia døper en sønn Jens i 1796 (og en i 1792) men siden denne ikke er nevnt i 1801 har han vel ikke vokst opp. Fødselsår 1802 passer også bedre med alderen oppgitt i folketellingene 1865 og 1875, sammenholdt med at det ikke finnes noen passende Jens Christensen i 1801. At Jens Christensen oppgir å være født i Rødøy/Meløy kan forstås ut fra at moren er derfra. (Okslia er for øvrig helt nord i Gildeskål).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Noen kommentarer til (13):Den Elen Jensdatter som er husholderske på Værøy er Elen Dortea Jensdatter, født i 1845 på Engøy i Rødøy.Anne Rebekka døde i 1892 i Selsøyvær i Rødøy.Caspara Andrea døde i 1878. Hun var nok utviklinghhemmet og ble i 1875 benevnt «idiot». Jeg ser henne ikke i dåpsregistrene i Meløy eller Rødøy.Rachel Eriksdatter oppgir ved vielsen at hun er født i Brekken i Fosnes prg., som datter av Erik Olsen.Jens Christensen oppgir i sine militære ruller vekselvis Dalen og Grimstad som fødested og født der ca. 1803 - men da han gifter seg står det (Rone-)Moen som fødested. Som tenåring oppholdt han seg på Balsetvatn. Far er Christen Jensen.Men hvordan går det med bødtkersvennen Lars Peter Lundahl/Lundberg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeiStor takk til Leif og Terje for nyttige opplysninger. Ettersom jeg selv ikke har noen aner fra området Meløy/Rødøy, er det lite jeg vet om gårder og slekter i området. Da er det kjempe fint å få opplysninger fra gode hjelpere med lokalkunnskaper.Ang. Anne Jensdtrs død. Noen grunn til at hun døde i Selsøyvær? Ser at hennes mann bor fortsatt i Otervær i 1900 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal®ister=etternavn&pgj=528&teljing=ft1900&filnamn=f01836.wc2&amt=18&funnenr=275>Lenke Hvordan det går med denne bødtkersvennen Lars Peter Lundahl/Lundberg ? Tja, si det du. Jeg leter og leter, men det er ganske mange i 1865 og 1875 som har dette etternavnet. Holder man seg til Nord-Norge, finnes det et bosted i Bardu ved navn Lundberg som muligens kan ha noe med denne Lars Petter å gjøre. Ganske merkelig at man ikke finner han i ft. 1865 Blant mange kandidater som også muligens kan være en slektning til Lars Petter, finner jeg Johan Lundberg på gården Mula i Hemnes f. ca 1819 i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihttp://www.lineset.net/slekt/no/tok kopi av opplysningene på den siden.inderstkone Ane Rebekka Jensdtr d. 09121892 født i Voldvik, bosatt i Selsøvær, gravlagt 09051893 i Rødøy, jordsatt 18071893 Kristian Hermansen nevnes som enkemann.Christian Jacob Hermansen f. i Otervær, Venvik i Melø 25 år, far Herman Chr. Munthe Venvik g. 11/10-1868 m. Anne Rebeka Jensdtr 4204 Voldvik i Melø 34 far Jens Christensen, Voldvikhan giftet seg på nytt og omtales 1894.Kristian Jakob Jørgen Hermansen bosatt i Selsøyvær, f. i Vasvik i Melø f. 1845 Herman Kristiansen g. 30/6-1894 m. Lavina Nikoline Tomasdtr i Myken f. 1844 Tomas PedersenDet finnes sikkert mer på linken for den som vil lete.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

En liten rettelse til (13) Den person som var gift med Gjertru Maria Kristensdatter, født på Horn i Buksnes var John Peder Jensen, f. 1837 på Gjessøy i Rødøy. Det er også hans søster som holder til hos ham - det er henne du finner senere som husholderske på Værøy. «Din» Johan Christian Jensen giftet seg i 1867 med Bergitte Petronelle Larsdatter fra Sør-Finset i Gildeskål.I tillegg til de barn som du nevner fikk Jens og Rachel et dødfødt barn i 1844.Når det gjelder Bergithe Sophie Jensdatter (aka Berit), så får hun et barn i 1864 med ungkar Anders Andreassen, Anna Christine Olea. Dette er begges første leiemål. Han oppholder seg i Støtt, hun i Våtvik. I tillegg får hun en sønn, Vilhelm Martin, i 1867 med Andreas Nilsen. Dette er hans første, og hennes 2. leiemål. De oppholder seg begge i Støtt da begivenheten finner sted. Han betegnes som enkemann, hun som enke. Det er sannsynligvis den Anders Nikolai Nilsen som hun gifter seg med i 1872. Hun oppgis å være enke ved vielsen. Om hennes første ekteskap vet jeg (foreløpig) intet. Caspara Andrea kan altså være fra Bergithes første ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeisanStor takk til Steinar og Terje for flere opplysninger og rettelser. Hvem var det Elen Randine Jensdtr. ble gift med egentlig?Enkelt ganger ser man ikke skogen for bare trær. Antholine giftet seg i Brønnøy, men hvor ble det av søsteren Maren Kristine? Joda, hun giftet seg 24/7 1880 i Rødøy, men se hvem som er oppgitt som hennes far. Matros LARS PETERSEN(nr. 6) Lenke Nei, nå skjønner jeg ingen ting. ???Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Jensen

Elen Randine Jensdtr. ble gift med Hans Hermansen i Flakstad. Hun hadde da datteren Ane Regine Olsdatter (far Ole Andreassen Øren). Elen og Hans var foreldre til Hanna Hansdtr, født 1872. Hanna ble gift på Røst (omtalt i boka 'Røstvaringan' og har etterslekt her. Ane fikk en sønn på Værøy i 1887, Haakon E. J. Hansen Røvik. Hun flyttet til Hemnesberg i 1890, uten sin sønn. Ane fødte en sønn i 1892, han døde rett etter fødsel og Ane døde også i 1892. Hun ble ikke gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Tusen takk for opplysningene Rigmor, da har jeg fått Elen sin skjebne også registrert. Håper at jeg ikke fornærme verken deg eller andre etterkommer, når jeg sier at det er sannelig ikke lett å oppspore alle disse svigersønnene til Jens og Rachel :-) Jeg sliter med å finne denne faren til Antholine og Maren som har så mange ulike etternavn, men det gjelder å ikke gi seg. Hvis du er interessert i etterslekten til Antholine, kan du kontakte meg på hilljen krøllalfa online.noHa ei go’helgMvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.