Gå til innhold
Arkivverket

[#54558] Lars Petter Lundbergs uekte barn i 1857 i Meløy


Gjest Hill-Gunn Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heiRigmor på ditt inlegg skriver du at Elen Jensdtr var i Flakstad, men da må hun ha fått et annet fødested. Hun som bor der er fra Overhalla i Nordtrøndelag. Overhalla ligger på veien mellom Grogn og Namsos. Se linken [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=1859&kenr=005&bnr=0011&lnr=00>LenkeDet stemmer nok mer det Terje skriver i sitt inlagg nr. 22.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heifeil i emailendet skal være steiols5 etcKan legge til for kaosets skyld så er trolig den Andreas Andersen som var unkar på Øren trolig og kaslt Anders Andersen (presten var tydeligvis ikke så nøye på navn) Min tipoldefar kalles både Petter Peder og Peter til fornavnen Andreas Andreasen fra Meløy hadde en sønn som het Johan Edvard og som ble gift i Alta/Talvik han var f. ca 1828Har foreløbig bare kunne konkresisere to Andreas Anderasen og det er han i Vassdal (finnes skifte etter), og han på Øren som og hadde en far med samme navn i Neverdal (av slekten Parelius i Meøløy). (på 1820 og 1830 tallet) Er det noen som vet om flere?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Nei, jeg vet ikke om flere. Men skulle det tilfeldigvis være noen gode hjelpere som også vet hvem Oles svoger, bødtkersvennen/ matros Lars Peter Lundberg/ Lundahl / Petersen var, vil jeg bli meget glad for flere opplysninger. Se ellers Lenke:-) Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heii Rødøy kirkebok finnes i 1840konfirmert 28.06.1840 Ole Andreas Christian Andersen f. 05.03.1823 fødested Fore,bosted Engen far Anders Andersen mor Anne Nielsdtr [ua] (betu\yr vel uækte) Begge stedene er nær Øren(Øra) i Meløy, Konfirmasjon i RødøyDette er nok samme anders som er nevnt på Øra og tidligere her i debatten som fikk barn med Berit JensdtrSteionar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Prøver febrilsk å holde fokus på hvor denne bødtkersvennen/ matros Lars Peter Lundberg/ Lundahl / Petersen var fra. Men, når nå diskusjonen har sklidd ut til også å gjelde eventuelle tanter og onkler til Antholine og Maren Kristine, drister jeg meg til å spørre om det er noen som vet hvordan det gikk med Maren og hennes barn? Her i 1900 [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=1836&kenr=001&bnr=0039&lnr=00>Lenke Hvor ligger Folø i Rødøy?Frisk mot Steinar, før eller siden finner du frem til rett Jensdtr. og rett tema

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Til Leif, innlegg (15): Her er du inne på opphavet til Jens Christensen hvor du nevner Berthe Nilsdatter som mor. Jeg antar at hun er datter av Nils Larsen som bodde i Mevik i Gildeskål til 1787 da svogeren overtok bygselen der og Nils flyttet til Ronemoen i Meløy. Min antagelse bygger på et meget tynt grunnlag, men hva er din antagelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Ja, det ser ut til at Nils Larsen flyttet fra Mevika til Rønnemoen. Vi finner ham der under Sør-Fore i 1801 hele 75 år gammel. Berthe er sannynligvis hans datter uten at jeg kan dokumentere det, jfr. at Jens oppgir Moen som fødested. Jfr. også skiftet fra 1802 hvor en Beret er nevnt som datter. Hun er antakelig født før tilgjengelig kirkebok for Gildeskål fra 1773. Jeg finner henne ikke konfirmert i Gildeskål. Meløy har jeg ikke sjekket. Fadrene i 1802 er fra Grimstad og Finnes - ikke nødvendigvis skyldfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heibeklager at innleget førte til litt avsporing, men i noen tilfelle kan det være at personen en søker kan ha vært fadder på barn av søsken og derfor kanskje lettere å finne.Har du sett i justisprotokollen om det står noe der om Lars P. Lundgren. Han har vel trolig vært ansatt hos skipper E. Mikkelborg på støt siden han er blant fadderne. Man kan jo og lure på hvordan det er med militærmantallet for Meløy (Rødøy ligger på digitalarkivet).Formynderprotokollen er jo og et sted å lete.Søkte for morro skyld etter Lars Petter Lundgren på Anbytarforumet og fant en som er f. ca 100 år tidligere i Sverige. Han var f. 1714. På FS var det jo og noen, de fleste i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeisanHelt i orden Steinar, det var vel jeg som ble litt for ivrig etter å finne denne Lundberg. Sorry :-) Nå har jeg søkt igjennom kirkebøkene for Rødøy, både når det gjelder innflyttede og utflyttede i håp om å finne Lars Petter der. Siden han ikke er å finne i 1865 tenkte jeg at han kanskje hadde død før den tid, men fant han ikke avgått ved døden noen steder. Har også søkt etter alle bødkere og matroser i ft. 1865 uten å finne noen som kunne passe.Nå har jeg ikke tilgang til verken justis- eller formynderprotokoll, så nå aner jeg ikke hvor jeg skal lete. Finner også mange Lundberg inne på FS fra Sverige, men det blir for usikkert. Det slår meg at det må ha vært et forhold mellom Anne Rebekka og Hans Petter siden de får to barn sammen med 17 måneders mellomrom. Hvis Lars Petter var fadder på Støtt, når var det? Og hva kalte han seg for da?Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hill-Gunn Jensen (13).Gjertrud Marie Kristensdatter, f.30.1.1837 på Hol, Buksnes og ble gift den 2.8.1863 i Rødøy med John Peder Jensen, f. 14.2.1837 på Gjessøy, Rødøy. Han bodde på Kongsvoll, Gjerøy. Han døde 12.3.1924 og Gjertrud døde 11.11.1915 i Høyvåg, Rødøy. Her er giftermålet (nr.7) LenkeMed vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hill-Gunn Jensen. Det er feil at det er Johan Christian Jensen som bor på Gården Kongsvold. Det er John Peder Jensen!Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei BirgerEr klar over at det var feil Johan Jensen, Terje tipset om feilen i innlegg 22 Jeg har funnet rett Johan Christian Jensen her i 1875 Lenke selv om fødselsåret hans er feilmvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Hill-Gunn Jensen.Men mannen til Gjertrud heter John og ikke Johan. Jeg har også kontakt med hans familie her på Sørlandet som sier det samme. John Peder Jensen var sønn av Jens Larsen (1808-1885) og Sara Johanna Pedersdatter (1808-1870). Terje Pedersen sier også at han heter John og ikke Johan.Det er ikke for å drive 'flisespikkeri', men jeg mener at vi skal bestrebe oss for å bruke det rette fornavn.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hill-Gunn Jensen.Her er John (Jon) i Folketellingen for 1875 //www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=1836&kenr=002&bnr=0039&lnr=00Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Prøver å legge inn lenken på nytt.//www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=1836&kenr=002&bnr=0039&lnr=00Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Heisan BirgerDu har selvfølgelig rett, og det er ikke ”flisespikkeri” å bestrebe seg på å bruke rett fornavn. Vet selv hvor irriterende det er når folk ikke husker fornavnet mitt og kaller meg for enten Hildegunn, Hillegunn, eller snur det helt om og kaller meg for Gunnhild. Fikk en ny variant i posten for en tid siden, Heie-Gull. Akk ja sann, kjært barn har mange navn :-)Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk for det, Hill-Gunn! Jeg har en del kontakt med et oldebarn av John Peder Jensen og som bor her på Sørlandet. Hvis denne du hjelper er i slekt med John Peder Jensen, så er hun sikkert i slekt med de som bor her. Og han har god greie på denne slekten. Hvis du eller henne vil ha kontakt med disse så kan du sende meg en mail! Min mail-adr. er birgerfo@gmail.comMvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Takk for tilbudet Birger, men hun er ikke i slekt med John Peder Jensen. Det er denne Johan C. Jensen i Gildeskål som er den rette :-) (lenke i innlegg 38)Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiSiden det skrives en del her om Berit Nilsdtr og Christen Jensen:et alternativ, i Våtvik bor en Nils Christophersen som har en datter som heter Berit. Hun og broren Nils er i tjeneste der i 1801klipp fra Oskars Berg database1780 Christopher Nilsen M Våtvik E Nils Christophersen Margrethe Olsdtr1776 Berit Nilsdtr K Våtvik E Nils Christophersen Margrethe Olsdtrde hadde og sønnen, Ole f. 1772 (født før de kirkeboken de har nå starter) han ble senere gift med Anne ChristophersdtrDenne Nils Christophersen er sønn av Christopher Jeblesen på Arstad. Skifte 6/10-1792 (3142) g. m. Berit Jakobsdtr Barna til Nils som døde før 1792 er nevnt alle 3.Hvis denne Berit er aktuell er det mye å ta av men det vet jeg ikke sikkert. Støver har ikke noe om Berits foreldre.Denne Berit har morbroren Augustinus Olsen bosatt i Rødøy.her er den andre Berit i Gildeskål, de andre var gift, og mer en 40 år i 1801.Lenke Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.