Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Sten Høyendahl

[#54560] 'Wolf' Larsen, bokseren fra Larvik som møtte Gene Tunney og Battling Siki

Recommended Posts

Gjest Sten Høyendahl

Magnus Larsen, angivelig født 1. januar 1901 i Larvik, ble i 1919 amerikansk amatørmester i lett tungvekt (og sannsynligvis også i 1921). Som amatørbokser beseiret han Battling Siki, senere verdensmester i lett tungvekt. Han startet sin proffkarriere i 1921, og møtte i en av sine første kamper Gene Tunney, der han i en blodig batalje tapte på knockout i 7. runde. Gene Tunney ble senere verdensmester i tungvekt og er et av sportens virkelig store navn.Magnus bodde i New York og bokset under navnet Wolf Larsen, lånt fra 'The Sea Wolf' fra 1904, kanskje Jack Londons beste roman. Det gikk ikke bra med ham - han vandret inn og ut av fengsler og døde under tvilsomme omstendigheter 7. juli 1931, bare 30 år gammel. I en nekrolog heter det: 'He won many a decision, but more of them were against cops than against prize fighters'.Magnus' fødselsdato - 1. januar 1901 - virker tvilsom, og jeg har ikke funnet ham i kirkeboken for Larvik. Heller ikke blant konfirmerte i Larvik eller emigrerte har jeg funnet ham.Er det noen som har kjennskap til ham og kan bekrefte at han var fra Larvik?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Sten Høyendahl

Jeg leser nå på nettet at Roger Kvarsvik skriver en bok om nordmenn i slummen i New York, og vil komme inn på Magnus 'Wolf' Larsen. Ser at det også har vært en nettside som jeg ikke har vært oppmerksom på, der opplysninger om 'Wolf' søkes. Der framgår det at han visstnok skal ha vært født i Brunlanes av Andreas Larsen, fisker, og hustru Maria.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.