Gå til innhold
Arkivverket

[#54570] Gården Vister i Thune


Gjest Bjørn Bill
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Bill

Hei,Jeg er på jakt etter opplysninger om gården Vister i Thune. I 1801 finner jeg på 'Vister 3' Christian Johannessen og Anne Knudsdtr med barn. Er det noen som vet noe mer om disse og deres foreldre ?? Hva er nevnt i Thune gårdshistorie om Vister ??Mvh,Bjørn Bill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vest Viste ... Jacob Andersen var her ei etter 1764, og han ble etterfulgt av Johannes Larsen, som var her til ca.1780. Johannes var gift med Eli Andersdatter som døde i 1778. Barn : Hans Kristian, Maria, Anne ,Johanne og Anders. Bruttoformuen ved skifte etter Eli var 226 rdl. netto 154 rdl. Gården ble delt i to like bruk. Johannes beholdt trolig sjøl den søndre delen til ut i 1780 åra, mens sønnen Kristian overtok den nordre delen.Den nordre halvdelen : Da gården ble delt i 1770 åra overtok sønnen Kristian Johannesen denne nordre halvdelen. Kristian født ca 1752 død 1826 var gift med Anne Maria Knudsdatter født 1752 død 1803. Barn : Hans f.1771, Anders f. 1773 d.så.,Gunhild f.1779 død 1781, Gunild f. 1781, Marte f. 1783 død 1787, Knut f. 1785, Anders f. 1785 død 1787, Marte f. 1788 død 1789, Johannes f. 1790, Anders f. 1793 og Henrik f. 1795 død 1796.Bruttoformuen ved skifte etter Kristian i 1826 var 300 spdl. netto 271 spdl. I 1807 solgte Kristian Johannesen til Erik Torstensen Bjørnstad for 700 rdl. I følge en kontrakt som ble opprettet mellom Kristian og Erik skulle Kristian bygge en ny stuebygning med kjøkken,lade, fehus og vedskur ' udi gårdenVisters sameiemark, Hvor Kristian Johannesen selv maate finde forgodt ' . Erik skulle også så for bemeldte Kristian Johannesen .....osv.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Bill

Hei Rita,Takk for hjelpen. Fant du all denne informasjon i Tuneboka ??Jeg har nå leitet litt i Thune kirkebok og funnet følgende :En datter av Kristian og Anne Maria som ikke er nevnt ovenfor er : Maren, døpt 27. Mars 1774 på et sted som heter Tysselbrecha. Som faddere er nevnt : Maria Halvorsdtr Wiste, Johanne Johannesdtr Wiste, Lars Johannesen Wiste, Hans Johannesen Wiste og Helge Askutsen Radet.Ellers fant jeg at Anne Maria er døpt 01. Januar 1752 som datter til Knut Wiste.Jeg fant også at Elen Wiste ble begravet 06. Mars 1778 63 år gammel mens Johannes Vister ble begravet 01. Mars 1789 85 år gammel.For meg ser det altaå ut som at det var konen til Kristian som egentlig kom ifra Viste iog med at hun er født her i 1752 som datter av Knut. Vet du noe mer om denne Knut ??Jeg prøvde også å lete etter Kristian's fødsel i Thune men kunne ikke finne denne. Var han født i et annet sokn ??Mvh, Bjørn Bill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn !Jeg ser at et ord har 'falt' ut i min første linje : Jacob Andersen var her ei TID etter 1764.Dette er hentet fra Tune Gårdshistorie del IIJeg fant ikke Knut, han kan ha ' gjemt ' seg et annet sted.Jeg annbefaler deg å låne denne boken, du finner sikkert noe av interesse.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.