Gå til innhold
Arkivverket

[#54577] Fana


Gjest britt sunde årbrot
 Del

Recommended Posts

Gjest britt sunde årbrot

Kjenner noen til Mathias Madsen Wallestad født i Fana 10.7.1853, senere bosatt på Askrova. Mor hans skal være gift 2 ganger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Når flyttet han, som nyfødt, som voksen?Er det denne karen: LenkeFant ikke i farten noen Mathias Madsen døpt i Fana, men fant en døpt i Førde 25.11.1853, med foreldre Mads Iversen og Madsie Nilsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Mulig jeg er litt på villspor her, gitt, for her er karen døpt i Førde - hjemme på Hafstad i 1865: LenkeKaren i Fana må være en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Her er han visst i 1900: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=f01437&gardpostnr=424&personpostnr=2471&merk=2471#ovre>LenkeMen finner faktisk karen fra Førde i Haus 13.6.1879: Mathias Madsen Hafstad f. 1853, far Mads Iversen, og Johanne Johannesdtr. f. 1861, far Johannes Knudsen. LenkeBarn født i Haus, Johan Torolf f. 1880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Uff, bare tull fra min side dette, for her er Johanna enke i Haus i 1900: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=52&filnamn=f01250&gardpostnr=361&merk=361#ovre>LenkeFor å begynne helt på nytt; Mathias Madsen på Vallestad i 1900-tellingen Lenke og muligens samme karen du leter etter i Fana i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg har funnet eldstedatteren hans døpt i Kinn Lenke, men ikke de to neste, ikke kona, og ikke vigselen. Jeg er kanskje ikke lokalkjent nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Her dukket det opp en datter til, Sanna Olufine Henrikke i 1891: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6903&idx_id=6903&uid=ny&idx_side=-61>LenkeBolette Madsdtr. Sunde kan jo være en pekepinn?Her er sønnen Andreas Gustav, f. 1894: LenkeFarsnavet er her Thomas Mathias Madsen - og det kan jo kanskje forklare hvorfor Mathias Madsen er vanskelig å finne døpt.Datteren Hilda:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Foreldrene er ikke nevnt i Fana bygdebok under Hop (Indre Hope). De er gift i Birkeland sokn, Fana 5. august 1855, par nummer 1, 1855: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8807&idx_id=8807&uid=ny&idx_side=-43>Lenke Gjertrud var 38 år, født i Gloppen, enke, og datter av Ole Hansen. Johannes var enkemann, 49 år, og sønn av Anders Olsen.En Ole Hansen Fantofttræ var forlover - kanskje hennes far? Familien heller ikke nevnt her i bygdeboka. De er heller ikke å finne på nevnte garder i 1865. Finner ikke Gjertrud i hele Fana 1865, så det ser ut som hele kobbelet har forlatt soknet, både Johannes Andersen med frue, og broren (?) Anders Andersen som holdt til på Paradis.I Birkeland finner jeg, i tillegg til Synneva, Helene Martine døpt 5.8.1855 (samme dag som foreldrene giftet seg) nr. 33 her: Lenke, Ole Johan døpt 28.2.1858, nr. 6 her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Her dør første kona til Johannes Andersen Indre Hope (Hop): [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=21&filnamn=FANA1816&gardpostnr=2099&merk=2099#ovre>LenkeDet KAN være dem som gifter seg i Haus 26.6.1831: Lenke Han var som nevnt sønn av Anders Olsen, hun av Lars Johnsen. Han født 1806, hun 1805.I Haus fikk dette paret Anders døpt 18.3.1832, nr. 58 her: Lenke, Guri døpt 02.11.1834, nr. 157: Lenke , i Fana fikk et par ved samme navn de Lars døpt 14.1.1838 nr. 9: Lenke, Anna døpt 10.1.1841, nr. 3: Lenke , Mons døpt 11.2.1844, nr. 9: Lenke. Men jeg har ikke funnet dem inn(utflyttet i kirkebøkene for Haus/Fana, så dette er usikre opplysninger basert på navnelikhet.Datteren Guri f. 1834 kan være samme som var fadder i dåpen til Helene Martine i 1855?Skal en tro Familysearch, er det Johannes som dør her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest britt sunde årbrot

Takker for all hjelp. Så det var konen som var født i Fana, og da var det mange ting som fall på plass. Jeg er barnebarn av deres datter Hilda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Berentsen

Dersom det er rett at de som ble gift i Haus er rette foreldrene til Johannes Andersen, er det vel ikke de som døpte barn i Fana. Se morens fornavn, den ene heter Magdeli og den andre Mal?? Når det gjelder han som døde på Vikne så var han gårdbruker der, og er således ikke faren til Johannes.Den 1. juli 1798 giftet en Anders Olsen og Sussana Larsdatter seg i Fana. De bodde på Nedre Birkeland i Fana, og er omtalt i Fana bygdebok. Der står ingen sønn med navn Johannes. Da det er mange navn på barn som er utelatt i Fana bygdebok bør kirkeboken sjekkes når det gjelder dette paret. Mvh. Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.