Gå til innhold
Arkivverket

[#54582] Hjelp til tyding i Gjerstad: Barnedåp


Gjest A. Vidvei
 Del

Recommended Posts

Jeg må nok en gang be om hjelp. Ekteparet Ole Torkelsen og Ane Giertsdatter gifter seg øverst på siden her [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9483&idx_id=9483&uid=ny&idx_side=-165>Lenke, og får to barn: Lenke (dåp nr. 20) og Lenke (dåp nr 11). Ole Torkelsen gifter seg på nytt i 1777, og ved ekteskapsinngåelsen kalles han Moe. I ekteskap 2 bor han på Fogne i Gjerstad, og finnes her i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moe Eje? Sier du det? Jeg har åpenbart mye å lære om gotisk håndskrift... Det stemmer jo på en prikk med hvor han bodde da han giftet seg for andre gang og der ett senere barn ble født. Men da skrev presten Moe slik at jeg kunne lese det. Hjertelig tusen takk. Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Bredal

Nå har jeg tatt en liten kikk i bygdeboka for Gjerstad, bind 4. Jeg finner ikke disse personene her under Mo, men Bråten er en plass under Mo. Det er derfor ikke usannsynlig at stedsnavnene Braaden og Moe Eje beskriver samme sted. Imidlertid er Bråten, med både Nordre Br. og Søndre Br. egne matrikkelgårder, så sikkert er det ikke. I farten fant jeg heller ikke noen av personene under Bråten, i bind 5, men her har jeg virkelig skumlest så jeg kan fort ha oversett noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Bygdesoga for Gjerstad hefte 9. I 1800 kjøpte Ola Torkelsen, Solberg, sønn til Torkel Gjermundsen,Bråten,Store Huggeto, et jordstykke under Fone som han kalte Solbergplads. Denne Ola Torkelsen (1749-1815) g.1.g.1770 m Anne Gjertsdatter født Sunde eie 1750 død Mo eie 1776. Gift 2g 1777 m Guri Terjesdatter 1749-1833?) Kan det være de samme personene du leter etter tro.Mvh.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Jeg har sett litt mer i bygdesoge for Gjerstad. Ole Torkelson (1749-1815) var fra Bråten under Store Huggeto. Der står det opplyst at han var bosatt først på Teglverket og så Stormyr, begge under Fone. Det er alt jeg har funnet om hans bosted så langt.Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.