Gå til innhold
Arkivverket

[#54591] Hans Ruhman og kone Anniken Christiansdtr. Demie på Hilleren i Ullensaker


Gjest Terje Tandsether
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Tandsether

Hans Ruhman (Ryman) var regimentsfeltskjær ved 2. Akershusiske infanteriregiment. Han kom til Ullensaker omkring 1730 og kjøpte garden søndre Hilleren der han døde ca. 1750. Han var gift med Anniken Christiansdtr. Demie f. ca. 1701 bgr. 29.5.1768 (se bygdebok Ullensaker bind 1 s. 497/98 og bind 2 s. 255). Er det noen som kjenner foreldre og besteforeldre til dette ekteparet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har en mistanke om at ektefellens navn kan være Demin og ikke Demie. I så fall skal du til Christiania og datteren til 'Urtegardsmand' Christian Demin og Karen Pedersdatter (og døpt uten navn oppgitt i januar 1701).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

Jeg har sett på denne dåpen og leser etternavnet som Demyn(?). Dessverre står det ikke navn på dåpsbarnet. En Peder Demyn og Dorthe Aleksandersdatter har et barn til dåpen samtidig (dåpen foran). Kan dette være en slektning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Peter/Petter Demin og Christian Demin dukker opp i Christiania på 1690-tallet, slektskap er trolig, men jeg har ikke kommet så langt i skifter (eller andre kilder) at jeg kan påvise dette (kanskje andre kan?).Petter Demin bodde første i 'Grube Gaden', senere på Vaterland, gift (03.12.1695 'i Huuset') med Dorothea Clausdatter Hopener. (Alexander var far til Claus, førstnevnte døde i 1653, begr. 05.04.1653). Demin vil du finne i mange varianter i ulike kilder.Petter Demin levde av to frukthager samt penger han hadde lånt med pant i disse. Han solgte også øl og brennevin. Han døde som en 'gammel, svag' mann i 1717, begr. 08.03.1717 på Vaterlands kirkegård. Dorothea giftet seg aldri om igjen og du finner henne begravet samme sted 24.03.1742.Christian Demin var som nevnt tidligere urtegårdsmann, hadde frukt- og urtegårdshage. Også han solgte øl og brennevin. En sønn døpt Peder, (ofte skrevet Petter, må ikke forveksles med forannevnte), gift med Ellen Torkelsdatter, fikk bl.a. datteren Catarine Kistine døpt 20.10.1725. Her finner du Ryman(d) og ektefelle Annichen som faddere.Av Rymans barn er såvidt jeg forstår Hans den eldste som vokste opp, etter konfirmasjonene i Ullensaker å dømme skal han være født rundt 1723. (Men jeg har ikke lett etter barna).Det er litt av det jeg har for hånden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.