Gå til innhold
Arkivverket

[#54595] Tips om soldatruller.


Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Vet ikke om dette er det rette stedet å spørre, men prøver.Jeg har min 3 x tippoldefar soldat Ole Larsen som gifter seg i Oddernes 1815 med Karen Christine Christiansdatter Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9807&idx_id=9807&uid=ny&idx_side=-199>Lenke. Litt høyere opp er det også en annen soldat Ole Larsen fra Bjerkenes som gifter seg.'Min' Ole finner jeg død i Oddernes 4/3 1840 Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det finnes flere typer militære ruller. Han vil rimeligvis stå i Stamrullen som omfatter Hjelmeland, så vil han bli overført i kompanirullen for det kompaniet han skulle tjenestegjøre i, og der ville han stå til han ble overført til reserverullen.Jeg villa ha startet søket etter disse rullene i Statsarkivet i Kristiansand, siden jeg antar at han hørte hjemme i Vesterlenske Regiment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Mange takk for tipset. Nå vet jeg i hvertfall navnet på rullene. Trodde jeg måtte til Riksarkivet, siden de respektive Statsarkiv det her er snakk om, har henvist meg dit.Må få lov til å takke Digitalarkivet for et fantastisk nettsted og ikke minst lærerikt.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg tror du kan glede deg til å kikke i soldatrullene. Finner du forfaren din der, vil du kunne finne ut mye om ham som andre kilder ikke omtaler. Du kan jo for eksempel ta en titt på soldatrullene som er avskrevet av Lenvik museum (www.lenvik-museum.no). En av rullene der er fra 1814, og kan kanskje gi en pekepinn på hva slags opplysninger 'dine' ruller inneholder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Tusen takk for tipset. Jeg har vært inne å kikket på Lenvik museum og du har rett i at jeg kan finne mye. Håper bare ikke det blir for vanskelig, siden Ole Larsen er et ganske vanlig navn.Er jeg heldig, så kanskje jeg senere med mer erfaring kan få svar på en undertollbetjent jeg har i Østold også.Igjen tusen takk.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

De utskrevne er gjerne ført opp med bosted (gårdsnavn), så vet du hvor han bodde, bør det gjøre det lettere å finne ham i rullene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Det er her problemet oppstår, for hvis jeg skal følge kirkeboken når Ole Larsen døde, så er han fra Hagen i Hjelmeland. Det eneste som finnes er en husmannsplass med navn Hagen og her hører han ikke til. I Hjelmeland finnes det kun tre gutter døpt med navn Ole Larsen og de er brødre og kommer fra Randa gård. To av de giftet seg i distriktet og jeg har funnet begge de to konfirmert der, men klarer ikke å finne den tredje Ole som jeg er ute etter blandt de konfirmerte.Det er mulig at det er en tjenestegutt på Foss gård i Hjelmeland, men om han hører til Randa gård vet jeg ingenting om.Jeg er ikke sikker på hvor presten har sin informasjon fra men jeg kommer ikke unna at det står døpt i Hagen Hjelmeland sogn.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg finner bare to på Randa gård. Så er det en tredje (6 år) på Buchen, og så en toårig husmannssønn ført opp under Hjelmeland prestegård. Hvilken gård var Hagen husmannsplass under?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Det stemmer at du finner bare to Ole Larsen fra Randa gård i 1801 tellingen. Deres foreldre fikk til sammen fire sønne kalt Ole Larsen. Den eldste født i 1783 døde i 1784, så kom den Ole jeg lurer på, født i 1784. Han finner jeg ikke død ikke konfirmert og heller ikke viet i distriktet. Det er en kandidat på Foss gård [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=f11133&gardpostnr=8&personpostnr=163&merk=163#ovre>Lenke, som jeg ikke er sikker på. Kan han være sønnen (1784) fra Randa gård, hvis ikke så må han komme fra et annet distrikt siden det ikke er andre Ole larsen i Hjelmeland kirkebokIkke noe skifte etter foreldrene på Randa gård og heller ikke noe skifte fra Jegersberg gård, hvilket jeg synes er litt rart siden det er små barn inne i bildet. Dette er svar jeg har fått fra SAK OG SAS.'Min Ole gifter seg andre gang i Oddernes 1827 og her oppgis alder å være 46 år og jeg har også alderen 56 år i 1840, så her er det litt slingringsmonn.Når det gjelder Hagen, så er det en plass under Hjelmeland prestegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Men du har altså en 2 år gammel husmannssønn Ole Larsen under Hjelmeland prestegård i 1801-tellinga. Jeg ville tro han var en god kandidat når Hagen faktisk er en av husmannsplassene under prestegården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Bekleger sent svar. Jeg er ikke sikker på om jeg forstår deg riktig, men jeg er ute etter en gutt som er født ca. 1784.Ole Larsen giftet seg første gang i 1815. Når han giftet seg andre gang i 1827 blir hans alder oppgitt å være 46 år. Han døde i 1840 og der står det at han er 56 år gammel.Det er derfor jeg har utelukket gutten på 2 år fra husmannsplassen Hagen i Hjelmeland.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Nei, da er aldersavviket for stort til at det kan være riktig Ole på Hjelmeland. Men sannsynligheten er vel stor for at fødestedet som nevnes, må være husmannsplassen Hagen under prestegården, og jeg ville tro at tjenestegutten på Foss er en bedre kandidat enn eldste-Ole på Randa. både på grunn av alderen og fordi Randa-Ole trolig er født på Randa, mens Foss-Ole godt kan være husmannssønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Men ved nærmere ettertanke ville jeg sjekket husmannssønnen på Hjelmeland prestegård nærmere likevel. Jeg har en mistanke om at alderen må være feil, ettersom mor og far er så gamle som 46 (mor) og 56 år gamle. Kan det være at han egentlig er 12 i stedet for 2. Det burde vært sjekket opp mot originalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg takker så mye for din interesse. Jeg selv har også vært inne på den tanken du nevner, siden paret Lars Olsen og Kari Olsdatter giftet seg i 1785, men jeg finner ingen Ole Larsen i kirkeboken, som tilhører dette paret. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har lest de sidene, men finner kun datteren Ane født i 1788. Nå har jeg vært i kontakt mes SAS flere ganger og ikke kommet noe nærmere, så derfor blir soldatrullene neste skritt. For gutten som tjenestegjør på Foss gård er en passende kandidat, men hvor han egentlig hører til er det store spørsmålet her.Når det gjelder kirkebøkene fra Oddernes, så har jeg funnet en del feil i innførsler der, så om det er korrekt med Ole Larsen's fødested er ikke sikkert. Han er heller ikke ført opp som far til min ane Lars Christian når han døpes i Oddernes, så selv ikke primærkildene er alltid til å stole på.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.