Gå til innhold
Arkivverket

[#54597] Signaturer i kirkebøkene


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Skrifta skal visstnok avsløre mye av ens personlighet. Derfor kan det være litt artig å se nærmere på en del underskrifter når det 'caveres' ved trolovelser.Amund Olsøn skriver ikke under når han kaverer 5. juni 1687 i Domkirken i Trondheim, men han tegner bumerket sitt. Det kan vel kanskje også si noe om mannen?

bilete3873.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dagen etter (6. juni 1687) finner jeg disse to. Carsten Volquartz er grei, men når det gjelder Høyer, lurer jeg på om det skal stå Suend - eller hva?Navnene skrives ofte på forskjellig måte, og da er det greit å få sett hvordan vedkommende selv stavet.

bilete3875.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Bra Odd - det var nytt for meg!Noen (ganske mange) ser ut til å benytte signetavtrykk. Her et fra 1685: 'Poufuel Olsøns Zignete'Fremkommer disse i kirkeboka som vanlige lakksegl?

bilete3880.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Her er i hvertfall en som har skrevet for 'egenhaand'. Jeg trodde først at jeg hadde funnet den første Arnstein i Trøndelag, men så fort at det var Arnoldus von Westen.

bilete3886.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.