Gå til innhold
Arkivverket

[#54598] Ingebrigt Martin Olaisen (Pettersen) Garnæs


Gjest John Rønnevik
 Del

Recommended Posts

Gjest John Rønnevik

For en venn i Amerika har jeg i seks år forsøkt å hjelpe ham med en Engebrigt Martin P. Garness som giftet seg med Ranveig Sjursdatter den 30. juli 1876 i Norwegian Lutheran congregation i Illinois. Ranveig Sjursdatter fant jeg, hun var fra Børve i Ullensvang, og var født i 1845 og emigrerte ti USA i 1873. Engebrigt var det verre med. Forsøkte å gå gjennom bygdeboka for Haus, under Garness, uten at jeg fant ham. Men for et par dager siden søkte jeg på digitaliserte konfirmerte i Haus prestegjeld 1858-1870 som Steinar Garnes har gjort, og der fant jeg ham. Konfirmert den 6. mai 1860 i Haus hovedkirke, Haus MINI A17 side 205 lp.nr. 38. Deretter søkte jeg på familysearch, og fant ham som Ingebrigt Martin Olaisen, født i Korskirken i Bergen den 7. november 1844. Så var det å finne fram i Korskirken, og der fant jeg ham som født 7. november 1844, uekte sønn av Olai Pettersen og Ingebor Marie Monsdatter. Dessverre står det ingen ting om hvor foreldrene kommer fra, og det er her jeg undres på om noen kan hjelpe meg. Da jeg for tiden er i Spania er det vanskelig å låne bygdebøker for Haus. Han utvandret den 19. april 1865 fra Haus til Amerika, og samme dato er der en Ole Nilsen Garnæs som utvandrer, bl.a. Har forsøkt å se gjennom skannede kirkebøker om utflytting fra Korskirken, og innvandring til Haus, uten å lykkes. Om det er noen som har noen tips, ville både jeg og vedkommende i USA bli glad. John Rønnevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Her er han registrert utflyttet fra Haus til Amerika, nr. 16 på høyre side: LenkeSamtidig som Ole Nilsen Garnæs, piken Anne Eriksdtr. Kirkebrudvig, og en annen familie fra Haus som kunne være førstnevntes bror med kone og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.