Gå til innhold
Arkivverket

[#54599] Tyding av gatenavn i oslo


Gjest Mette Fausko
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Fausko

Trenger hjelp til å tyde gatenavn for nr. 7,Odin Marius Andersen, samt evnt. få bekreftet at det står at han forsørges av moderen. Mvh.MettePermanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

For meg ser det ut til at det står T(h)orsenggaden.Dette gatenavnet eksisterer vel ikke lenger, men lå kanskje i nærheten av eiendommen Thorseng som var en del av løkka som ble skilt ut fra torshov gård.Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Takk for svar. Mener du med løkka, Grünerløkka?Konf.var i Petrus kirken(Sofienberg)Ny lenke er dåpen i Gml.Aker kirke.samme gatenavn,noen forklaring på bruk av to forskjellige kirker? Mvh.Mette Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved dåpen synes jeg det står Grünerløkka, Torvbg. 3. Lurer på om det er Torvbakgaten, men i 1899 hørte den til Jakob krets.Ved konf. synes jeg det kan stå Torsingg. 24, altså ikke samme adresse som ved dåp. Torsenggata lå under Sagene i 1899.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

I lenka i (3) nr. 296, står det 'Torvbg. 3'. Det er vel da Torvbakkgata.Torvbakkgata er en av gatene i 'New York' nederst på Grünerløkka. Dette området hørte til Gamle Aker meninghet inntil 10.07.1874, da Paulus menighet ble opprettet, se [url="http://www.arkivverket.no/arkivverket/kilder/medier/mikrofilm/mikrokort/kb-oslo.html#GamleAker>Lenke .Jeg klarer ikke å tyde hva som står som gateadresse ved konfirmasjonen i Petrus (=Sofienberg Kirke), men det er i hvert fall ikke 'Torvbg. 3'.Synes det ser ut som det står 'Torungg. 24', og det kan kanskje være 'Torsenggaten' som er nevnt i innlegg (2), ja. (Tror nok ikke Håkon mente Grünerløkka når han skrev '...som var en del av løkka som ble skilt ut fra torshov gård')Denne gata gikk ikke langt unna der Vossegata i Torshovs sørøstre hjørne går i dag. Se kilkkbart kart på LenkeOg det ser ut til at området hørte inn under Petrus i 1888, inntil en grenseregulering mellom Petrus og Sagene menigheter i 1897, se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Tusen takk for utfyllende opplysninger, er greit å få bostedene på plass.Pleier å reise rundt å se på gater å steder familien har bodd,personene blir mer enn bare et navn.Personen dette gjelder er min oldefar som det er lite opplysninger om. Mvh. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.