Gå til innhold
Arkivverket

[#54601] Gunder Olsen Toller i Arnedal fra 1810.


Gjest Jørn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Olsen

Gunder Olsen gifter seg i Arendal i 1819 med Johanne Johannesdatter. Han er da 40 år gammel toldbetjent og enkemann og hun er 25 år gammel og pike. Begge fra Arendal. Jeg prøver og finner ut hvor de kom fra. Han er da født ca 1778 og hun ca 1793.Kan det være hun ble konfirmert i Arendal i 1809, 14 år gammel fra Fjære sogn. Faren var Johannes Arhusiander synes jeg det står, men det gjør det sikkert ikke, og moren var Sissel Pedersdatter.Gunder Olsen finner jeg nevnt her: OSV. I. MELBYETOLLERE GJENNOM 300 ÅR 1563 - 1886 © Norsk Slektshistorisk Forening 1977-1982 Scannet og tilrettelagt for elektronisk publisering 2005 av Elin Galtung Lihaug og Håvard Blom. Tilrettelagt for nett av red nov. 2005.Han står der som:Olsen, Gunder, født 1778. Undertollbetjent i Arendal i 1836, ansatt 1810. Død før 26. april 1837.Dette stemmer for han døde 17. mars 1837 av tæring. Han er da i kirkeboken oppført som undertoldbetjent 59 aar gammel.Gunder og Johanne får disse barna: Amalie i Arendal i 1821, Ole Christian i 1823, et dødfødt barn i 1824, Gunnerius i 1825 og Johan Peter i 1828. Hans første kone het Anne Gundersdatter og gravlegges i Arendal i 12. august 1818 som 'toldbetjent Gunders Olsens kone 52 aar'.Kan det være de som gifter seg på Tromøy 6. januar 1803? Han står da som Gunder Olsen Sandum og hun som pige Anne Gundersdatter så ser det ut til å stå Herre? Jeg er ikke kjent med gårdsnavn i dette området.De døper en pike, Anne Serine, på Tromøy 23. mai 1805 da bosatt på Sandumeie.Ut fra navnene kan jo dette være den samme Gunder Olsen.Er det noen som kjenner til dette og denne familien?mvh Jørn Olsen Skien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei Jørn.Jeg kan vel foreløpig ikke hjelpe så mye, men du har rett i at Johanne Johannesdatters far (nevnt ved konfirmasjonen i Arendal i 1808) var Johannes Arhusiander. Navnet tyder vel på at han kan ha vært fra Aarhus i DanmarkEllers er det vanskelig å ta stilling om det er den samme Gunder Olsen hun gifter seg med, som tidligere var gift på Tromøya (men utenkelig er det jo absolutt ikke). Anne Gundersdatters gårdsnavn skal nok være 'Hovve' (eventuelt 'Howe') - altså gården Hove, som ikke ligger så langt fra Sandum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det spørs om ikke du har rett i at den Gunder Olsen som giftet seg i 1803 på Tromøy, er identisk med tolleren i Arendal.Jeg kunne nemlig ikke finne konfirmasjonen til Gunder Olsen Sandums og Anne Gundersdatters Anne Serine i Tromøy kirke - men jeg fant den i Arendal i 1820! Dermed vet vi i hvert fall at Gunder Olsen Sandum flyttet dit.Se konfirmasjon nr. 15 blant jentene (høyre side i kirkeboka): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Takk for det Oddbjørn. Det var en viktig bit.Det står når han fikk det første barnet, Amalie Sophie,i sitt andre ekteskap at dette var konens 1.og hans 6. barn. Dersom dette stemmer fikk han 5 barn i 1. ekteskap. Leter etter dem nå, men dette kan jo være feil. Han skal ha vært toller fra 1810, så dersom han fikk barn i 1. ekteskap som toller hadde det vært en bekreftelse på at det var samme mann.mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

De hadde gjemt seg godt, disse barna! Jeg har til nå kun funnet ei Ane Serine nr. 1, døpt i Tromøy kirke 17. juli 1803 - altså samme år som foreldrene giftet seg.Det ser ellers ut til å være vrient å finne en passende Gunder Olsen i Arendal eller Tromøy (Østre Moland) i ft. 1801. Det tyder vel på at han muligens var innflytter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, der forsvant vel kirkeboktilgangen igjen. Jeg har til nå ikke funnet noen barn av Gunder Olsen og Ane Gundersdtr. døpt i Arendal. Heller ikke i Tromøy fram til 1808 (bortsett fra de to Anne Serine). Fra 1808 må vi lete under Austre Moland for å finne Tromøy. Austre Moland omfattet på dette tidspunktet også områder som lå helt inn mot Arendal by (til dels i det vi i dag oppfatter som bykjernen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Jeg har ikke funnet noen jeg heller, men kom bare til 1808 på Tromøya. Du har forklaringen på det så jeg. Så det med 6 barn er trolig feil. Skal sjekke de andre barna i 2. ekteskap og se hva som står der. Har dem bare fra mormonerne.Gunder Olsen er nevnt som undertoldbetjent og enkemann da han giftet seg 2. gang i 1819. Denne datteren fra et ev. 1. ekteskap, Anne Serine, ble konfirmert bosatt i Arendal i 1821. Dette sammen med at tollbetjent Gunder Olsen var toller i Arendal fra 1810 og at han var 1. gang gift med ei Anne Gundersdatter som døde i Arendal 1818, viser at denne Gunder Olsen på Sandumeie og tollbetjent Gunder Olsen var en og samme mann synes jeg.mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tror også det må ha vært samme mann. Og du har helt rett m.h.t. barnetallene. I klokkerboka for Arendal står det i anmerkningsfeltet ved Amalia Sophies dåp i 1821 at hun var mannens 6. og konas 1. barn (kirkebøkene er tilgjengelige igjen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bygdebokarbeidet for Tromøy er et prosjekt som pågår. Til nå er første bind, TROMØYFOLK GJENNOM TIDENE, kommet ut. Det omfatter den østre delen av øya, mens Sandum og Hove dessverre ligger på den vestre delen. Den boka som er kommet ut, lover imidlertid godt kvalitetsmessig. Forfatter er Gunnar Molden (tidligere bestyrer, nå forsker ved Næs Jernverksmuseum).Når det gjelder tollvesenets historie i området, så lå hovedstasjonen på Tyholmen i Arendal - men det var også tollstasjon på Merdø, rett utenfor Hove/Sandum-området. Merdø hørte til Tromøy, og var ellers base for losvesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det ser dårlig ut med barn av Gunder olsen og Anne Gundersdtr. også i Austre Moland KB. Det pussige er at jeg heller ikke finner andre barn av dette paret konfirmert i Arendal enn Ane Serine. Dersom det er rett at Gunder olsen var far til 6 barn, kan muligens noen dødfødsler være tatt med.En kan jo ellers tenke seg at paret har bodd et annet sted mellom årene på Tromøy og flyttinga til Arendal (f. eks. Hisøy/Øyestad, rett over sundet).Er det først og fremst Gunder Olsens opphav du er interessert i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Mange takk igjen Oddbjørn.Jeg er prøver og finne opphavet til både Gunder Olsen og hans andre kone, Johanne Johannesdatter.Ellers ser det ut til at Gunder fikk bare dette ene barnet i sitt første ekteskap,og at dette med 6 barn var en feilskriving.mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Det er nok den rette Johanne Johannesdatter, hun som ble konfirmert i Arendal i 1809, 14 år gammel fra Fjære sogn. Faren var Johannes Arhusiander og moren var Sissel Pedersdatter.Ifølge mormonerne ble det døpt ei Johanne Johannesdatter den 17. november 1793 i Fjære. Faren var Johannes Johannesen og moren Sidsel Pedersdatter Bie.Dette med Bie er viktig for Gunder Olsen og Johanne Johannesdatter døper en sønn Johan Peter Maurits Bie 10. oktober 1828 i Arendal. Han har sikkert dette Bie navnet fra moren.Jeg er noe usikker på hvor døpte i Fjære er ført på denne tiden?Denne familien kan da ha Dansk tilknytning.mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kirkelige handlinger i Fjære er for den aktuelle perioden ført i kirkebok for Øyestad (se Øyestad/Fjære i lista over skannede kirkebøker i Aust-Agder).Her har du dåpen: Dom: 25 p: Trinit. d. 17 Novembr (1793) et uægte Barn, Moderen Sidsel Pedersd: Bie andgiwer for Børne-Fader Johannes Johannesen Siander fra Arendahl: JOHANE: Lenke Johanne var altså født utenfor ekteskap. Mora var fra Bie i Fjære og faren fra Arendal. Han er her kalt 'Siander' - muligens en forvrengning/forkortelse av Arhusiander?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er tre 'Arhusiander' i Arendal i 1801 som KAN være Johanne Johannesdatters halvsøsken (Johannes Johannesen Arhusiander må i så fall være død mellom 1793 og 1801): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Lenken virket ikke. Jeg prøver derfor med et redigert utklipp:1801-telling for 0903 Arendal Amt Prestegjeld Sokn Gard 81 Nedenæs Arendal 3die Rode No 93 618 Johane Henrichsdtr Enke 52 Enke efter 2. ægteskab K619 Johan Henrich Dahl Hendes søn af 1. ægteskab 24 Ugift Guldsmed M620 Adolph Arhusiander Hans søn af 2. ægteskab 15 Ugift M621 Friderik Arhusiander Hans søn af 2. ægteskab 12 Ugift M622 Helene Arhusiander Hendes steddatter 26 Ugift KDigitalarkivet 2004. Rettar til databasen: Digitalarkivet. Versjon frå 29.10.1999 WebCens © Jan Oldervoll 1998-2004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det KAN være han som er nevnt i Sjeleregister for Arendal 1790-91 (se nederst, nr. 169): Lenke Han er her kalt Johan Arhusiander, og yrkeskategorien er 'Guldsmed Profession'.Det er også skannet og utlagt sjeleregistre for slutten av 1780-årene. Vi får se hva som står der også - og selvsagt lete etter en eventuell begravelse i perioden 1793-1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

'Johannes Arhusiander Guldsmed 61 aar' ble gravlagt 3. februar 1800 i Arendal.Prøver med en lenke: LenkeDerfor stemmer nok det du har fra sjelegisteret.mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Da er det vel rimelig å anta at den Helene Arhusiander, som er 26 år i 1801 (og der kalt Johanne Henriksdatters stedatter), også må være født utenfor ekteskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Trolig, men det ble gift en Johan Arhusiander i Asker 5. april 1768 med ei Mette Johanne Halvorsdatter. Trolig ikke den samme mannen.Det står en 'Arhusiander Johan 1: 323' i navneregister for Norsk Slektshistorisk Tidsskrift. Det betyr vel bind i side 325.Det betyr vel denne artikkelen, dersom jeg forstod dette rett? (Da er vel i så fall ikke dette relevant):Tengnagel-Jørgensen, B. 'Fortegnelse over Nordmænd der har taget Borgerskab i København 1683–1800. Uddrag af Københavns Borgerskabsprotokoller [Del 1].' NST 1 (1928): 322-335. Det er nok helst som du sier et uekte barn.mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tja, jeg vet ikke helt... Se på innførselen i Sjeleregister for Arendal 1787 (nr. 169): LenkeHer er det jo nevnt flere barn, som ut fra alderen ikke kan være avlet i ekteskapet med Johanne Henriksdatter. Det må nok bety at Johan(nes) Arhusiander likevel har vært gift en gang tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nå står det vel heller ikke ved vielsen i Arendal i 1782 at Johan Arhusiander da giftet seg for første gang? Han er riktignok ikke presentert som enkemann, men heller ikke som ungkar. Hvis jeg leser teksten rett, står det vel 'Mæster Johan Arhusiander'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.