Gå til innhold
Arkivverket

[#54601] Gunder Olsen Toller i Arnedal fra 1810.


Gjest Jørn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Olsen

Det stemmer.Han og hans kone fra giftemålet i Asker (Mette Johanne Halvorsdatter) døper datteren Berthe Cathrine i Arendal 2. juni 1773 og sønnen Fredrik Vilhelm i Arendal 22. april 1780. Så han har vært gift en gang før. mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

I Foss' 'Arendal byes historie' (nytrykk 1998) står det på s 23 om bybrannen i Arendal i 1798. Der er, i oppramsing av de 25 hus som brant ned, nevnt 'Johan Arhusiander, Guldsmed (Geelmuydens Have paa østre Side af Gaden)'. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det Jarl nevner her, minner meg om at i ft. 1801 bor Johan Arhusianders enke i samme hus som preste-enka Elen 'sal. Tybrings' og hennes 'broderdatter' Anna Ankermann Geelmuyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Da kan vi jo ta en liten pause fra Johan(nes) Arhusiander og prøve å identifisere Johanne Johannesdatters mor litt nærmere.Jeg har funnet en god kandidat døpt 7/3 1765 i Flære:1765: 7de Martji Peder Nielsen Bie og Huustrue Marthe, Deres Datter Sidsel fød d. ...(?): Lenke Skriften i denne kirkeboka er ikke av de enkleste, men dåpen er ført litt under midten på venstre side. Datoen står på et annet barn litt lengre oppe på siden. Foran Sidsels dåp står det dermed 'Samme Dag'.Dåpen er også registrert i FamilySearch (IGI).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Sidsel Pedersdtr. fra Bie i Fjære sogn gifter seg 2. januar 1810 i Arendal med skomaker Anders Olsen fra Strømsboe i Tromø sogn. Vielsen er merkelig nok ført som nr. 2 i 1809(!): Lenke Brudgommen er 29 år, og bruden er 40. Hennes alder er nok en 'pen' avrunding. Jeg er nemlig nokså overbevist om at hun er identisk med den Sidsel Pedersdtr. som ble f. i 1765. 2/1 1810 skulle hun dermed være 44 år (nesten 45).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Mange takk for det dere har kommet med begge to. Jeg er kjempeglad for hjelpen, men er litt opptatt med andre ting i helgen så jeg får ikke deltatt så mye.Dette ser ut til å være den riktige Sissel Pedersdatter på grunn av dette med Bie. Den uekte datteren hennes, Johanne Johannesdatter ble konfirmert i Arendal i 1809 var det vel. Hun kan ha bodd hos faren, men dersom hun har bodd hos moren kan jo hun da ha flyttet til Arendal?mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Omtalen hos Landgraff er jo artig, Jarl.Hvem var Peder Nielsen Bie? Han og kona Marthe (uten patronymikon) var altså foreldrene til Sidsel Pedersdtr. (døpt Fjære 7/3 1765). Jeg har nå funnet flere barn av dette paret:- Anna Pedersdtr., døpt 14/5 1756 i Fjære. Der klargjør kirkebokinnførselen at det er Ytre Bie det dreier seg om.- Et ikke navngitt barn døpt i Fjære 3/5 1761.- Niels Pedersen, døpt i Fjære 16/6 1771.Ved disse dåpshandlingene er Peder Nielsen Bies hustru kalt Marthe/Martha Olsdatter.- FS (IGI) her ellers ei Guri Pedersdtr. døpt i øyestad 12/11 1758 med foreldre Peder Nielsen og martha Olsdtr. (jeg har ikke funnet dåpen i kirkeboken).---------------------Kan paret Peder Nielsen Bie og Marthe Olsdtr. være identisk med disse som gifter seg i Øyestad St. Hansdag 1755?'Soldat Peder Nielsen Æsketvet og Pigen Martha Olsdtr. ægteviet, Brylluppet staar paa Nædenæs(?)'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Mange takk igjen Oddbjørn. Da har vi et bilde av denne familien. Det er mye mulig der er giftemålet deres du fant der. Bie er det et sted eller en gård? Jeg ser det er en bygdebok for Fjære. Er det en plass som kan være nevnt der?mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, det var Guri - og vi ser at 'adressen' er Ytre Bie.Bie er et gårdsnavn i Fjære. Jeg har ikke det bindet av gårdshistorien for Fjære tilgjengelig her og nå, og kan derfor ikke si om Bie er med der. Men det kan kanskje Jarl (eller andre) svare på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, det er det nok. Ellers kan jeg nevne at Bie-gårdene ligger svært nær Grimstad (er vel i dag nesten en del av byen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Eller har jeg funnet dette om navnet Arhusiander:'Arhusiander, en av Västerås stifts gamla prästsläkter, härstammade från borgaren Per Andersson Kart i Västerås, vilkens son Andreas Petri (1629-1703) slutligen kyrkoherde i Gagnef, efter hemstaden antog släktnamnet Arhusiander'Om der er andre familier som bruker navnet hvet jeg ikke.mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er riktig at Arhusiander er en kjent svensk slekt. Om det er snakk om den her, er det vel foreløpig ikke så lett å si. Jeg tenkte at navnet i dette tilfellet kunne være en variant av 'Aarhusianer', en vanlig betegnelse på folk fra Aarhus. Det var svært mange dansker i Arendal på 1700-tallet, og flere av dem hadde tilnavn dannet av stedet de kom fra i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Takk, takk Oddbjørn. Det er ikke godt å si. Uten flere kilder blir dette vel bare tanker om hvor han kom fra.Jeg synes jeg har fått avklart mange ting rundt denne Johanne Johannesdatter. Når det gjelderer tolleren, Gunder Olsen, var det utvilsomt han som ble gift 1. gang på Tromøy og bodde på Sandumeje før han flyttet til Arendal. Jeg har kikket litt i 1801 og sett at her kan det være flere aktuelle?mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, vi må jo prøve å finne ut nor mer om undertoller Gunder Olsens opphav også. Han er altså oppgitt å være 59 år da han døde i 1837. Han bør m.a.o. være født omkring 1778.Det ser ikke ut til at han har hatt norn tilknytning til Sandum på Tromøya, utover at han bodde der da han giftet seg første gang i 1803. I 1801 er han ikke der. Jeg kan tenke meg et par alternative grunner til Sandum-tilknytningen: 1. Han kan ha vært gårdsgutt/tjenestekar på Sandum. 2. Han kan ha vært knyttet til tollstasjonen på Merdø, men vært bosatt på Sandum.I forhold til begge disse mulige grunnene er det noen tankekors: 1. Han bor på Sandum også da han og kona får ei datter i 1805. Da er han rimeligvis ikke tjenestekar, og bør derfor ha et annet utkomme. Muligens er han husmann under Sandum, siden 'adressen' ved datteras fødsel er SandumEIE. Det er i så fall en litt uvanlig karriereutvikling å gå fra en husmannstilværelse til en undertollerstilling. 2. Dersom han var knyttet til tollstasjonen på Merdø, er det litt underlig at han ikke var bosatt der. Nå er riktignok ikke avstanden Merdø-Sandum særlig stor, men han måtte i så fall i båt for å komme på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Jeg er enig med deg Oddbjørn i forhold til dette med kariereutvikling. Jeg tror det var mye faddere av en litt annen 'stand' i hans 2. ekteskap. Jeg har stusset litt på det. Nå sier jeg bare noe om et inntrykk jeg fikk, jeg har ikke notert dem, noe jeg kan gjøre. Jeg bare tenkte over det, men jeg er rimelig sikker på at dette er same mann.Det står i tollere gjennom 300 år at han ble ansatt i 1810. Derfor må han jo ikke ha vært tilknyttet 'tollvesenet' før dette. Det kan jo være da han ble ansatt der at han flyttet til Arendal?Her er fadderne i 1. ekteskap:1803: Moren er her skrevet feil av presten, Hun står som Ane Terjesdatter.Faddere: Berte Jacobsdatter Hove, Aase Olsdatter Sandum, Terje Andersen Hove, Gjermund Olsen Taagevold, Gieruld Christophersen Sandum. 1805:Faddere: Berte Jacobsdatter, Magnil Pedersdatter, Giermund Olsen, Ole Olsen, Peder Johannesen Jeg skal se over de fra andre ekteskap, dersom jeg greier å tyde dem.Jeg tror som du at han trolig ikke var tjenestekar for så å bli 'undertollbetjent' het det vel. mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Noen av fadderne her kan jo være mulige søsken av Gunder Olsen. Jeg tenker da på Aase Olsdatter Sandum og Giermund Olsen Taagevold (som jeg i øyeblikket ikke kan plassere geografisk).Jeg har ellers sett at kausjonistene ved lysningen/trolovelsen for Gunder Olsen Sandum og Anne Gundersdtr. Hove 26/12 1802 (vielsen var 6/1 1803) var Gieruld Christophersen Sandum (også fadder ved første dåp) og Jens Olsen Breche (dvs. Brekka ved Tromøy kirke, ikke langt fra Sandum og Hove).Kanskje litt mer kunnskap om noen av disse fadderne/forloverne kan åpne ei dør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Du har noen poenger der. Det som er litt rart og som har slått meg før som nevnt er disse fadderne fra 2. ekteskap sett i forholt til disse fra 1.1821:Faddere: Marie Schrøder, Gunild Terjesen, Jfr. Sopie Kiær, Anders Nielsen, Mons Petersen, Knud Nielsen.1823:Faddere: Mad. Karen Bang Nielsen, Mad. Malene F(T?)urbye, jfr. Elisabeth Schrøder, And...? Juell, .? T Solberg, og Niels Kiær.1825:Faddere: Mad. Maren Christensen Torberg?, Hel. Anunsen?, jf. Trine Ellingsen, Tolbet. Joh. Schrøder, Jens Nielsen og handelsb. Thor Thomesen.1828:Faddere: Mad. Karen N (M?) Petersen, Mad. Kersten Wibe, jf. Ingeb. Musel? Speilberg?, Tolbet. Johannes Schrøder, ..? Nicolai Andreas Johnsen, ...? Jens Christian Arentz. mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.