Gå til innhold
Arkivverket

[#54601] Gunder Olsen Toller i Arnedal fra 1810.


Gjest Jørn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Olsen

Gunder Olsen Sandum er faddet til Giermud Olsen Giervolds barn 18. september 1808, så da boe han fortsatt på Sandum. Da kan vi muligens glemme de andre jeg har nevnt. Det kan jo være flere med dette navnet. Lenkemvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Gunder Olsen er jo et relativt vanlig navn, så det er nok ikke samme person som opptrer i alle disse sammenhengene. Men det er jo verd å merke seg at han i hvert fall har bodd på Sandum fra mai 1801. Nå foregikk folketellingen rundt 1. februar, så han kan ha flyttet til Sandum i løpet av de første månedene av året 1801.Når det gjelder perioden fra 1808 og noen år framover, må man lete i kirkebøkene for Austre Moland for å finne innførsler fra Tromøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et lite sidesprang:Juristen og dikteren Conrad Nicolai Schwach (1793-1860) - kanskje mest kjent for sangen 'Mens Nordhavet bruser' - har i sin selvbiografi omtalt tollvesenet i Arendal på Gunder Olsens tid. Undertollbetjentene er ikke omtalt, men Gunder Olsens overordnede får så hatten passer.Om tollinspektør Berager: 'Kammerraad Rasmus Berager, Toldinspecteur, var en Bondesøn fra Lister. Han var en simpel, jævn, godmodig Pebersvend og meget facil i sin Embedsførelse'. Det beste Schwach ellers har å si om ham, var at han hadde en noe sær humoristisk sans - han pleide nemlig å more seg med å skjenke prost Krogs hund full på sterk punsj (hunden drakk da av glass).Om etterfølgeren hans, Johannes Nicolai Kløcker, har han ikke så mye å si - men han presenterer ham slik: 'Han var en Søn af den i Snefoget ved Nytaarstid 1820 omkomne Justitsraad Kløcker, der var Sorenskriver i Nedre Thelemarken og Bamble og boede paa Gaarden Moen i Gjerpen'.Om tollkasserer Frederik Arentz: 'Kammerraad Arentz var Toldcasserer. Han var en overmaade indskrænket Mand med en stinkende Aande. Hans Kone var en adelig Dame, som - efter hvad man sagde - havde havt et Elskovseventyr og var bleven Brud uden Præst, og ved at ægte hende i status qvo, skal Manden være kommen til Rang og Embede'.Om tolloverbetjentene Solberg og Andreas Juell: 'Den første var umaadelig dum, og blev af alle holdt for Nar. Engang klippede man af en gammel Aviis et Stykke ud, der handlede om Fortidens politiske Begivenheder. Dette Stykke klistrede man behændig ind i en af Dagens Aviser, og lod Solberg løbe om med de overordentlige Nyheder, han saaledes havde erfaret. Den anden var en temmelig fordrukken Person. (...) Juell havde engang været Kjøbmand paa Stedet; men han havde falleret og havde med en talrig Familie levet af sine Medborgeres Barmhjertighed indtil han fik Overtoldbetjentposten. Der ved var han kommen i et Afhængighedsforhold til Indvaanerne, og dette i Forbindelse med hans Sløvhed blev fuldelig benyttet'.Schwack føyer så til: 'Saadant var Toldopsynet i Arendal, da jeg kom did (ham kom som sakfører til A. i 1821). Heldigvis døde Solberg og Juell omtrent paa samme Tid som Berager; og det blev saaledes for Kløcker muligt at bringe Toldopsynet paa en bedre Fod. Forresten vilde man vide, at heller ikke han og de efter Juell og Solberg ansatte Toldbetjente var utilgjængelige for den Raison, der udtrykkes paa den bekjendte Medaille, der paa den ene Side har en Haand med en fuld Pengepung og omskrift: KOMMST DU MIR SO, og paa den Anden en Haand foran et Ansigt med Omskrift: SO KOMMT ICH DIR ALSO'.------------------Conrad Nicolai Schwachs ERINDRINGER AF MIT LIV 1790-1830 finnes i en utgivelse fra 1992 v/Arild Stubhaug (Kilden Forlag, Arendal). Det er en usedvanlig frittalende bok, der mange personer blir omtalt, og den kan være særlig interessant for slektsgranskere med et forhold til Hurum (der CNS hadde mesteparten av sin barndom), Grenland (faren var sogneprest i Solum og Melum 1805-11), Arendals-distriktet (der CNS var sakfører nesten hele 1820-tallet) og Trondheim (der han sitter og skriver sine erindringer, etter å ha tiltrådt stillingen som assessor i 1830).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Jeg tenkte at denne Giermund Olsen kan være Gunder sin bror. Giermund er 32 år i 1801. Jeg har prøvd i finne et brødrepar med disse navna men har ikke lykkes så langt. Det er en ide bygd på at Giermund er fadder til begge hans første barn og Giermund bruker Gunder som fadder.Dersom Gunder hadde familie i området var det rart at de ikke var faddere for hans barn i 2. ekteskap. Dette kan jo tyde på det motsatte? mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, det er noe rart her, Jørn. Jeg har nå sett gjennom døpte fra Tromøy 1808-1815 (i kirkeboka for Austre Moland). Da Halvor Torbjørnsen Gjerstads og Marthe Christensdatters tvilliner Torbjørn og Jens ble døpt 10/12 1808, var Gunder Olsen fadder - i tillegg til bl.a. Ole Giermundsen og Giermund (...)sen (patronymet er her vanskelig å lese). Gjerstad er en av nabogårdene til Gjervold.Ellers er det flere dåpshandlinger knyttet til gårdene Sandum og Gjervold i perioden, men Gunder Olsen er der ikke nevnt som fadder - heller ikke i 1812 da Gjermund Olsen Taagevolds sønn Johan Andreas ble døpt.MEN: 21/4 1815 døper Gjermund Olsen Taagevold sønnen Stian. Og blant fadderne er da Anne Gunnersdatter Sandum nevnt - og det kan velfortone seg som en problematisk registrering...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, det er noe rart her, Jørn. Jeg har nå sett gjennom døpte fra Tromøy 1808-1815 (i kirkeboka for Austre Moland). Da Halvor Torbjørnsen Gjerstads og Marthe Christensdatters tvilliner Torbjørn og Jens ble døpt 10/12 1808, var Gunder Olsen fadder - i tillegg til bl.a. Ole Giermundsen og Giermund (...)sen (patronymet er her vanskelig å lese). Gjerstad er en av nabogårdene til Gjervold.Ellers er det flere dåpshandlinger knyttet til gårdene Sandum og Gjervold i perioden, men Gunder Olsen er der ikke nevnt som fadder - heller ikke i 1812 da Gjermund Olsen Taagevolds sønn Johan Andreas ble døpt.MEN: 21/4 1815 døper Gjermund Olsen Taagevold sønnen Stian. Og blant fadderne er da Anne Gunnersdatter Sandum nevnt - og det kan vel fortone seg som en problematisk registrering...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Beklager 'dobbeltinnlegget'. Av og til svikter bredbåndsforbindelsen noen sekunder, og da kan det hende at jeg ikke får respons når jeg sender i vei et innlegg. Jeg sender på nytt - og så viser det seg at innlegget likevel gikk gjennom første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Det betyr vel at de har bodd på Sandum i alle fall frem til april 1815. Anne Gundersdatter døde jo i Arendal i august 1818.Gunder har da trolig jobbet som toller mens han har bodd på (i?)Sandum.Jeg skal plundre litt til, så får jeg sette strek for dette prosjektet. Vi har da funnet ut en del.Har du funnet denne Anne Gundersdatter i 1801? Jeg tenker på alderen da kontra alder ved hennes død. Men det må jo være samme Anne Gundersdatter som døde i Arendal i 1818.mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, jeg tror nok det er samme dame. Det er problemer med å komme inn i de skannede kirkebøkene akkurat nå, men den korrekte fødsels- og dåpsdatoen burde det jo ikke være så vrient å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nå lett etter Anne Gundersdatters dåp. Det nærmeste jeg foreløpig er kommet, er ei Anne Gundersdtr. som blir døpt i Tromøy kirke 17/11 1765. Hun er datter til Gunder Salvesen Bratteklev og Hustru. Denne Anne Gundersdtr. var da ikke fylt 53 12/8 1818 (da Gunder Olsens kone døde i Arendal, 52 år gammel). 1/2 1801 (på folketellingstidspunktet) var hun 35 (mens Anne Gundersen Hove var 31).Anne Gundersdatter Bratteklev ble konfirmert i Tromøy i 1781.Faren kalles altså Gunder Salvesen Bratteklev, og moras navn er dessverre ikke oppgitt.Til tross for noen mindre uoverensstemmelser, tror jeg dette må være den Anne Gundersdtr. som gifter seg med Gunder Olsen Sandum i 1803. Familien hennes må i så fall ha flyttet fra Bratteklev til Hove en gang mellom 1781 og 1801 - men den avstanden er ikke lang. Bratteklev er en av de vestligste gårdene på Tromøy. Den strekker seg mot Galtesund (innseilingen til Arendal, som går mellom Tromøy og Hisøy).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Igjen mange, mange takk Oddbjørn.Jeg tror jeg i morgen setter en strek av skriver ut det vi har funnet. Det er ikke så lett å finne ut noe mer om hvor han kom fra denne Gunder Olsen uten noen nye kilder tror jeg. Det blir litt som å lete etter 'nåla i høystakken'. Nesten i alle fall.Vi har da funnet ut en del om familien til denne Amalie Sophie Gundersdatter. Hun som skal ha dette visste ingenting mer enn navnet på foreldrene hennes så hun har fått en del nytt og jobbe vidrere med.mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Mange takk for hjelpen Oddbjørn og Jarl.Skulle det dukke opp noe mer angående dette temaeet fra dere eller andre er jeg glad for tilbakemelding. mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.