Gå til innhold
Arkivverket

[#54603] tyding av kirkebok .Vor frues kirke


Gjest May-Britt Engebrigtsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

F. 28.12.1831. Døpt 26.02.1832 Nicolai EduardForeldre:Handelsbetjent, Niels Lindgaard og kone Elen Margrethe Lindgaard f. Schjødt, Log. hos Snedker Kjelsberg i SandgadenFadrer:Mad. Blachstad, Mad. Rode, Jomfrue Maren Andresen, Indenlandshandler Lerstad(?), Indenlandshandler Gunder Lind, Handelsbetjent Fritz Malling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå tråkker jeg litt i hælene på Astrid, men han ble født 28/12 1831-26/2 1832 Nicolai Eduard. Foreldre handelsbetjent Niels Lindgaard og kone Elen Margrethe Lindgaard født Schjødt. Log: hos (losjerende hos) snedker Kjelsberg i Sandgaden. Faddere: Mad. Blackstad, Mad. Rode, Jomfrue Maren Andresen, Indenlandshandler Lars Aas, Indenlandshandler Gunder Lind, handelsbetjent Fritz Malling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Her var det visst mange som kom i mål samtidig. Du har rett Berit når det gjelder fadder nr. 3. Var usikker på den, men når en vet hva det skal være så er det jo tydelig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

HeiTusen takk, til dere. Der det står Mad. Blackstad og Mad. Rode Hva er det forkortelse for, navn eller plass ?Lurte også på handelsbetjent og indenlandshandler, er det kjøpmenn ? Mvh. Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Mad. = Madam. Betjenten er vel ansatt hos noen og innenlandshandler er vel en handelsmann. Lurer på om ikke det har noe til felles med innenskjærsskipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

Hei !Tusen takk igjen,Det er jo håpløst å finne noe mer om disse personene.Finner ingen av disse personene,noen av de burde jo ha vært i 1801 tellingen ?Lindgaar og schjødt er to håpløse navn å finne noe som helst på, har strevet lenge med de to....sukk. Så om noen har noe nytt å komme med er jeg strålende fornøyd :)Mvh Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lurer på om dette er Elen i 1865 LenkeIflg. FS VRI fikk Niels og Elen i det minste disse barna: Johan Peter f.17/10-dpt.18/12 1824 Vår Frue, -- Oline Margarethe f.19/1-dpt.14/3 1830 Domk.,-- Nicolai Eduard f.28/12 1831-dpt.26/21832 Vår Frue(han har du fra før), -- Nicoline f.8/6-dpt.20/7 1834 Vår Frue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lurer på om dette er Elen i 1865 LenkeIflg. FS VRI fikk Niels og Elen i det minste disse barna: Johan Peter f.17/10-dpt.18/12 1824 Vår Frue, -- Oline Margarethe f.19/1-dpt.14/3 1830 Domk.,-- Nicolai Eduard f.28/12 1831-dpt.26/21832 Vår Frue(han har du fra før), -- Nicoline f.8/6-dpt.20/7 1834 Vår Frue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

Det stemmer at det er Elen i 1865 smmen med min tippolderfar Gunerius. Men navnet schøit er til stor fortvilese...Det samme Lindgaar som hun gifter seg med , lurer på om han kan være fra en annen plass, men hun er tydeligvis født i trondheim.Får prøve å finne giftemålet igjen.Mvh Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Maybritt, jeg vet ikke om dine og mine Lindgaard har noe med hverandre å gjøre, jfr tråd 54536. Men jeg lurer på om dette kan være din Niels i 1801LenkeHer er en sønn Niels 6 år som står uten etternavn, men som er sønn av en Kristian Andreas Lindegaard i Tromsø... Han er prokurator, så han kan være en som flytter rundt. Kanskje noen andre på forumet som kjenner til Kristian Andreas? Noe som ikke taler for at dette er rett person er at barna til din Niels hverken heter noe med Kristian eller Ane, som er navnet på moren i Tromsø.Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Niels Jonsen i 1801 på Meum i Selbu. Det er et par kandidater til med 'riktig' alder, men gårdsnavnet lignet mest på 'Mejan' som jeg ikke vet om jeg leste riktig.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

I Trondheim byleksikon finner jeg følgende:Skjøttervollen, forsvunnen bygselsplass på byens grunn i Ila. Navnet betyr 'skyttervollen' og henspiller på at borgergarden drev skyteøvelser her. ... Plassen nevnes første gang 1640 og ble 1784 solgt fra Peder Andersen til Nils Larsen Trolla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Bygdebok for Selbu ligger søkbar på nett. Gårdsnavnet er Mean og den familien jeg viser til i innlegg 15 bodde på plassen Metrøa (Kalvhagen):LenkeJeg er absolutt ikke sikker på at dette er riktig familie. Etternavnet Lindegaard må jo også ha en forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

Hei !En kjempe takk til deg Astrid :)Dette ser ut til å stemme... ( jeg må ha oversett giftemålet )Det passer jo med at de befinner seg jo i Sandgaten under dåpen til Nicolai,Men klarer ikke helt å plassere Lindgaar navnet ? Lurer på hvor han fikk det fra ?Tror en må nøste noe mer på han Nils.Mvh Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er vanskelig å si hvorfra han har navnet, men det er vel neppe tatt ut av 'lause lufta'. Du finner Selbu historielag ved søk på Google, og du kunne forsøke ta kontakt der.Tilgangslister i kirkebøkene (i Domkirken fra 1815) og avgangslister for Selbu kan fortelle om han brukte navnet Lindegård da han flyttet ut/inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

Ser at ved dåpen til Nicolai så er en Gunder Lind oppført som fadder. Kanskje kan han være i slekt ?Etter som jeg leser ut fra samme dåp, dette med madam og yrkestitler og om far til Elen er los, er vel dette litt 'finere' familie ?Skulle dermed tro Nils kom fra noe lignende han har jo også en tittel, Bare lurer.... Det var vel ikke noe stas for en pike å gifte seg under sin stand. Da regner jeg med en los kanskje var litt høyere i gradene en en gårdbruker ?!Dette er jo bare spekulasjoner men...Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

Muligens det er det det står jeg er og usikker trodde ikke den første bokstaven er A ? men jeg er ingen ekspert.Klarer noen å lese hva yrke far til Nils har ....og navnene til forloverne.Tror den ene forloveren er Gunder lind,,men..Jeg har gått igjenom innflytta til sognet men han er ikke å finne der.Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.