Gå til innhold
Arkivverket

[#54604] Gunhild Mathiasdatter, gravlagt i Solum 1870, hjelp til tyding


Gjest Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Johnsen

Gunhild Mathiasdatter døde 17.juli og ble gravlagt 26.juli 1870 i Solum kirke, Telemark. Kan noen hjelpe meg med å tyde oppholdssted og dødsårsak?[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5994&idx_id=5994&uid=ny&idx_side=-336>LenkeHennes dødsfall og begravelse er også registrert i kirkebok for BrunlanesLenkeJeg tror at mannen hennes var Torgrim Halvorsen, ikke Torgrim Olsen.Hvis det er slik jeg tror, ble Torgrim og Gunild gift i Eidanger i 1853.LenkeJeg har mye om deres barn og om Torgrim Halvorsens videre liv. Men de fikk en datter, Grethe Tollefine i Eidanger i 1864LenkeHun er også registrert med familien i FT 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Det stemmer at det var amtssykehus i Solum. Det ble bygd i 1830 på Faret. Jeg er usikker på om de opprinnelige bygningene står der, men området er fortsatt en del av Telemark Sentralsykehus (TSS).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Ja, i kirkeboka klokkerboka) for Tanum,Brunlanes mener jeg å huske at det står at hun døde på amtsykehuset. I den tilsvarende ministerialboken står det også at dødsårsaken er 'kræft i genitalia' (hvis jeg har tolket riktig da).LenkeDet er utrolig at man kunne stille en slik diagnose for 140 år siden!Jeg tenker meg at familien må ha flyttet til Jordet i Brunlanes etter at hun ble syk og at hun har fortsatt behandlingen på amtssykehuset.Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.