Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Bengt E. Vesthagen

[#54608] Fra Ringsaker til Amerika og den berømte nåla?

Recommended Posts

Gjest Bengt E. Vesthagen

Christian Frederiksen, f. 6.7. 1817, Tjerne-eie, Ringsaker og kone Marthe Frideriksdatter, f. 5.3. 1819, Lysgård, Fåberg fikk minst åtte barn. Her er familien i 1865: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0412&kenr=008&bnr=0016&lnr=000>LenkeTre av brødrene emigrerte til amerika. Syver Arnt Christiansen, f. 21.8. 1853, Brobakken, Ringsaker. Hans utreise har jeg ikke funnet, men han kom tilbake en gang på begynnelsen av 1900-tallet.Johannes Christiansen, f. 10.3. 1860, Brobakken, Ringsaker. Her er hans utreise: LenkeFerdinandt Christiansen, f. 4.2. 1852, Båshus under Bjerke søndre, Ringsaker. Utreisen:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hanne Line Osberg Eide

Lenkene til utreisene er feil. Kan du legge riktige lenker?- hanne Line -

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Torp

I census 1900 for Chicago finner jeg skredder Ferdinand Fredriksen f. i Norge i februar 1850, innvandret 1884. - Jeg tror nok likevel dette er rett mann! Han er gift og har to barn.

bilete3888.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Torp

Bare ett barn hjemme hos Ferdinand i 1910:

bilete3889.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Torp

Som du ser i 1910 er begge Ferdinands barn i live i 1910, men kun den yngste, altså datteren, bor hjemme. Vi finner også ut at Ferdinands kone er i sitt 2. ekteskap, men hun hadde ikke barn i første ekteskap.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Torp

I 1920 er Ferdinand enkemann og bosatt sammen med svigersønnen og datteren:

bilete3890.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bengt E. Vesthagen

Hei Jon!Tror du det er mulig å finne ut hvem hun var gift med første gangen. Og hvor hun kom fra i Norge?MVH Bengt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Torp

Ja, det er nok mulig. Men jeg greier det ikke herifra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Torp

Datteren til Ferdinand dør her:Name: Susie BjurstromSSN: 320-56-5766Last Residence: 60010 Barrington, Lake, Illinois, United States of AmericaBorn: 31 Jul 1892Died: Apr 1979State (Year) SSN issued: Illinois (1973 )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Torp

FREDRICKSON FERDINAND Male White age unknown Cert#6001267 death date: 1921-01-14 COOK county, city: CHICAGO, Date file: 21-01-17

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Torp

Dattersønnen til Ferdinand:Name: Charles J. BjurstromSSN: 339-03-6504Last Residence: 60050 Mc Henry, McHenry,Illinois, United States of AmericaBorn: 31 Jan 1918Died: 11 Aug 2000State (Year) SSN issued: Illinois (Before 1951 )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Torp

Enken til Ferdinands dattersønn, Charles Bjurstom, bor muligens fortsatt her: Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Roger Thauland

I've noticed this just by chance, although i have moved from Illinois i still have some access...found several obits for Susie and relatives... so if given an email address i will forward them. The living family will be very easy to find. fyi..dc's will be online sometime early next year..for Cook county..details still not set...visit the Cook county clerk website, i suggest, Roger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Roger Thauland

Opps, the instructions are mostly in norsk...i have no idea how to change Lindenhurst to Sun City as i do not read the language of my mother!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bengt E. Vesthagen

Roger,Yes please, send the obits to b-vestha((at()omline.no.Bengt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bengt E. Vesthagen

Roger, Yes please, send the obits to b-vestha((at()oline.noBengt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bengt E. Vesthagen

Roger,Yes please, send the obits to b-vestha((at))online.noNow it is correct.Bengt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Roger Thauland

I've sent 1, has it arrived ok?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Torp

I 1917 er Ferdinands sønn, Henry Johan Fredricksen f. 21. jan 1887, gift i Chicago med to barn.

bilete3891.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Torp

Henry Fredricksen bor i Chicago med sin danskfødte kone Marie i 1920 og 1930. Ved begge tellingene har de kun sønnen Howard hos seg f. ca. 1911.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bengt E. Vesthagen

Har desverre hatt problemer med PC-en, men nå er jeg oppe å går igjen.Jeg vil få sende et stort takk til Jon for alle opplysninger han har funnet om familien til Ferdinand Fredriksen og samtidig vil jeg også sende et stort takk til Roger Thauland som jeg har mottatt åtte mailer fra med masse opplysninger om samme familie. Jeg er svært fornøyd.Imidlertid mangler jeg opplysninger om broren Johannes. Er det noen som føler seg kallet til å prøve?MVH Bengt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Torp

Det er en liten mulighet for at dette er rett mann i 1900:John Fredrickson f. i Norge mars 1860, innvandret 1882.

bilete3909.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Torp

Han kaller seg John C. Fredrickson i 1905. Ganske logisk.....

bilete3911.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Torp

I 1910 har John og Julia vært gifte i 18 år. Hun har født 6 barn, hvorav 4 er i live. Alle 4 bor hos dem i 1910.

bilete3912.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.