Gå til innhold
Arkivverket

[#54611] Spørsmål fra en nybegynner


Gjest Lars Helge Hals Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Helge Hals Jacobsen

Jeg har kommet over en gammel slektsbok over Familien Hals (W. Lassen, 1902). Jeg tenkte å overføre alle persondataene der over i digitalt format, men vil ikke begynne med det om dette er noe som allerede er gjort og er tilgjengelig. I tillegg tenkte jeg å scanne sidene og bruke OCR for å legge til ekstra informasjon i systemet mitt.Spørsmålene mine er: 1. Finnes det en Gedcom-fil av denne boken? Koster den isåfall noe? 2. Har noen erfaring med bruk av OCR for å scanne sånne gamle bøker? Skrifttypen ser litt tynn ut, men papiret er veldig glatt og man bør få et godt resultat hvis man scanner.Mvh,Lars H. Jacobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg kan ikkje svare deg på spørsmåla dine, men har berre lyst til å minne deg om at ingen slektsbøker, same kor fine dei ser ut, skal slukast rå - du bør ha som utgangspunkt at ingen ting av det som står der er garantert rett.Mange slektsbøker, ikkje minst frå denne nasjonale tida ser ut til å vere laga etter eit prinsipp om at 'truleg' = 'sikkert nok'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Et anna tips til nybegynnere. Du bør skrive ein tittel på innlegget ditt som fanger oppmerksomhet fra dei som veit noe. Slik du nå skriver er det lite informasjon i tittelen. Da risikerer du at mange leser innlegget ditt, men ikkje dei rette, dei som kunne hjelpe deg.Det ville være bedre med to ulike tema: Tema 1: Slektsboka «Familien Hals» av W. Lassen 1902. Fins det GEDCOM-fil? - Tema 2: Noen som har erfaring med OCR, skanning av gamle bøker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Helge Hals Jacobsen

Takk for konstruktive tilbakemeldinger. Jeg forstår at bøker som er over 100 år gamle kan ha faktafeil, noe som Aase og Geir påpeker. Det er også derfor jeg hadde håpet at det fantes noe som allerede 'er sjekket ut' som jeg kan bygge videre på.Når det gjelder bruk av tittel på innlegget så ser jeg det nå i ettertid. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.