Gå til innhold
Arkivverket

[#54614] Peter Paulsen f.ca.1760 bruker på Laug i Beitstad 1801. Hvor kom han fra?


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

Samme Peter Paulsen Laug (Lo) kjøpte senere Hofstad i Bjørnør hvor han bosatte seg og døde. Han hadde mange barn. Opphavet til Petter Paulsen Hofstad er ifølge bygdebok Beitstad ukjent.Jeg har så langt ikke greid å finne ut hvem hans foreldre var, men det er døpt to guttebarn med navnet Peder Povelsen i nærområdet omtrent på riktig tid.Det første barnet var Peder Paulsen født 28 februar 1759 i Inderøy av foreldre Povel Pedersen og Marithe EllingsdatterPovel Pedersen og Marit Ellingsdatter finner en som husmannsfolk under Sundnes i Inderøy i ekstraskatten 1762Det må være deres sønn Peder Paulsen som blir konfirmert 1776 i Inderøy.Det andre barnet var Peder Paulsen født 28 november 1762 i Ytterøy av foreldre Povel Pedersen Vingen (Vinje)og Marit Madsdatter.1801 er det en Peder Poulsen 42 år gårdbruker på Store Klæp i Inderøy. Kan dette være sønn til husmannsfolka på Sundnes 1762?Ett tredje alternativ kan være Peter Paulsen f.1759 sønn av Povel Mogensen Valnesvandet i Bodø. Nordland. Samme Povel Mogensen har også en sønn Peter Paulsen født 1763. Kanskje den første døde som liten?Oppkallingsmessig skulle vel mor til Peter Paulsen hete Maren. Jeg vet ikke navnet på Povel Mogensen Valnesvandets kone, men det skulle vel være mulig å finne ut.Det som gjør at jeg er interessert i denne Povel Mogensens sønn er at han heter Peter og ikke Peder. Jeg tror Peter Paulsen Laug i Beitstad brukte for det meste navnet Peter og ikke Peder.Når det gjelder Peder Paulsen på Vinje så kan han muligens elimineres ut fordi jeg mener å ha sett han nevnt i en farskapssak som ugift etter at Peter på laug fikk sine første barn.Det jeg til syvende og sist er interessert i, er om det er mulig å eliminere bort de to fra Inderøy og Ytterøy eller om det kan bekreftes om noen av disse er foreldre til Peter Paulsen Laug i Beitstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei TorkildPeder Paulsen født 1762 på Vinjeøren i Mosvik sogn og Ytterøy prestegjeld, kan elimineres. Han fikk som du sjøl har funnet en 'uekte' sønn, Ole, i 1791 med Ingeborg Matsdatter - og han giftet seg i 1792 med Karen Martha Larsdatter. Paret holdt til som husmannsfolk under Vinje også i 1801 tellinga med Peder feilinnført som 'Peder Hanssen': Lenke Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Mange takk. Det er vel mest sannsynlig at det da er gjort rede for de to guttene som er nevnt i innlegg 1 fra henholdsvis Inderøy og Ytterøy.No har jeg brukt familysearch for å finne andre kandidater Det nærmeste jeg kommer, ser ut til å være Peter Povelsen Valnesvatnet i Bodø. Jeg vil prøve å sjekke han ut også. Skal bli spennende å se om det er mulig å finne navnet på moren. Farens navn er Povel Mogensen Valnesvatnet. Samme Povel Valnesvatnet har også en sønn Mogens Povelsen f.ca.1756-57. Siden Povel Mogensen har enda en sønn Petter Povelsen til dåpen 1763 spørs det som sagt om ikke den første Petter dør som liten. Jeg tror isåfall ikke den Petter døpt 1763 er riktig person. Det blir feil med alderen.Det er litt ekstra spennende om dette skulle være riktig person, dette fordi det isåfall vil være den første kjente forfar av meg fra Nordland, men det er langt borte fra Beitstad så sannsynligheten er vel kanskje ikke stor for at det er riktig.På den annen side er det jo litt merkelig at familien flytter ut mot havet til Bjørnør og gården Hofstad. Kanskje Peter Povelsens Hofstad har opphav fra ute ved kysten ett sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Det stemte nok at Petter Povelsen Valnesvandet f.1763 i Bodø døde tidlig. Han er begravet 1763 like før Petter Paulsen Valnesvandet nr.2 ble født.Det er jo fortsatt mulig at denne Peter Povelsen Valnesvandet er identisk med Peter Paulsen Laug i Beitstad, men jeg har ikke særlig tro på det pga alderen.Det er forresten skifte etter Peter Paulsen Laug i Bjørnør, men jeg har for tiden ikke tilgang til dette. Det er nok også oppgitt alder på Peter Paulsen der når han ble begravet. Kanskje er han også nevnt i militære mantall. Det vil derfor etter all sansynlighet for det minste gå an å stadfeste alderen hans ganske nøyaktig.Peter Paulsen får også flere barn etter at han er flyttet fra Laug i Beitstad over til Hofstad i Bjørnør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Nå er det vel litt vanskelig å bruke LDS for å sikker finne Petter Paulsen. De har ikke alle som er født i Norge der. Jeg tok forøvrig ett søk på Petter Paulsen født i 1760 +-5 og fikk ganske mange, Det var Petter fra Nesna, Folda, Bodø og Folda i tillegg til de fra Ytterøy og Inderøy samt flere andre steder. Man bør ikke glemme at det sikkert kan være kommuner her som ikke er med. Jeg mener at bla annet Fosnes er dårlig lagt ut i dette tidsrommet. Han ble konfirmert fra Opdal i Beitstad i 1776. Det er vel kanskje mer sansynlig at han kom fra nærområdene enn Ibestad og Bodø for eksempel.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Takk for hjelpen i tema 54645. Har hatt stor nytte av informasjonen. Fann tilslutt alderen i kirkeboken. jeg trodde i utgangspunktet at han døde tidligere.Jeg har altså sjekket alderen i hehold til klokkerboken Bjørnør 1827-1828 og funnet at han er oppgitt gravlagt 15 Juni 1828 som gardmann Peter Paulsen Hopstad. Det ser ut for meg at han døde 16 desember? 1828 (skal vel være 1827?). Han er da oppgitt å være 64 år. Han skal altså ha vært født 1763. Dette passer jo godt til Petter Paulsen Valnesvandet i Bodø f.1763.Jeg mener etterhvert at det må være sikkert at Peter Paulsen Hofstads navn er Peter eller Petter og altså ikke Peder. Det er ikke mange i Norge, vil jeg tro, som er døpt Peter Paulsen i aktuelle periode og aktuelle områder. Derimot vil jeg tro det kan være endel Peder Paulsen.Det må være den yngste dattera Ane Pedersdatter Hofstad, som ble gift i Trondheim med min tipp tippoldefar Repslagersvend Mortinus Ingebrigtsen Øien. Jeg har egentlig aldri funnet ut hvor Morten Ingebrigtsen oppholdt seg før han giftet seg i Trondheim. Kanskje han oppholdt seg nordafor.Jeg vet at på begynnelsen av 1800 tallet er det oppgitt at Mortinus Ingebrigtsen(f.1804 i Trondheim) sin far, repslagersvend Ingebrigt Jakobsen Øien (som var gammel sjømann og hadde reist mange år som matros bl.a. i middelhavet), oppholdt seg på Hundholmen. Hundholmen er et navn jeg har sett gå igjen i kirkebøkene for Bodø. Kan det være en sammenheng her?. Flere av barna til Peter Paulsen søker også nordover bl.a. til Alstadhaug som jeg tror ligger i nærheten av Bodø (har ikke ett kart i skrivende stund).Jeg er helt enig med deg i at det ville være mest sannsynlig at han kommer fra nærområdene rundt Beistad, men allikevel er det jo endel, som kan peke mot ett opphav lengre unna. Jeg holder alle muligheter åpne.Jeg trodde først det mentes at han kom fra Oppdal prestegjeld, men jeg ser nå at det må være ment at han ved konfirmasjonen 1776 bor på gården Opdal i Solberg sogn i Beitstad.I hele Norge i 1801 tellinga er det bare 6 personer med navnekombinasjonen Peter Paulsen (med alle varianter av Peter (Petter osv. og Paul (Povel osv)) med alder 50-30 år gammel.Det er en som er 33år gammel i Bjørnør (av alle steder!!), en i Trondheim 43 år gammel (han tror jeg er sønn av Paul Pedersen Mordal), en i Brønnøy som er 43 år, Peter Paulsen Lo 41 år og 2stk i Buskerud.Hvis en ser nøyere på konfimasjonen og sammenligner med de kommende kullene av konfirmanter ville en måtte anta at Peter Povelsen Opdal var 16 eller 17 år ved konfirmasjonen 1776 (denne alder går igjen nesten konsekvent, med ett par unntak på 15 og ett halvt år). Dette ville i såfall forholdsvis sikkert eleminere ut Peter Povelsen Valnesvandet. Peter Povelsen Valnesvandet ville i 1776 bare vært 13 år gammel. Hvis han kan finnes konfirmert i Bodø ca. 1778-1780, vil han kunne elimineres bort for godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.