Gå til innhold
Arkivverket

[#54621] Slekten Eberlin (Eberlein), fra Tyskland til Kongsberg


Gjest Terje Tandsether
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Tandsether

Halvor Johansen Eberlein født ca. 1752, uvisst hvor, var bergarbeider på Kongsberg 1801. Han giftet seg i Rollag 29.3.1784 med Guro Halvorsdtr. Kurverud. Halvor var sønn av Johan Henrik Eberlin og Abelone Halvorsdtr. som iølge 'familysearch.com' ble gift i Konnerud i Vestfold (!?) 30.6.1748. Farens fulle navn var Johan Henrik Johan Christophersen Eberlin og kom fra Tyskland.Kongsberg kirkebok 11.4.1772: 'Begravet Johan Henric Christophers. Eberlin, een Tydsker hans hustru Abellone Halvorsd. som skal være fød paa Moss, og døde udi Lidemarch-gaarden, 45 Aar'. Johan Henrik giftet seg igjen på Kongsberg 8.4.1775 med Gunhild Larsdtr. Myhre fra Nordrehoug sogn.Det var skifte etter Abelone 'i Ole Ragstads hus' 20.1.1775 og hun etterlot bl.a. sønnen Halvor Eberlein 22 år gammel. Det opplyses at avdøde ikke hadde pårørende her på stedet og at de tidligere hadde bodd ved Grevens verk. Dette er antagelig Greve Wedel Jarlsbergs verk der sønnen Johan Christoffer bodde i 1775, men hvor lå det?Johan Henrik hadde ei søster: 'Tydsk pige Anna Elisabeth Johan Xstophersd. Eberlin, som var hos sin brod: hos Ole Olsen Rachstad', begravd på Kongsberg 8.10.1774, 40 år.Jeg søker opplysninger om forfedrene til Johan Henrik Eberlin og første kone Abelone Halvorsdtr. (1727-1772).I kirkebøkene for Kongsberg nevnes også andre personer ved navn Eberlin/Eberlein (begge navn brukes) som kanskje kan være i slekt. I følge Statistisk Sentralbyrå er det i dag 6 personer i Norge som heter Eberlin og 8 som heter Eberlein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Terje, ta en titt på denne siden Lenke Her er en Johan Georg Eberlein, født i 'Culmbach i det Brandenburgske', hvis jeg leser rett. Kan det være en bror av Johan Henrik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Litt utfyldende om Halvor og andre av Eberlein-slekt:I heftet 'Verzeichnis der deutschen Einwanderer in Kongsberg'står det 'Eberlein, Barthel, Hauer, eing. 1629; bis 1632 als Hauer am K.S. erwähnt. Hat bedeutende Nachkommenschaft. Halvor Eberlin, 1803 Steiger an der Mosnap-Grube, Omdal Kupferwerk in Telemark. Familie lebt noch in K. unter dem Namen Hartvigsen.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei Bjørg!Kan du gi fler opplysninger om heftet 'Verzeichnis der deutschen Einwanderer in Kongsberg', fx forfatter, trykkeår ol.? Har selv noen mulig tyske fra området i slekten som det hadde vært interessant å se om det sto mer om. Men kanskje går heftet ikke å få tag i?Du kan evt. svare på mail så ikke denne debatten forstyrres: gine punktum olsen krølle-a hotmail.comMvh. og takk!Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei Gina, egentlig er dette en del av et større hefte, men jeg vet ikke hva det heter eller hvem som har skrevet det. Jeg har bare en kopi av sidene med slekter listet alfabetisk. Opplysningene i heftet set ut til å være tatt fra Sølvverkets papirer. Hvis du kommer med navn skal jeg se hva jeg finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei Bjørg!Takk for opplysningene! Desverre ser det ikke ut som jeg får lånt den i Danmark, så kanskje du kan slå opp og se om du finner Lippert eller Lippelt, mulig Lübert. Fornavn bla Anders, Søren og Otto. Dessuten om fogden der Gottfried Lippert, død 1685.En siste Lippert-forbinnelse som jeg ikke vet om hører hit er Albert Libert, fenrik v. Ørkedalen livkomp. 15.6.1657 bl.a. Han hadde forbinnelse til Stavanger og det er ant. hans sønn som var stavangerborgeren Albert Albertsen Lippert, død 1697. Han var 1. gift med Idchen Jensdtr.Om du ønsker det kan du sende kopi til mailadressen min som jeg nevnte ovenfor. Jeg har også en WebDebatt-side om Lybert/Lippert mv. Lenke som du kan sette inn opplysningene om du finner noe.Hjertelig takk!Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Larsen

Forfatteren til boka er Minesterialrat Dr. Alfred Huhnhauser,den kom uti Oktober 1944, og utgitt v/direktoratet for fiendtlig eiendom. Det er flere hefter.Mvh. Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Feil, boka er ikke utgitt av dette direktoratet, men av 'Reichkommissariat für die besetzen norwegische Gebiete' og forelå til salgs omkring månedsskiftet januar/februar 1945, eller enda 14 dager senere. (Huhnhäusers dediserte eksemplar han gav til rikskommissæren, som nå eies av Riksakrivet, er datert først i februar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

Takk til dere som har kommet med opplysninger.Da Johan Henrik Eberlin og Abelone Halvorsdtr. giftet seg i 1748 var en av forloverne Peer Halvorsen Gouperud. Ifølge norsk stedsnavnregister er det bare en gard i Norge som heter Gauperud og den ligger ved Steinsholt i Lardal i Vestfold. Jeg lurer på om Per og Abelone var søsken?Hvis man går inn på 'familysearch.com', skriver inn Johan Eberlein i navnefeltet og velger Tyskland (Germany) får man mange treff. En Johan Henrich Eberlin ble døpt 31.8.1707 i Grosseicholzheim i Baden, men hans far het Bernhard Henrich Eberlin. En Johann Christoph Eberlein født 14.8.1629 (??) død i Leipzig 1.8.1742 giftet seg i Leipzig 20.10.1690 med Magdalene Barth.Foreløpig ser det ut til at Johan Henrik Eberlins opphav er ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Anne-Grethe Syvertsen

Ser det er lenge siden dette emne ble tatt opp, men for meg ble det aktuelt nå som jeg har funnet mine Eberlein aner å forske i. Jeg har hele mitt liv bodd i området rundt Skoger/Konnerud hvor Johan Henrik Eberlin og Abelone Halvorsdtr.giftet seg i 1748 og hvor de bodde før de kom til Kongsberg.Terje nevner forlover Per Halvorsen Gouperud. I Skogerboka kan vi lese om en liten gård med navn Gomperud på Konnerud i Skoger som Jarlsberg Verk var eier av på denne aktuelle tid og frem til 1778. Grev Wedel Jarlsberg drev gruvedrift på Konnerud og Johan Henrik Johan- Christophersen Eberlin arbeidet for han. Antar da at hans forlovede Peer Halvorsen Gouperud også arbeidet ved gruvene og bodde på denne gård Gomperud i Skoger.Kan sterkt anbefale boken: Konnerud Verket Bergverket i Drammen som ble utgitt i 2002.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.