Gå til innhold
Arkivverket

[#54622] Oppslag i Nore bygdebok - Guro Halvorsdtr. Kurverud f. ca. 1750


Gjest Terje Tandsether
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Tandsether

Halvor Johan Eberlin (se spørsmål 54621) giftet seg i Rollag 29.3.1784 med Guro Halvorsdtr. Kurverud f. ca. 1750. I forbindelse med utfylling av en anesirkel er det av interesse å finne hennes foreldre, besteforeldre og oldeforeldre med fødselsår, dødsår og vielsesår.I kirkeboka for Rollag fant jeg en Lars Halvorsen Kurverud konfirmert i Nore 1763, 18 år gammel. Halvor Larsen og Ambjør Paulsdtr. Kurverud har ei datter Ambjør døpt 1761.Disse er gift på Kongsberg 16.2.1782: Enkemann Jesper Jonsen Scharsgaard og Giøran Halvorsdtr. Kurverud, pike fra Rollag (hun 42 år 1801). Dette er kanskje søster til Guro? Jøran Halvorsdtr. Fuglås er konfirmert 1778, 17 år gammel. Hun er døpt 26.12.1761 av foreldre Halvor Iversen og Ågot Sjursdtr. Fuglåsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dåpen til Guro øverst på venstre side Lenke Jeg lurer på om foreldrene kan hete Halvor Larsen og Ambiør Povelsdt.FS VRI Guro Halvorsdt. dpt. 1/5 1749 Rollag, Halvor Kurverud og Anbiør/Ambiør.Søsken: Margit dpt. 16/3 1747 og Povel dpt. 17/7 1751.FS: Halvor Larsen og Anbiør/Ambiør Paulsdt. fikk barna Ambiør dpt. 15/2 1761 og Olaug dpt. 13/2 1759.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

Ja dette må utvilsomt være den Guro som jeg leter etter. Jeg fant foreldrene hennes gift i Nore 3.6.1744: Halvor Larsen Kurverud og Ambjør Poulsdtr. (forlovere Elling Rustad og Torbjørn Bakke).Men nå lurer jeg på - er det ingen som har tilgang til disse bygdebøkene? Gards- og ættesoge for Nore bind 1-5 ble utgitt 1973, samt et registerbind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleiv Imingen

Jeg har bygdebøkene for Nore og Uvdal, og på Kurverud i Nore finner jeg fam 1511: Halvor Larsen Kurverud, g.m. Margit Bjørnsdatter Ro (Uvdal?) i 1738. 3 barn: Lars dpt. 1739, Bjørn dpt. 1740, og Guri dpt. 1743. Margit døde kort etter, og Halvor giftet seg på nytt med Ambjør Paulsdatter Gallok (Uvdal)i 1744. nr 3 av 4 barn er din Guro dpt. i 1749, g.m. Halvor Jonsen Eberlin b. Duse i 1784. Er det bosatt Duse? Torleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

Hei Torleiv. Ved vielsen i 1784 står det om Halvor Johansen Eberlin 'som nu arbeyder paa Duuse'. Hva dette betyr vet jeg ikke men det er ikke så viktig. Håper du kan hjelpe meg med å finne det som er nevnt i innlegg 1, nemlig Guros foreldre (som vi nå har), samt besteforeldre og oldeforeldre, samt årstall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleiv Imingen

Hei igjen. Det står veldig mye i bygdeboka om Kurverud. Bl.a. har hele fam. som bodde der før faren til 'din' Guro, blitt begravet samtidig 1/4-1742 (foreldrene og 2 barn)Faren til Guro var halvbror av forrige eier Knut Larsen. Siden det står så mye om dette, burde du ta en tur over Mjøsa, og låne boka av meg. Men her er fam.: Halvor Larsen Kurverud f. ca. 1706 ble gift 2.g. m/ Ambjør Paulsdatter Gallok (i Uvdal) 1744. De fikk 4 barn: Lars dpt.1745, Margit dpt. 1747, Guro dpt 1749 og Paul dpt. 1751. Jeg reiser bort i morgen, og kommer hjem ant. onsdag for evt. kontakt. Torleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Anne-Grethe Syvertsen

Terje Tandsether åpner denne debatt med: Halvor Johan Eberlin giftet seg i Rollag 29.3.1784 med Guro Halvorsdtr. Kurverud f. ca. 1750.Jeg lurer på om denne Guro er den samme som Tora Halvorsdtr. som er oppført som konen til Halvor Eberlein med bosted Nordmoen Gaden ved folketelling 1801 for Kongsberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Terje Tandsether

Ja, Guro er den samme som er kalt Tora i 1801-tellinga. Enten står det feil fornavn i folketellinga, eller så er det blitt feil i avskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.