Gå til innhold
Arkivverket

[#54624] Veit du kven dette er?


Gjest Anette Skogseth Clausen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Oldervoll

Og så ser det ut som han finn det naturleg å ha på finklede. Det kan vera ein embetsmann, men eg har ei sterk kjensle av at det må vera ein kjøpmann eller slikt noko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Ja, jeg syntes også det lignet veldig (bortsett fra hårsveisen, da!) Tror jeg satser på O.M. (inntil det eventuelt blir motbevist)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Fotoet er fra et album merket 'H.S. Julaften 1890'. Albumet er havnet i arkivet til soknepresten i Skånevik.På baksiden av dette fotografiet er det trykt 'Photographi Bødtker & Norman Bergen'. Henning Arnt Schjønning Bødtker (1819-1904) drev fotofirma i Bergen 1863-1869 under navnet 'Bødtker & Norman'.Det er altså grunn til å tro at dette fotografiet er tatt i Bergen mellom 1863 og 1869.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Min første reaksjon var også at jeg hadde sett bildet før, og at det var en Mustad, men jeg tror det skyldes at personen sitter på samme måte og har lignende klær som et meget kjent bilde av en av Mustad karene. Det øverste bildet på siden Jan henviser til er av Hans Skikkelstad, Ole Mustads (1810-88) svigerfar, bildet under er av Oles sønn Hans. Det er et bilde av Ole i Gjøvik bys historie utg 1961 ('Gjøvik 100 år'), og jeg synes ikke det ligner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Skånevikspresten er kanskje identifisert. Sogneprest Brager som var i Skånevik til 16. februar 1878 og som døde i 1891. Se foto fra 3. desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Sogneprest Brager var født i 1834. I FT 1865 er han bare 32 år og lærer ved den Dahl'ske skole i Grimstad, i følge Lampe, og vi finner ham her LenkeFaren hans er på det tidspunktet sogneprest, men at de begge to befinner seg ved Grimstad taler vel ikke for at det er presten Brager eller faren hans som er på bildet. Det skal jo være tatt rundt 1865.Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Medlemmer av familien Brager på Øyestad kirkegård, Aust-Agder (kilde: DIS-Norge/DIS-Aust-Agder, gravminner:BRAGER Abrahamine Cathrine 16 6 1813 6 8 1898BRAGER Ambrosio 27 6 1836 1 12 1891 Sogneprest til KvinesdalBRAGER Laura Elise 15 6 1845 20 7 1911BRAGER Marthe 28 7 1810 1 1 1914 (104-år gammel !)BRAGER Peder Munch 3 1 1806 26 3 1869 SogneprestBRAGER Peder William 22 5 1862 22 2 1863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg må innrømme at jeg IKKE tror dette er sokneprest Bragers album. Olmar Ambrosio Nikolai Brager flyttet fra Skånevik allerede i 1878, og siden albumet er datert 1890, hvordan skulle det da ha havnet på loftet sammen med prestearkivet i Skånevik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hvis H.S. står for Helene Schumann (bilde 4), så kan dette være Christopher Schumann, kjøbmand i Bergen i 1865. Det spørsm om ikke han kan være bror av Alrik/Ulrik Schumann, sogneprest i Lenvik i 1865 Lenke , men har han også vært prest i Skånevik?For hvordan har albumet havnet der? (Bortsett fra at Helene Schumann bor i Skånevik i 1900)Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(16) Jeg kan ikke finne at Ulrik Schuman var prest i Skånevik. Men uansett synes jeg tipset om at albumet kan ha tilhørt Helene Schuman er verdt at vi arbeider videre med og at det kan være hun som er avbildet på bilde 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

I en gammel tekst om Skånevik fra 1918 Lenke står det 'Mange berømte slegtsnavner er knyttet til stedet. Av disse skal i farten nævnes familierne Buseh, Schumann, Garmann, Sundt – alle fra Bergen. Saa berømte kunstnere som Smith-Hald den ældre og Fritz Thaulow har virket her sommer etter sommer. De sidste bodde i det gamle Heglunds hotel.'I 1900 bor Helene Schumann på Milje: 'Milje er en av Vestlandets største gaarder med en vældig have og et stort moderne gartneri med en flerhet av drivhuser. Der avles baade ferskener, druer, tomater etc. I en ikke liten maalestok. Gaardens fjøs er det mest storslaate og stilige i sit slags man kan se. Renslig og moderne indrettet med skinneganger, saa foret paa en letvint maate kan transporteres i vogner der det skal hen.Til Milje hører ogsaa en sæter, saa stort som et almindelig gaardsbruk. Fra den har man vid utsigt henover fjeldvidden og til havet, og i nordøst sees Folgefonden som en hvit dyne mot horisonten. Helt til utover pinse ligger sneen som en hvit paryk langt ned i fjeldene omkring Skaanevik. Ved de tider ligner stedet en eneste stor blomsterhave, hvis duft strømmer den besøkende i møte langt ute i fjorden.'Høres fint ut!K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Aldrich Schumann f 1814 i Bergen er sønn av kjøpmann Daniel Schumann [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=114&filnamn=dp12011668&gardpostnr=19535&personpostnr=56901&merk=56901#ovre>LenkeAndreas f 1816 og Christopher f 1811 i Bergen er brødre, sønner av kjøpmann Alrich Schumann og Helene Ellerhusen.Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Den senere kjente fotografen Olai Schumann Olsen f 1884. Kan man tenke seg muligheten av at fotografering allerede på 1860-tallet var hobby i den Schumanske familie i Bergen, og at fotoene kan være tatt av en Schumann. Fotokunsten var jo slett ikke gammel, og hvor mange profesjonelle fotografer der var i Bergen på denne tiden vet ikke jeg, men mange kan det vel ikke ha vært. Her er en lenke til Billedsamlingens Scumann Olsen-utstilling Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det var vel kun Marcus Selmer, startet opp i 1854, og Knud Knudsen, startet opp i 1863, som var profesjonelle fotografer i Bergen på 1860-tallet. Man kan jo sammenligne med de fotoene fra disse to som ligger ute på Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jeg tror kanskje Kirsti Rye har rett i at dette er faren eller onkelen til eieren av albumet, Helene Schumann.Christopher (far til Helene) er i 1865-tellingen 55 år gml [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=76&filnamn=f61301&sokpostnr=11#a0>Lenke , men broren finner jeg ikke?Han døde nok allerede i 1842 i Bergen Lenke(Denne Andreas Schumann dør i 1837, men er vel født for tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

De som døde i 1837 og 1842 er helt utelukket. Det absolutt tidligste fotoet kan være tatt er midt på 1850-tallet. Christopher er nok en god kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ut fra opplysningene på baksiden av fotografiet vet vi at det er tatt i Bergen mellom 1863 og 1869. Og jeg er enig i at det er rimelig å tro at det er en Schumann, som enten har bodd i Bergen, eller nyttet et bybesøk til å bli foreviget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er vel kanskje en link mellom Børretsen / Weltzin i Etne og fotoatelieret i Bergen på 1860-tallet LenkeFru Normann var f Weltzin, Hun var datter av kaptein/kompanisjef og major/oberstløytnant Ludvig Munthe Wetzin på Meland og Elisabeth Marie Peltz fra Halden. Familien flyttet til Bergen i 1843.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.