Gå til innhold
Arkivverket

[#54625] Tyding i kirkebok


Gjest Kai Løseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai Løseth

Den 28. februar 1835 omkom min tippoldefar Ole Christian Knudsen Løset, sammen med 7 andre under fiske. Den eneste skriftlige kilde jeg har funnet om dette er i Ministralbok Ørskog, Møre og Romsdal LenkeJeg har greid å tyde mesteparten av teksten når det gjelder anmerkning om dødsårsak, men kan noen hjelpe med det jeg er usikker på?Alle her anførte 8 personer fra No 18 til No 25 begge ind. omkom paa havet -- 28. Febr ved at baaden kantrede. De vare udreist for at fiske vaarsild. Af disse bleve Jens Løvold og Sivert Ryddingsnes gjenfundne og --- sidste på Ørschoug kirkegaard. Sivert Ryddingsnes have kommet paa land igjen og havde gaaet et --- langt stykke vei, men --- af udmattelse faldet om og --- Alt skede ved Godøen.Kai Løseth, Ålesund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror det står: Alle her anførte 8 personer fra No.8 til No.25 begge ind. omkom paa havet den 28.Febr. ved at baaden kantrede. De vare udreiste for at fiske vaarsild. Af disse - bleve Jan Løvold og ungkarl Sivert Ryddingsnæs gjenfundne og begravede, den først paa Borgem? den sidste på Ørskougs kirkegaard. Sivert Ryddingsnæs havde kommet paa land igjen og havde gaaet et ...? langt stykke vei, men havde .. af ...mattelse faldet om og fantes død. Alt skede ved Godøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Løseth

Takk til Berit. Lurer på om Borgem kan være Borgun? og skal egentlig være Borgund som dengang var nabokommune til Ålesund, nå sammenslått med Ålesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Det er rett som Kai skriv i (1), namnet er Jens Løvold.Vidare står det: '... den første paa Borgens, den sidste på Ørskougs Kirkegaard..', altså Borgund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Det siste i (2) skal vere: '...havde gaaet et tem[melig] langt Stykke Vei; men havde der af Udmattelse faldet om og fandtes død.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Løseth

Nå har jeg søkt i kirkeboken for Borgund. Og det har faktisk gitt nye opplysninger. Jens Knudsen Løvold er innført med begravelsesdatum 22 Febr. og dødsdag 19 Febr. Omkom på søen. Det må da være riktig person, og sansynligvis er det disse datoene som stemmer, og at 28 Febr er feil.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.