Gå til innhold
Arkivverket

[#54633] Trenger hjelp til tyding


Gjest Tom Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Larsen

jeg tror jeg har klart å tyde noe av det. men resten klarer jeg ikke. er det noen som kan hjelpe.1. ______, karl Peder Ellingsen som her ____ 2. hr. Hooghs ________ for _______ ___ udnifor 3. tillige at hand er fritaget fra kungl: tieneste og 4. __ _______ ste gang com: og pigen Martha Margrete 5. Høyem _____ _________ d. 20 Dec: egter i g_______s 6. ________ at ____ sig __________ , ____ _____ 7. _____________________________________________ 8. ___________________________________________ 9. ___________________________________________ 10. _________________________________________ 11. gudsig__ og ______ Chr: 1783. d. 20 Dec: 12. Knud Christensen, Adam Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Har sett på det og det er ikke lett men tror jeg har klart noe. Hvis du ser på de andre trolovelsene i boka ser du at det står stort sett det samme, så det kan være lettere å tyde hvis du sammenligner.At unge Karl Peder Ellingsen som haverhr. Hoöghs Attest fra _______ ___ udnifortillige at hand er frietaget fra Kungl: tieniste og__ _______ ste gang com: og pigen Martha MargareteHøyem som Lover ____ d. 20 Dec: og __ i HerrensNavn at lade sig trolove, ____ ___ begge Sidefrie for anden trolovelse, ægteskab eller ægteskabsLøfte, Item Slægt eller Svogerskab som dette_______________________________________________________________________________________________________________________________gudsig__ og ______ Chr: 1783. d. 20 Dec:Knud Christensen, Adam Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Endå eit forslag:At unge Karl Peder Ellingsen som her med[?] Hr. Høeghs Attest fra [......] der udviser tillige at hand er frietaget fra Kungl. tieniste og der seeneste gang com., og Pigen Marthe Margarete Høyem som Løverdagen d. 20 Dec. agter i Herrens Navn at lade sig troelove, ere paa begge Sider frie for anden troelovelse, ægteskab eller ægteskabs Løfte, Item Slægt eller Svogerskab som dette kunde være til Hinder, det vide Vi til visse og som troe forlovere følgelig Lovens Forordninger godsiger og underskriver Chr. 1783, d. 20 Dec.Knud Christensen Adam Larsen'com' er avstytting for 'Communion' som betyr å gå til nattverd eller til alters.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.