Gå til innhold
Arkivverket

[#54637] Hjelp til tyding av Anne Kittilsdatter


Gjest Inger Marie Næsset
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Marie Næsset

Har lett i bydebøker over Hjartdal etter aner. Fant Jon Knudsen som var gift med Anne Kittilsdatter. Anne skal være født 1798 i Heddal. Dette var den eneste Kittilsdatter jeg fant som ble født i 1798 men trenger hjelp til tyding. Klarer ikke å skjønne annet enn Anne datter til Kittil. (Folio 42 , Heddal |784-1814, nederst høyre del) Håper noen vil hjelpe meg! mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ved slike forespørsler er det alltid greit å legge inn lenke til den aktuelle siden, så slipper andre å gjøre letingen enda en gang.Du får frem permanente lenker ved å velge å vise bildeinformasjon øverst på den aktuelle siden. Her er lenke til dåpen du nevner: LenkeHun ser ut til å være datter av Kittil og Gunnil Moen fra Seljord.Samme år, i september, døpes en Anne Kittilsdtr. Sauer, foreldre Kittil og Ingbor, nummer tre fra toppen, samme side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

I fall du skulle komme borti henne, så døper Kittil Anunsen Solelie og Anne Halvorsdtr. i Hjartal sin datter Anne 22. juli 1798, men denne dør allerede 7. august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Tusen takk for hjelpen! Jeg hadde nok oversett den Anne du viste til. Det er nok den Anne som er min ane. mvh. Inger Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Nå har jeg lest i bygdebok fra Hjartdal at Anne Kittilsdatter skulle ha en sønn Ola født 1822 med Ola Nerison Ingolvsrud. Kikket i Hitterdalsboka og fant Ola Ingolvsrud under Sauer og at han fikk en sønn 17.07.1822 med Anne Kittilsdatter Sauer. Når jeg kikker på henne står det ikke noe om at hun var gift med Jon Knutson Rue som jeg har som min ane. Er virkelig usikker nå. Dersom jeg kan stole på bygdebøkene står hun oppført med foreldre Kittil Amborsius Sauer og Ingeborg Leifsdatter. Trenger noen tips før jeg kommer videre. Mvh. Inger Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Heihva er ditt sikre ståsted kildemessig her? Leter du etter ei Anne Kittilsdatter som angivelig skal være født 1798? Hvilken kilde har du i så fall for dette fødselsåret?Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Hei igjenhadde vært en fordel om du oppga hvilke kilder du har for de forskjellige utsagnene. Lettere å hjelpe til da.Iflg Hjartdalsoga III B side 80 gifter Jon Knutson fra Rue i Hjartdal seg i 1825 med Anne Kittilsdtr fra søndre Sauar i Heddal. I kirkeboken står det at hun er fra Hittedal. Anne har en lausunge Ole med Ole Nirison Ingolfsrud i 1822.Iflg Hitterdalsboken side 38 og 34 gifter Ole Nirisen Ingolfsrud seg med Anne Kittilsdtr, men dette er ikke korrekt. Det er ikke noe kildebelegg for at de gifter seg. De hadde 'bare' et barn sammen.Annes foreldre er Kittil Ambroson på søndre Sauar og Ingeborg Leifsdatter fra Baugerud begge i Heddal. Kfr sidene 32 og 34 i Hitterdalsboken.Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Hjertelig takk for hjelpen. Kilden jeg har er Jon Knutsen som jeg ut i fra uttalelser fra folk i familien min skal ha vært gift med en Anne Kittilsdatter født i 1798 i Sauer. Dette var utgangspunktet mitt. Jeg ble imidlertid usikker på om jeg hadde funnet den rette Anne når det i Hitterdalsboken ikke stod noe om at hun hadde vært gift med noen Jon. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.