Gå til innhold
Arkivverket

[#54639] Skifteopplysninger Bergen 1875


Gjest Kjell-Arne Mellum
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Det var registrering i boet 30. juni 1875. Der nevnes enken Christine Steffensen og barna Christian Gunnerus, 12, Henrik Johan, 6, Carl, 4, Christine Jørgine, 9, Hermanda Caroline, 8 og Olufine Larsine, 5 år gammel. Avdøde var en formuende mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK. De uekte barna vi har funnet, utenom de han hadde med Christine, som han vel heller ikke var gift med, var vel alle døde i 1875. Anne Gurine som han fikk i Fana i 1858 døde i 1871, Herman som han fikk i Bergen i 1856 døde i 1856 og Christine som han fikk i Bergen i 1850 døde i 1850. Alle barna han fikk med Christine Larsdtr ser ut til å ha levd i 1875, men det er kun Christian jeg har funnet i 1885. Får lete videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Separasjons- og skilsmissesaker skulle nok i siste del av 1800-tallet forelegges sentrale myndigheter (Justisdepartementet), om det da ikke ble gitt skilsmisse ved dom. Jeg ville vente å finne opplysninger om skilsmissesaker i journalene til Amtmannen/Fylkesmannen, men jeg har konstatert at ikke alle lar seg finne der.Den beste framstillingen er rimeligvis å finne her: Johansen, Hanne Marie. 1997. Separasjon og skilsmisser i Norge 1536-1909, Avhandling til dr. art. graden, Universitetet i Bergen, Det historisk filosofiske fakultet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Når Hermans hustru, Petrine Johanne Marie Stephansen, dør i 1902, står det 'Propr. Enke'[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=ASKOYDOD&gardpostnr=9957&merk=9957#ovre>Lenke Når Karl blir døpt i 1871 Lenke står det: Far: SEPARERT (med ? over) ægtemand ..... deres 7de barn Når Steffeline blir døpt i 1873 Lenke står det at det er Christines 8de leyermål. så fikk de også en sønn i 1874, døpt i 1875, men han har jeg ikke funnet i KB; Lenke så om han står som ekte eller uekte vet vi ikke. Vi har ikke funnet noen vielse mellom Christine og Herman, verken på Askøy eller i Bergen mellom Steffelines fødesl/dåp i januar 1873 og Hermans dødsfall i juni 1875.Siste domen er faktisk etter at Herman er død, i 1876,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.