Gå til innhold
Arkivverket

[#54642] To søte småjenter


Gjest Anette Skogseth Clausen
 Del

Recommended Posts

Det står ikke noen datering, og ikke noe om fotograf, men det står navn: 'Hedevig Ellingsen Johanne Knudsen'. Fotografiet stammer fra albumet merket 'H.S. Julaften 1890', og albumet har havnet i prestearkivet i Skånevik. Trolig er det en av sokneprestene i Skånevik som har hatt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Finner en Hedvig Ellingsen i 1900 Tysse, Samnanger. Hun er f i Bergen i 1875, står det, men der kan jeg ikke finne henne; LenkeEllers er det også Hevdig Ellingsen i passende alder i Gildeskål og Christiania i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanna Nordahl

Den eneste av disse som skriver navnet Hedevig var fra Gildeskål. Hedvig Ellingsen, Christiania 1900, var født i Sortland 1877. Kanskje mer passe med alder? Pikene ser unge ut til å være 15 år gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Om navnet skrives Hedvig, Hedevig, eller for den saks skyld, Hedvik, tror jeg ikke har noen betydning. Man valgte selv hvordan man ville skrive navnet helt fram til den første navneloven kom i 1923.Arkivet som dette fotoet og fotoet fra 1. des. var i; var det etter sokneprest Kobro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Et viktig spørsmål er vel når bildet er TATT. Det behøver ikke å være tatt i 1890. De to som er lansert foreløpig er begge tilsynelatende født i Os, men med 12 års mellomrom. Så stor forskjell er det ikke mellom dem på bildet. Jeg har funnet dåpsinnførselen til Johanne Knudsen født 11 mai 1882 Lenke , men fra 1872-1887 er det ingen innførsel av Hedvik eller lignende navn i dåpslisten i Os KLOK eller MINI.Hvis Johanne er hun som sitter, som ser ut til å være eldst, bør Hedvik være født kanskje 2-3 år etter. Hvis Johanne er den yngste, stående, blir det omvendt.Tilsvarende med utgangspunkt i Hedvig Ellingsen fra innlegg (4), men som sagt, det er ingen Hedvig i kirkebøkene såvidt jeg kan se. Men jeg kan jo ha oversett noe.Bortsett fra Os og Skånevik, - er det noen andre geografiske pekere?Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi vet ikke hvem som har etterlatt seg dette fotoalbumet i Skånevik prestearkiv. Det er trolig en av prestefamiliene. Albumet er kommet inn til Statsarkivet i Bergen på 1970-tallet.Det er å anta at det er en nær forbindelse mellom personene på fotografiene og eieren av albumet.Det er ikke noen geografiske pekere på dette fotografiet. Antar vi at det er en prestefamilie som har eid albumet kan fotografiet være fra en hvilken som helst del av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Det er lett å tro at barna er i familie, søskenbarn? De trenger ikke være født/bo på samme sted. Er de på besøk hos noen i en 'anledning' for fotografering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Et lite skudd i blinde...Hvis den eldste jenta f.eks er ca 8 år på bildet, og bildet er tatt rundt 1890. Og at denne jenta het Hedvig Ellingsen kanskje ble født ca 1882.Da har vi for eksempel Hedvig som ble gift med Victor Mogens, hun var født i Sortland 23.11.1882.Her er da denne Hedvig i kirkeboken . [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6697&idx_id=6697&uid=ny&idx_side=-73>Lenkeav foreldre Dampskipsfører Johan Nicolay Aars Ellingsen og hans fru Hilma Marie f. Gjedebo.Denne Hedvig ble meget sannsynlig gift med Victor Mogens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

En alternativ Hedvig er hun som Arnfrid fant i Christiania i 1900-tellingen. Hun er født i Sortland 1877.Ved dåpen Lenke oppgis faren til Abel Lauretius Ellingsen (klarer ikke å lese yrket) og moren til Elise Karoline født Rosenvinge.Rosenvinge er en presteslekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Abel Carolius Ellingsen skal det være...Abel Carolius Ellingssen (født 1815) var først gift med Johanne Birgitte Fæster. Allerede i 1853 fikk han en datter Johanne Ellingsen som senere giftet seg med Torger Knudsen i 1874. Deres første datter het Johanne Birgitte Knudsen og var født 3 aug 1875. Johanne utvandret med sine foreldre til Amerika i 1899.Deretter giftet Abel seg med den 21 år yngre Elise Karoline Monrad Rosenvinge, og fikk datteren Hedvig Louise med henne i 1877.Alt dette ifølge Erik Berntsens slektsider vestraat.net... http://vestraat.net/iea-o/p2139.htm#i72887 Hvis det er disse to, så er altså den sittende Johanne niese til den stående Hedvig... ?Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Her er Abel C. Ellingsen i 1865 med 1. kone og barn [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=53&filnamn=f61870&gardpostnr=114&personpostnr=819&merk=819#ovre>Lenke Moren til Johanne Knudsen f. 1874 sitt fulle navn skal ifølge Erik Berntsen være Johanne Birgitte Albertine Jensine caroline Fæster Ellingsen. I folketellingen her forkortet til Bergitte Albert.Her er Abel Ellingsen i 1875 med kone og barna før Hedvig blir født Lenkeher er giftermålet mellom Birgitte Albertine og Torger Knudsen LenkeMen jeg finner dem ikke i tellingen 1875, og jeg finner ikke fødselen til Johanne Knudsen f 1875. Derimot finner jeg dåpen til broren hennes i Skånevik i 1878, nummer tre på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, jeg tror du har det, Kristinn. Sogneprest Olmar Ambrosio Nikolai Brager er fadder til Johannes bror, Abel, i 1878. Brager var sogneprest i Skånevik til 16. febr. 1878, altså to dager etter dåpen. Det er nok denne presten, ja. Da kan vi jo kanskje begynne å se på bilde fra 1. des også.Lampe: LenkeMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg kan nemna at mor mi under siste verdskrig var hushjelp hos ei 'fin' eldre frue på Leite (Leknes) i Skånevik. Denne frua var nok kusina til Johanne (på faren, Torgeir Knudsen si side). Knudsenfamilien kom egentleg frå garden Tungesvik. Torgeir Knudsen møtte Bergitte Albertine Jensine Karoline Ellingsen frå Sortland då han gjekk på skule på Jæren.Kanskje albumet vart vart levert til presten då familien utvandra til Amerika?175-teljinga for Skånevik er ikkje digitalisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Da fant jeg kirkeboken med Johanne sin dåp i også Lenke . Flere (alle?) av fadderne heter Tungesvik.Pussig hvordan det med Rosenvinge var noe som fikk meg til å gå videre med den Hedvig Ellingsen fra Sortland... For nå forstår jeg ikke at det egentlig hadde noe med saken å gjøre?Hvis dette gir et hint til 1 desember-bildet, så er det kanskje lurt å finne ut hva H.S. står for...?Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, jeg studerer på hva H.S. står for. Det må jo være initialene til en eller annen som enten var tilstede da bildene ble tatt eller evt fotografen. Jentene er vel fotografert i 1883-1884, ca 7-8 og 5-6 år. Kan foto 1 være1) sogneprest Brager?2) handelsmann Torger Knudsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ambrosio Brager var født i 1834, fotografiet lagt ut 1. desember var tatt midt på 1860-tallet. Jeg tror mannen på det fotografiet er født like etter 1800.Torgeir Knudsen var født på 1840-tallet.Jeg tror man må minst en generasjon lenger tilbake for å identifisere mannen på første fotografi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.