Gå til innhold
Arkivverket

[#54664] Andreas Julin (Gyldensten?) Foldereid NT 1800


Gjest Margaret Miller
 Del

Recommended Posts

Gjest Margaret Miller

I Brønnøy har vi 3 menn med navn Julin. Andreas 'Andersen' Julien konf. 1824 Brønnøy sønn av Andreas Ellingsen og Grete Svendsdtr. Valskraa Overhalla (f. 1802 sønn av smedmester Andreas (Ellingsen?) Gyldensten og Grethe Svendsdtr. Homstad Skage). En bror Ole Julin konf. 1828 d. 1841 ug. Brønnøy. Da har vi Jon Andreassen Julin f. 1819 sønn av smed Andreas Julin og hustru Karen Olsdtr. Slottet Foldereid. Er Jon halvbror til Andreas og Ole? Er far til alle samme mann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Informasjon fra Nærøy bygdebok bind I, s 163:Andreas Julin (svenske, eventyrer og smed) kom til Slåttet (Skaftnes/Skaftnesmoen i Foldereid) omkring 1806. Han var da enkemann. Han hadde med seg pike Margrethe Tostensdatter fra Overhalla som husholderske, og han får sønnen Iver (døpt 15. april 1810) med henne. LenkeI 1813 skal han ha fått en sønn Ole med Karen Olsdatter, men han finner jeg ikke døpt i Foldereid. Karen og Andreas gifter seg 1819 og får sønnen Jon (døpt 29. oktober 1819). Dersom opplysningene i bygdeboka stemmer, er Ole og Jon helsøsken.Andre barn av Andreas Julin er ikke nevnt. Andreas Julin døde på Slottet 7. mars 1822, 60 år gammel.Mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Mange takk Dag. Har du ei bok for Overhalla? Anders/Andreas Ellingsen Julin og Grethe bodde paa Homstad (smed innerst) i 1801. Ellers skal jeg vente for kirkeboka paa digitalark. for a see da døde Grethe Svendsdtr. Disse to men er meget like. Din informasjon er meget hjelpsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Hildrum

Anders(Andreas)Julin og Grete Svendsdtr hadde 3 barn. Anna Birgitha døpt 10 Aug 1800 i OverhallaSven døpt 29 Jul 1804 i GrongOlof døpt 13 Jul 1806 i GrongHan skal ha hatt en sønn Andreas f og død i 1808 med en Karen Pedersdtr.Han hadde så sønnen Iver døpt 15 Apr 1810 i Kolvereid med Margrethe Tostensdtr.Han gifte seg så med Karen Olsdtr Kjølstad fra Høylandet 20. juli 1812 og de hadde 3 barn.Ole f 1813Nils Daniel f 16 APR 1815 FosnesJon f 29 Oct 1819 i Kolvereid.Dette kommer fra bygdebøkene for Overhalla, Nærøy og Namsskogan, dåpsdatoer fra kirkebøkene.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Jeg så dåpen til Andreas i 1802 og må vel si at det er nærliggende å tro at han er sønn av samme par som de andre 3. Grete Svendsdtr er ikke en kombinasjon jeg kommer over ofte på de tider i Overhalla.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.