Gå til innhold
Arkivverket

[#54670] Margrete/Maren Ingebrigtsdatter Heksem f.ca 1761 i Ålen?


Gjest Ivar Tyrhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar Tyrhaug

Ho er oppgitt i Lånkeboka som født 1761 i Ålen. Ved et søk på Ft (såvidt jeg husker) så fremkommer det Heksem (Hexem) i Haltdalen, mens Hexset (ant. Hegset?) forekommer i Ålen. Har funnet en gård i 1801 i Ålen på gården Hexet der det er 3 stk Ingebrigts-barn i passende alder til å være søsken av Margrete. Vielse i Værnes [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16372&idx_id=16372&uid=ny&idx_side=-266>Lenke Og begravelse i 1804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Her er Hegset i Ålen:LenkeJeg finner ingen Margrete Ingebrigtsdatter der i bygdeboka. Men det er vel ikke sikkert hun kom fra denne gården?Jeg vil anbefale deg å gå direkte til kirkebok Haltdalen 1745-1804 og forsøke å finne henne døpt. Du vet jo omtrent når hun er født. Finner du en passende kandidat, kan jeg slå opp i bygdeboka for deg.Haltdalen 1745-1804 inneholder det gamle Holtålen prestegjeld som innbefatter Haltdalen (Holtålen) sogn, Singås og Ålen sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Takk for svar, det var jo greitt å få svar på om ho er nevnt i en evt. bygdebok der. Nå er hun jo i Lånkeboka nevnt som kommet fra Hexem i Ålen. Det kan jo tenkes at hum var fra Ålen, men har tjent på Hexem i Haltdal. Nå satt jeg jo en god stund og lette i den kirkeboka du anbefaler, men har kanskje oversett henne. Ellers takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har selv en del slekt i Lånke. En av mine aner Beret Hansdatter f. 1777 giftet seg i Lånke og flyttet så til Åsen og senere til Skogn. De fikk et barn i Stjørdal hvor en Peder Hansen fra en plass under Veiset var fadder. Jeg sjekket opp ham og fant blant fadderne på hans barn andre med det samme farsnavn.Jeg lånte da Lånkeboka og leste der at Peder Hansen var fra Ålen. Jeg fant da i Ålen og Ålbyggen en passende familie, en fattig enke med mange barn som forsvant fra bygda. Dette var nettopp mine som seg ned i Lånke, hvor mora Anne Simonsdatter giftet seg på nytt og hadde med seg barna Simon, Kjersti, Peder, Bernt og Beret fra første ekteskap. Alle barna født i Ålen unntatt Berit som ble født i Ålen og konfirmert i Stjørdal.Jeg forteller min historie som viser at du har håp om å finne din ane ut fra den informasjon du har fra Lånkeboka som jeg mener er verdt å undersøke.Hvis hun ikke finnes blant fødte eller konfirmerte i Holtålen prestegjeld, så vet jeg ikke. Når det gjelder Ålen, vet jeg at mange fra Røros slo seg ned der. Det var egentlig grunnen til at jeg kjøpte bygdeboka for Ålen.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Ålen, Holtålen og Haltdalen er litt tilfeldig brukt i bygdebøker og andre kilder, det er i allefall min erfaring. Men som Astrid sier, snakker vi jo om gamle Holtålen prestegjeld i det aktuelle tidsrom, og da ville jeg har startet med Heksem i Haltdalen, og ikke med Hegset.På Heksem, garden Hans'ann finn vi omtala i bygdeboka den eneste Ingebrigt'en på Heksem i det aktuelle tidsrommet. Han åtte både Hansan og delvis nabobruka, og var trolig fra Singsås, kanskje Vinsnes, ifølge bygdeboka. I alle fall het han Ingebrigt Iversen, og var gift med Kari Olsdatter Bjørgan, Stor-Olagarden, i Haltdalen.Blandt barna deres står nevn ei Marit, men ingen Margrete eller Maren. Men Kari døde på Heksem i 1767, og Ingebrigt i 1768, så muligheten er jo der. I kirkeboka finner jeg ingen Maren/Margrete Ingebrigtsdatter født i tidsrommet 1760-62, men hun kan være der for det! Jordtausa Beret og mannen Elling Bersvendsen bar det til Tydal med, til Ås.Jeg vil tro at en grundig gjennomgang av kirkeboka for Holtålen kan gi svar. Finnes på nett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Åsvold

Din Margrete eller Maren kan ikke være datter av Ingebrigt Iversen og Kari Olsdatter på Heksem; hun nevnes ikke i skiftet etter noen av dem. Ingebrigt var for øvrig bror av Klaus Iversen Bårdstu i Ålen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Takk alle som prøver å hjelpe! Det står litt i stampe foreløpig, prøvde nå å finne ut om Margrete brukte flere alias enn Maren og Margrete. Ved datteren Beret`s dåp i 1793 heter hun Maren : Lenke De har to barn tidligere, men der står ikke morens navn nevnt ved dåpen. Heller ikke introduserte ved navn, bare 'Peder Reppessandens quinde'. Jeg har to dåper etter 1793 som jeg ikke har sett etter ennå. Denne Marit som Erling nevner, er jo et halmstrå.Til Roger, din Marithe blir 100 år senere, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Åsvold

Til (8): Den Marit Ingebrigtsdatter Heksem som nevnes i innlegg 6, er nok for gammel til å være den du søker: Hun ble født ca. 1745 og giftet seg med Peder Jonsen Heksem i 1768, da 'din' Margrete/Maren var omkring 7 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Javel, Bjørn. Har nå funnet dåpen på de to siste barna til Margrete og Peder Pedersen Reppessanden/øren/trøen. Marte og Magrete er moderen kalt der. Men fann også en dåp der moderen ble kalt Magret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.