Gå til innhold
Arkivverket

[#54671] Pernille Iversdatter, Bindal


Gjest Jarle Bogen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarle Bogen

Hvilke opphav har hun og hvor kom hun fra? Hun ble født ca 1786, og døde 14/12 1835. Gift med Lars Rasmussen gårdbruker/husmand i Kjærstadbogen, Bindal. Pernille var Lars sin første kone. De fikk syv barn: Rasmas Iver, Claus, Benjamin, Roland, Karen Johanne, Roland og Karen Johanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Er du helt sikker på hennes fornavn. På FS VRI står hun oppført som Peternille da Rasmus Iver ble f.17/8-dpt.12/9 1819. Og for å fullføre forvirringen så fant jeg en Lars Rasmusen gift 31/5 1818 Kolvereid med Petronelle Iversdatter. Siden kirkebøkene enda ikke har kommet så har jeg ikke fått sjekket riktigheten av hennes navn.Men kanskje du har funnet vielsen deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Lars var ved gifte (i Årfor, Foldereid(Kolvereid))i 1818.Alder 27 år og Petronelle 24 år. Lars og Petronelle var. Mulige 4-årige jenter i 1801 i nærområdet var da ei i Hortavær,Leka.Foreldrene til Iver Rasmusen har du vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Bogen

Takk for alle svar så langt.Ja, rett navn er trolig Peternille, en skrivefeil av meg.. Det er riktig at det skal være med to til barn; Iver Andreas og Peter.Sporet til Kolvereid/Foldereid er interessant. Men hvis dette er riktig så er fødselsår 1786 (jamfør Bindal bygdebok) ikke riktig.Foreldrene til Lars Rasmussen var Rasmus Bårdsen og Karen Larsdatter. Hvor de kom fra vet jeg desverre ikke, men i 1800 fikk de festeavtale på Svarvåa, og i 1801 var de registrert på Sømli, Nærøy. I 1812 ble de husmenn i Kjærstadbogen, Bindal.Jeg har desverre ikke flere opplysninger om Peternille, så hvis det er noen som kan bekrefte eller avkrefte dette sporet mot Kolvereid ville jeg sette stor pris på det. Avstanden mellom Svarvåa og Kolvereid/Foldereid er ikke så stor, så kanskje er det noe her?Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Da er kanskje ikke det ekteskapet i Kolvereid helt på jordet. Kolvereid tilhørte Nærø før i tiden, og så vidt jeg forstår så bodde foreldrene til Lars der i 1801.Her kan du lese litt om Kolvereid-Nærø Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Bogen

Ja, nå fant jeg noe spennende her. I Nærøy bygdebok, bind 1, side 115 finner jeg at Petrikka Iversdatter f. 1791 giftet seg med Lars Rasmussen fra Kjærstad.Skrivemåten til navn har en tendens til å variere i de forskjellige offentlige dokumenter før, så dette må vel være henne jeg leter etter? Kan Petronelle /Peternille /Petrikka være en og samme person?Er det noen som vet hva forloverne til Lars og Petronelle het, kanskje kan det gis meg noen flere ledetråder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Karen og Rasmus med sønnen Lars kom trolig fra Beitstad. Kirkeboka for Kolvereid/Foldereid/Leka med vielsen for Lars og Petronelle er ennå ikke skannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Marriage: Rasmus BAADSEN OSEN Spouse: Karen LARSDR Marriage: 09 Jul 1787 Place: Beistad, Nord-Trondelag, Norway Source Information: Batch Number: M423731 Source Dates: 1722 - 1822 Film or Fiche Number: 125283 Collection Details: Beitstad; Den Norske Kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Bogen

Takker så mye for alle svar. Det er fint at det finnes så mange hjelpsomme mennesker. Ved hjelp av dere klarte jeg å finne hvor Petronelle Iveresdatter kom fra.Jeg legger ut et søk på Rasmus Baardsen og Karen Larsdatter på N-Tr.lag, det er vel ikke alle som leser innleggene fra Bindal. Kanskje det er noen som vet mer om disse.Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.