Gå til innhold
Arkivverket

[#54675] Oppslag i bygdebok for Tveit i Vest-Agder, gården Nedre Dynnestad.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg trenger hjelp til oppslag i nevnte bygdebok, trolig bin nr.2 av Johan Tveite.I 1801 finner jeg Hans Balchen med hustru Ingeborg Tollefsdtr. og to barn på gården Nedre Dynnestad. Familien flyttet senere til Vigeland. Men jeg vil gjerne vite hva som står om denne familien i bygdeboka. Hans Berent Jensen Balchen giftet seg på nytt 12.04.1826 i Øvrebø med Karen Berentsdatter, og fikk barn med henne frem til 1832 da Hans Berent var 70 år gammel. Men da må jeg jo legge til at kona var 42 år yngre.Lenke til 1801 tellingen på Nedre Dynnestad.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Nederst på side 189 (til høyre) i kirkeboka for Kristiansand finner jeg at Hans Jensen Balchen og Ingeborg Tellefs/Tollefsdatter House har sønnen Johan Hartvig til dåpen 2.10.1784 [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070607320053.jpg>LenkeDette er kanskje ytterligere to barn (FS/VRI):LenkeogLenkeHer er trolovelsen og giftermålet til Hans Jensen Balken og Ingeborg Tollisdatter Hous

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til Grethe for innleggene dine. Som du sier, så var dette info jeg hadde fra tidligere. Det jeg mangler er opplysninger om familien mellom 1801 og 1865. Jeg har funnet den del barn i kirkebøkene, men ikke mellom 1797 og 1827. Da får han sitt første barn i ekteksapet med Kari Berentsdtr. Så jeg lurer jo da bl. a. på når Ingeborg døde, og om der er flere barn i de to ekteskapene enn de 7 jeg har funnet født i 1784, 1793, 94, 97, 1827, 28, 29 og 32. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Dette begynner etter hvert å bli en spennende historie. Hans Berent Jensen Balchen 1762-1839 giftet seg første gang 06.07.1784 i Kristiansand med Ingeborg Tollefsdtr., Jeg har så langt funnet seks barn i dette ekteskapet. Her er familien i 1801.LenkeSå gifter han seg for andre gang i Arendal 10.12.1813 med Ingeborg Andersdtr. Lychstør (Logstør). I dette ekteskapet har jeg så langt funnet tre barn født i Arendal, hvorav den første nok av en smule prematur. (født 26.09.1813)Så finner jeg ham gift tredje gang 12.04.1826 i Øvrebø, Vest-Agder med Karen Berentsdtr. Og med henne har jeg funnet ytterligere fem barn frem til 1835, før han da dør i Vennesla 28.04.1839.Dersom noen har ytterligere informasjon om denne karen, er jeg interessert i å høre om det. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for svært interessant informasjon. Ikke minst var det mye interessant å lese på Balchens hjemmeside. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elisabet Aamdal

Er du oppmerksom på boka 'Vigeland Hovedgård, husmannsplasser og slekter' av Jørgen Aas, utgitt 1997. Der står ca. 15 sider om Forvalter Hans Balchen og hans slekt. I Arne Krogstads 'Vigeland i Vennesla, Bruket - Bedriften - Gården', utgitt 1999, finner du også Hans B Balchen omtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Elisabeth.Nei, det var jeg ikke oppmerksom på. Da skal jeg sjekke om biblioteket i Bergen har bøkene, eller kan skaffe dem. Takk for flott innspill. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.