Gå til innhold
Arkivverket

[#54679] Tre etternavn, samme person?


Gjest Thomas Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thomas Hansen

Jeg tror jeg har funnet min forfader Peder Larsen i en kirkebok for Røyken. Jeg fant først vielsesoppføringen hans, og siden en av forloverne der er fra Breholt tar jeg sjansen på at dette er rett dåpsoppføring, med fødselsår 1781:[url="http://www.ambolt.no/slekt/dopte.png>http://www.ambolt.no/slekt/dopte.png(Jeg finner én annen Peder med en far som heter Lars noen år tidligere, men har mer tro på denne.)Vel og bra. Når jeg så søker på folketellingen i Røyken i 1801 så finner jeg én Peder i riktig alder, med en far som heter Lars Pedersen og en mor som heter Kari... men oppført med etternavnet 'Gundertr'(?).http://www.ambolt.no/slekt/1801.pngLegg merke til at Kari her står som gift for andre gang. Når jeg søker på vielser i Røyken i det aktuelle tidsrom finner jeg denne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Siden denne Lars Pedersen i 1801-tellingen har såpass høy alder så kan det jo passe bra at han er i annet ekteskap og Kari i 1. ekteskap. Tror likevel at Kari Gundersen og Lars er foreldre til Peder Larsen f. 1781. Lenke Lars første kone kan jo godt være en Kari med annet etternavn, men litt pussig er dette jo.Finner ikke fler som kan passe enn paret i 1801-tellingen. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at jeg skrev feil i farten, det var jo kari som var i 2. ekteskap og ikke Lars.En nøtt dette da, ser det ut til.Skal se om jeg finner ut noe i andre kilder. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn kirkeboka med en Peder Larsen døpt i Røyken i 1781 med far Lars Pedersen og mor Kari Henriksdatter. Gårdsnavn Breholtstranden.Lenke Skal se om jeg finner andre døpt samme år med samme navn?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk skal du ha Berit, da er det vel det paret med Lars Pedersen og Kari Henriksdatter vi snakker om hvis Peder er født i Røyken da?Kan jo være dette paret har flyttet ut før 1801 tellingen.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Hansen

Jeg har funnet den kirkebokoppføringen, det stemmer vel med den første lenken min over (der moren heter Henrichsdaatter).Det er altså disse tre etternavnene som er mysteriet her. Jeg er i hvert fall ganske sikker på at dåpsoppføringen jeg har funnet er den riktige, og siden gårdsnavnene stemmer på de øvrige oppføringene også så kan det jo dreie seg om feil i registreringen, f.eks. en skrivefeil i digitaliseringen av folketellingen i 1801.Jeg fant kirkebokoppføringen for vielsen her:LenkeOg det står utvilsomt Olsdatter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Hansen

Det kan nok hende. Jeg skal lete litt og se om Kari Henrichsdatter kan ha blitt gravlagt en gang mellom 1781 og 1801, i så fall kommer jeg jo litt videre.Jeg tviler litt på at familien har flyttet fra Røyken (der Peder blir født) fordi Peder gifter seg i Røyken i 1808 før han flytter til Lier med kona. Men han kan selvsagt ha flyttet tilbake til Røyken fra Strømsø først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Thomas innlegg nr 8; lenken din førte til vielse i 1775 mellom Lars P og enken Kari Olsdatter. Det betyr vel at Kari O var hans første kone, og Kari H hans andre? hilsen grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Hansen

Det kan det bety, men jeg finner ingen andre Lars Pedersen som gifter seg i Røyken i dette tidsrommet... og Peder, født i 1781, er ektefødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Hansen

Det ser ut til at dette kan være samme person. Jeg fant i hvert fall noen barn begge disse damene har fått, og i tillegg til at navnet er likt og bostedet nesten likt ('Breholt=Stranden' og 'Breholt=Eye') ser også en fadderne ut til å være den samme ('Ellj Mazdatter' og 'Ellen Karine Matzdaatter', begge fra Breholt). I tillegg har begge diverse andre faddere fra Hechleberg.Jeg prøvde å se om Gunder Johannissøn er begravet i Røyken i de årene fra de får sitt siste barn (1772) og til Kari og Lars får sitt første barn (1781), evt. til ekteskapet mellom Lars og Kari Olsdatter inngås (1775) men jeg er ikke helt sikker på om jeg klarte å tyde håndskriften overalt.Et annet spørsmål er jo om dette hjelper meg noe videre... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.