Gå til innhold
Arkivverket

[#54685] Idebøen Idd Enningdal


Gjest Renathe Irèn Bentzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Renathe Irèn Bentzen

Hei!Jeg lurer på hvor Idebøen i Enningdal ligger/lå?? Vet de finns Idebøen i Idd, men dette skal være et sted i Enningdalen. Jeg har søkt på internett og sjekka kartet, uten hell. Jeg er veldig takknemlig om noen kan hjelpe meg :-)Mvh Renathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Weidling

Hei RenatheJeg trodde også at Idebøen lå i Idd, og ikke i Enningdalen. Slik var det i hvertfall på 1600-tallet,. so jeg kjenner best. Jeg har sett etter i Oluf Rygh, og der er jo f.eks. Buer plassert i Idd. Men så tok jeg en titt på moderne kart, og til min overraskelse ser jeg at Buer-Idebøen-området nå er rett syd for grensen mellom Idd og Enningdalen. Men jeg vet ikke når sognegrensen har blitt endret.Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei Renathe Ifølge boka om Idd herred, skrevet av overlærer Harald Bakke i 1905, så var Bøen og Idebøen samme gård. I boken finnes et kart over Id herred ifra 1914 og Enningdalen tilhørte tydeligvis Id herred. Idebøen ser ut til å ligge øst for herregården Berby i Enningdalen. Jeg har aner til gården ifra lang tid tilbake, men har aldri vært der og bare kjørt forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Weidling

Hei igjen Renathe og Hans PetterHer er nok løsningen å finne hos Harald Bakke, s. 47, som opplyser at ved kongelig resolusjon av 23. oktober 1913 ble gårdene Brekke, Folkeset, Glende, Buer, Idebøen, Lundene og Ellefsrød overført fra Idd til Enningdalen med virkning fra 1. januar 1914. Mao så har Bøen/Iddebøen vært i Idd sogn tom 1913, og senere i Enningdalen sogn.Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.