Gå til innhold
Arkivverket

[#54689] uekte barns far


Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Min tipp-tipp-tipp-oldefar er født i Skjeberg i 1826 som uekte sønn av Hendrik Larsen. All leting etter H.L. har hittil vært forgjeves. Hvor kom han fra? Hvor ble han født? Kirkebøker og folketellinger gir ingen sikker informasjon. Finnes det andre steder å lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Takk for svar.Jeg har lett lenge etter Hendrik Larsen. Muligens kan det være Torp, eller Tarp hvor han tjente. Men det kommer jeg ikke videre med, tror jeg. Tvillingenes dåp, konfirmasjon osv. har jeg funnet. Kan Hendrik være oppført i noen annen liste, f.eks. militæret? (om det var det den gangen da). Eller skatteliste? Fantes den i 1826 for fattigfolk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Det kan være mulig, og takk skal du ha for at du vil hjelpe. Men jeg vet ikke hvordan jeg skulle kunne komme videre likevel. Thosøe eller Thorsø var sikkert en gård?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hvis det ikke står '( u-gift Mand', hva står i så fall foran 'gift'? En?Those/Thorsø er en herregård. Hvis du ikke finner noe tidligere ekteskap på Henrik, skal du finne ham i militære ruller. Etter 1795 skal alle menn mellom 16 og 36 finnes i dem. I denne debatten har jeg gitt noen henvisninger til ruller Lenke Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Tusen takk for all hjelp hittil. Det med militære ruller kan kanskje gi resultat. Jeg har lett i alle kommuner i nærheten av Skjeberg, etter denne Hendrik-en, gift eller ugift. Den eneste Hendrik Larsen som jeg kan tenke meg kan være en mulighet, er Hendrik Larsen Sundberg som er født i 1788 i Fredrikstad, sønn av Lars Sundberg. skomaker. Hendrik er oppført i folketellingen for 1803 for Fredrikstad. Etter konfirmasjonen kan jeg ikke finne ham noe sted. Hvor kan denne Hendrik Larsen Sundberg ha blitt av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Valgjerd - kun en liten detalj; du påpeker i innlegg (5) at du har funnet opplysninger knyttet til tvillingenes konfirmasjon. I forbindelse med at foreldrenes navn der er oppgitt; står intet oppholdssted angitt for faren ?Forøvrig er vel sannsynligheten tilstede for at Henrik kan ha gått bort innen 1865; jeg legger til grunn at den 59 årige gifte smedmesteren med likelydende navn i Fredrikstad er vurdert, så også sikkert den 61 årige gifte fiskeren på Kirkøy på Hvaler. Trolig er disse i tillegg født såvidt sent at de alene av den grunn kan ''sjekkes ut av saken''; den aktuelle Henrik har jo hatt tid til å inngå ekteskap forut for tvillingenes dåp i '26Dessverre er det altså heller ingen indikasjon på at søsken av barnefaren er benyttet som faddere for tvillingene. Det trenger selvsagt allikevel ikke bety at Henrik var uten nære slektninger innen rekkevidde; situasjonen kan i og med det faktum at han altså var gift ha vært oppfattet som såvidt ''delikat'' et en slik løsning bevisst er unngått.Jeg samtykker med Berit (6) i at ''Thosø'' synes å være korrekt fortolkning av Henriks angitte oppholdssted. I minesterialboka forekommer noe som kan synes som tødler over bokstaven ''ø''. Med mindre Henrik var svensk av opprinnelse, (Henrik er ikke noe sjeldent navn blandt svenske arbeidsinnvandrere til bl.a. Østfold) samtykker jeg med utgangspunkt i ft. 1801 likeledes med deg Valgjerd, i at Henrik Larsen Sundberg synes som den mest sannsynlige av de forefinnende kandidater. Dersom en altså begrenser seg til å søke hans bakgrunn i Østfold.Om undersøkelse i de militære ruller skulle vise seg resultatløst, vil en systematisk gjennomgang av minesterialbøkens viede fra 1826 og baketter trolig være det mest nærliggende. Sannsynligheten er nok stor for at enrik er gift om ikke nødvendigvis i Skjeberg, så i hvert fall i et av naboherredene. Vielsesinnføringen vil jo kunne gi opplysninger av vital betydning; alder, bopel, farsnavn og kan hende også fødested.Fortsatt lykke til !Mvh. Kjell M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Lars Otto Fredriksen

Hei. Valgjerd. Ser vi er ute etter samme person. Er der noe mulighet for å ta kontakt? Kunne trenge noe informasjon om Hendrik Larsen og hans familie, han er min tipp tipp oldefar.Vennlig hilsen Lars Otto FredriksenEr rimelig fersk innen slektsforkning, men det er veldig spennende! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Hei Lars Otto, Dette forekommer meg helt utrolig! Send meg en epost, adr. nautadiep@freeler.nl. Hilsen Valgjerd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Det er en Hendrik Larsen Hissingby, 32 år gammel, som gifter seg i Råde i Østfold 3. desember 1819 med enke Gunhild Pedersdatter Grinden, 23 år gammel.Kildeinformasjon: Østfold fylke, Råde, Ministerialbok nr. 4 (1814-1830), Ekteviede 1818-1820, side 388-389. Permanent sidelenke: LenkeDet er en mulighet for at det kan være han, navnet og det at han er gift stemmer jo.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Til innlegg 17.Henrik Larsen, gårdmann på Hissingby, døde 60 år gammel 8. august 1848 og ble begravet 14. august i Råde (nr. 29):Kildeinformasjon: Østfold fylke, Råde, Ministerialbok nr. 5 (1830-1853), Døde og begravede 1848, side 346. Permanent sidelenke: Lenke Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

15. januar 1826 døper han et barn og er omtalt som husmann på Hissingby. Lenke Jeg fant også en dåpsinnførsel fra samme bosted i 1823.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Birkelund

Hei! Thorsø herregård ligger i Torsnes, en del av Borge kommune. Borge er nå en del av Fredrikstad kommune. Østby og de andre gårdene/plassene som fadderne bor på, ligger på Skjebergsiden av Hunnebund. På Torsnessiden ligger bl.a. Thorsø. Det har derfor ikke vært nevneverdig lang vei mellom Thorsø og Østby. Sjekk kartet. Let etter Henrik i Torsnes/Borge.mvh Tom Birkelund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Birkelund

Enda et tips: Søk på nettet på'Gårder og slekter i Borge og Torsnes'så vil du finne info om Thorsø osv. En gruppe ildsjeler i Borge historielag har utgitt flere bind av gårds- og slektshistorie for dette området. Jeg mener Thorsø ble behandlet i første bind.mvh Tom Birkelund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ove Askautrud

Fredrik Henriksen, 29 år gammel, gifter seg i Skjeberg den 30. november 1855,(#25), se her:LenkeFaren til Fredrik er Hendrik Larsen. Sted/gårdsnavn for Hendrik er litt tung leselig for meg, men står det St--rød?En mulighet videre er å sjekke i Skjeberg om Henrik Larsen opptrer som fadder eller forlover i årene omkring 1855.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Her står Henrik Larsen som husmann. Du kan absolutt være på rett spor med stedsnavn, Jan Ove, men kan det ikke også leses som noe så ulikt som Hunn, med strek over u ? Hunn er så vidt jeg vet i Skjeberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.