Gå til innhold
Arkivverket

[#54689] uekte barns far


Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Birkelund

Stedsnavnet vi er på jakt etter er nok Sturød under Østby. Gården Østby finner man ved den gamle Ullerøyveien som går fra Oldtidsveien mot Ullerøy. Jeg mener at plassen Sturød ligger langs samme vei. En av forloverne er fra Myra. Der ligger Ullerøy idrettsplass,-langs samme vei. Navnet Sturød finner man i Ft. 865 og 1875. Hunn ligger på Borgesiden.mvh Tom Birkelund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ove Askautrud

Det kunne muligens være en ide å sjekke litt omkring denne Henrik Larsen fra nabosoknet Berg:LenkeHan er en gift mann og husmann i 1801-tellingen, men han ville vel være omkring 60 år i 1826, hvis han lever så lenge. Han kan jo holdes opp som et alternativ inntil han eventuelt kan utelukkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Angår innlegg 23 fra Tom Birkelund. Hei Tom, Du anbefaler 'Gårder og Slekter i Torsnes og Borge.' Sikkert interessant lesning. Men jeg kan ikke tro at det hjelper stort med å finne en vanlig arbeider på Thorsøe rundt 1825. Er det ikke svært lite sannsynlig at arbeiderne fra den tida er nevnt ved navn i et slikt bokverk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Angår innlegg 23 fra Tom Birkelund. Hei Tom, Du anbefaler 'Gårder og Slekter i Torsnes og Borge.' Sikkert interessant lesning. Men jeg kan ikke tro at det hjelper stort med å finne en vanlig arbeider på Thorsøe rundt 1825. Er det ikke svært lite sannsynlig at arbeiderne fra den tida er nevnt ved navn i et slikt bokverk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Birkelund

Man vet jo aldri.. Jeg ville i alle fall sendt en mail til en av forfatterne med et lite spørsmål.Ved å gå inn på hjemmesiden til forlaget, kan man finne mailadresser og annen info. Forfatterne har på eget initiativ startet innsamling av bilder og stoff til disse utgivelsene. De er som tidligere nevnt 'ildsjeler', og de er meget behjelpelige med å svare på spørsmål.mvh Tom Birkelund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Ved Fredrik Hendriksens bryllup i Skjeberg 30 november 1855 (se lenke ved innlegg 24) står oppgitt som brudgommens far Hendrik Larsen, Sturød. Ved nestemann som giftet seg, Jens Eriksen, står oppført som far 'avdøde' ... Eriksen. Betyr det at det ikke står 'avdøde' før Hendrik Larsens navn at han altså er i live på bryllupsdagen til Fredrik?├

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Takk skal du ha, Berit; jeg kjenner til denne Hendrik-en. Jeg har nå ialt 5, kanskje 6, Hendrik Larsen-er rundt om Skjeberg som kan komme i betraktning. Problemet er at jeg ikke kan finne ut hvem det var som tjente på Thorsøe. (Er det forresten noen som kan svare meg på innlegg 32?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ove Askautrud

De fleste av dine 5-6 Henrik Larsen kunne muligens fjernes ved eliminasjonsmetoden. Det kan gjøre det nødvendig med mye undersøkelser, og det gir jo ikke nødvendigvis en fasit, men det kan jo bli en nødvendig del av din løsning av denne nøtten?Angående oppføringen ved vielsen i 1855, så ville jeg merke meg at han ikke er oppført som avdød, dvs. han lever muligens. men jeg ville ikke notert det for sikkert at han lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.