Gå til innhold
Arkivverket

[#54690] Knut Knutsen Brun fra Vågå til Canada i 1893


Gjest Aud Sandbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu

Knut var født i Vågå 26.12.1873 av foreldrene Knut Knutsen Broen og kona Gunhild Tostensdtr. fra Haugen.I 1893 emigrerte han til Canada, destinasjon Quebec. Selv om alderen er litt feil, er dette antagelig Knut som emigrant: LenkeEr det mulig å spore Knut Knutsen Brun i Canada?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Finner ikke denne Knud i folketellingen for Canada 1911. Har prøvd mange varianter/kombinasjoner av navn. Fant han heller ikke utfra bare nasjonalitet, fødselsmnd og år.Han kan være død før 1911, eller er bare vanskelig å finne. Kanskje andre kan finne han...Har ikke leita folketellinger for USA.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Tusen takk for innsatsen din, Hanne Line.Mitt inntrykk er at det er vanskeligere å spore folk i Canada enn i USA, så jeg har egentlig ikke så store forhåpninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Etter å ha sett nærmere på familien til Knut her i Vågå, har jeg funnet ut at flere av hans søsken emigrerte:Tosten f. 1876 og søsteren Gunhild f. 1881 reiste i 1894: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=23&filnamn=EMIOSLO&gardpostnr=107635&merk=107635#ovre>LenkeTosten kom tilbake til hjembygda. Imidlertid ser det ut til at han tok en tur igjen i 1908: LenkeJacob f. 1883 og Ragnhild f. 1885 reiste i 1903: LenkeDet ser ut til at Jacob kom hjem, for så å reiste over igjen i 1909:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Noen ord i full fart, Aud. Ragnhild og Jacob reiste via Canada (Quebec) med S/S 'Bavarian'. Om jeg leser rett så skulle de til sin søster Rena Brun i Brookings, SD. Jeg så på tellingen der i 1910 og finner en Rena gift med farmeren Ivar E. Steen (57) f. i Norge og gift i 17 år. De har barna Mina G.(16), Ida E.(14) og Edward (12). Jeg tror også at det kan være Tosten som bor hos dem og jobber på farmen. Han har da vært gift i to år. Familien kan sikkert følges i senere tellinger om du måtte ønske - men jeg får dessverre ikke tid med det første. Håper i så fall at andre kan hjelpe deg.Renas emigrasjon?: LenkeMvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Ove Myhr

Det er vel Knut vi har her:World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Knuth Brown City: Not Stated County: McIntosh State: North Dakota Birth Date: 26 Dec 1873 Race: White Roll: 18194461900 United States Federal CensusName: Krnet Broun Home in 1900: Brookings, Brookings, South Dakota Age: 25 Estimated birth year: abt 1875 Birthplace: Norway Relationship to head-of-house: Head Spouse's name: Jennie Race: White Occupation: View image Immigration Year: 1892 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Krnet Broun 25 Jennie Broun 181910 United States Federal CensusName: Knute Brown Age in 1910: 34 Estimated birth year: abt 1876 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Scotland Spouse's name: Jennie Home in 1910: Hillsberg, Logan, North Dakota Marital Status: Married Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1893 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Knute Brown 34 Jennie Brown 28 George W Brown 0 Florance Brown 8 Lillie Brown 7 Cura Brown 2 Gladys Brown 1920 United States Federal CensusName: K Brown [H Brown] Home in 1920: Holt, Marshall, Minnesota Age: 46 years Estimated birth year: abt 1874 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's name: Jennie Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Rent Year of Immigration: 1903 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 595 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age K Brown 46 Jennie Brown 38 Georg Brown 19 Florence Brown 18 Lillian Brown 17 Cora Brown 12 Gladis Brown 10 Melvin Brown 8 Cliford Brown 7 Donley Patrick 70Donley Patrick er svigerfaren. Finner ikke familien i 1930, men det kan se ut til at sønnen Georg Brown befinner seg i California(1930) og er gift.South Dakota Births, 1856-1903Name: George William Brown Birth Date: 10 Oct 1901 Gender: Male County: Brookings Father's name: Knut K Brown Mother's name: Janet Donnelly File Date: 20 Feb 1942 State file number: 576815Name: Florence Louise Brown Birth Date: 26 Nov 1902 Gender: Female County: Brookings Father's name: Knute Brown Mother's name: Jennie Donnelly File Date: 16 Dec 1942 State file number: 620963Name: Lillian Brown Birth Date: 19 Dec 1903 Gender: Female County: Brookings Father's name: Knute Brown Mother's name: Jeanette Donelly File Date: 24 Aug 1942 State file number: 607701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Flott jobbet, Roy Ove.! Jeg har familiebesøk i kveld så det blir litt uhøflig av meg å sette meg til ved datamasinen i lengre tid for å sjekke amerikanske folketellinger m. v. Vi reiser også vekk i morgen og er tilbake søndag kveld - og da er vel kanskje mange av spørsmålene til Aud besvart allerede? Håper på det!Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ja, stor takk til både Arne og Roy Ove for glimrende respons på spørsmålet mitt - dette var skikkelig moro!Jeg drister meg til ett spørsmål til; er det mulig å finne dødsdata på Knut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Ove Myhr

Kan ikke garantere 100% at det er riktig Knut, men det er likevel svært mye som tyder på det. Dessverre har jeg ikke klart å finne noe mer om han etter 1920, ei heller noe om hans kone(født i Skottland eller Irland) eller hans yngre barn. Nå er Brown ett veldig vanlig etternavn, det gjør ikke saken lettere. At han flytter mye hjelper heller ikke i letingen.mvh Roy O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg er uansett svært takknemlig for opplysningene jeg har fått så langt!Jeg forstår det slik at det ifølge ft-1910 var mor til Knut som var født i Scotland. Dette beror trolig på en misforståelse, for ft-1920 sier at begge foreldrene hans var født i Norge. (Det samme gjelder for kona Jennie.) Det er klart man må ta et visst forbehold om hvorvidt dette er riktig person, men ettersom Knut og Jennie er registrert i Brookings i 1900, der flere søsken av Knut var samlet, så er jeg rimelig sikker på dette er riktig Knut. Kona Jennie er vel nærmest en 'garanti' for at det er riktig Knut både i 1910 og i 1920 slik jeg ser det.Forøvrig kan jeg nevne at den Rena som Arne har opplysninger om i innlegg (6) faktisk var eldste søster til Knut. Hun ble døpt Rannei, og var født før foreldrene var gifte. Jeg hadde ikke registrert henne, så her fikk jeg både i pose og sekk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Ove Myhr

Rena:1900 United States Federal CensusName: Rena Steen Home in 1900: Brookings, Brookings, South Dakota Age: 27 Estimated Birth Year: abt 1873 Birthplace: Norway Relationship to head-of-house: Wife Spouse's Name: Iver E Race: White Occupation: View Image Immigration Year: 1888Household Members: Iver E Steen 47 Rena Steen 27 Mine Steen 7 Ida Steen 4 Edward Steen 21910 United States Federal CensusName: Rena Steen [Rena Stein] Age in 1910: 37 Estimated Birth Year: abt 1873 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Wife Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's Name: Iver E Home in 1910: Brookings, Brookings, South Dakota Marital Status: Married Race: White Gender: Female Year of Immigration: 1888Household Members: Iver E Steen 57 Rena Steen 37 Mina G Steen 16 Ida E Steen 14 Edward o Steen 12 Tosten Bann 331920 United States Federal CensusName: Rena Steen Home in 1920: Brookings, Brookings, South Dakota Age: 47 years Estimated Birth Year: abt 1873 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Wife Spouse's Name: Ina E Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Female Year of Immigration: 1888 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 39Household Members: Ina E Steen 66 Rena Steen 47 Mina G Steen 26 Ida E Steen 24 Edward O Steen 22 Adolph Vostad 28 Ingvald C Hanson 291930 United States Federal CensusName: Dina Steen Home in 1930: Brookings, Brookings, South Dakota Age: 58 Estimated Birth Year: abt 1872 Relation to Head of House: Wife Spouse's Name: Iver EHousehold Members: Iver E Steen 77 Dina Steen 58Sønnen Edward:1930 United States Federal CensusName: Edward Steen Home in 1930: Brookings, Brookings, South Dakota Age: 32 Estimated Birth Year: abt 1898 Birthplace: South Dakota Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Manda Race: WhiteHousehold Members: Edward Steen 32 Manda Steen 35 Ivone Steen 1 1/12 Ardys Steen 1/12 Pearl Hellsteon 23 Harry Hillestead 30 Den Otter 20South Dakota Marriages, 1905-1949Name: Edward Oscar Steen Age: 30 Gender: Male Spouse: Amanda Mattie Hillestad Marriage Date: 30 Jun 1928 Marriage County: Brookings County of Residence: Brookings Post Office: BrookingsSocial Security Death IndexName: Edward Steen SSN: 503-38-7819 Last Residence: 57006 Brookings, Brookings, South Dakota, United States of America Born: 1 Oct 1897 Died: Mar 1969 State (Year) SSN issued: South Dakota (1954 )Ida:South Dakota Births, 1856-1903Name: Ida Eliza Steen Birth Date: 3 Aug 1895 Gender: Female County: Brookings Father's Name: Iver E Steen Mother's Name: Rena Brown File Date: 23 Mar 1959South Dakota Marriages, 1905-1949Name: Ida Eliza Steen Age: 27 Gender: Female Spouse: Ingvald Conrad Hanson Marriage Date: 10 Jan 1923 Marriage County: Brookings County of Residence: Brookings Post Office: BrookingsSocial Security Death IndexName: Ida Hanson SSN: 503-82-0476 Last Residence: 57006 Brookings, Brookings, South Dakota, United States of America Born: 3 Aug 1895 Died: Sep 1975 State (Year) SSN issued: South Dakota (1973 )Mina:South Dakota Marriages, 1905-1949Name: Mina G Steen Age: 27 Gender: Female Spouse: Adolph Vostad Marriage Date: 14 Apr 1921 Marriage County: Brookings County of Residence: Brookings Post Office: Brookings1930 United States Federal CensusName: Mina Vostad Home in 1930: Brookings, Brookings, South Dakota Age: 36 Estimated Birth Year: abt 1894 Relation to Head of House: Wife Spouse's Name: AdolphHousehold Members: Adolph Vostad 38 Mina Vostad 36 Harold Vostad 7 Rubin Vostad 1 6/12Social Security Death IndexName: Mina Vostad SSN: 504-86-2373 Last Residence: 57006 Brookings, Brookings, South Dakota, United States of America Born: 14 May 1893 Died: May 1977 State (Year) SSN issued: South Dakota (1974 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Ove Myhr

Ragnhild:South Dakota Marriages, 1905-1949Name: Ragnie H Brown Age: 21 Gender: Female Spouse: Christ E Ross Marriage Date: 10 Mar 1906 Marriage County: Brookings County of Residence: Brookings Post Office: Volga1910 United States Federal Census Name: Ranginel Rosa Age in 1910: 24 Estimated Birth Year: abt 1886 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Wife Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's Name: Christ Home in 1910: Bangor, Brookings, South Dakota Marital Status: Married Race: White Gender: Female Year of Immigration: 1904 Household Members: Christ Rosa 48 Ranginel Rosa 24 Gladys Rosa 2 Elmer Rosa 1 4/12 Albert Rosa 25 Jacob Brown 361920 United States Federal Census Name: Rachel B Ross Home in 1920: Bangor, Brookings, South Dakota Age: 33 years Estimated Birth Year: abt 1887 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Wife Spouse's Name: Christ E Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Female Year of Immigration: 1803 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 65 Household Members: Christ E Ross 56 Rachel B Ross 33 Glady Ross 12 Palma C Ross 11 Rob Ross 8 Hazel A Ross 6 Dorris A Ross 1 10/12 Richard C Ross 01930 United States Federal Census Name: Raynold Ross Home in 1930: Bangor, Brookings, South Dakota Age: 45 Estimated Birth Year: abt 1885 Relation to Head of House: Wife Spouse's Name: Christ E Household Members: Christ E Ross 67 Raynold Ross 45 Ruby Ross 18 Havel Ross 16 Doris Ross 12 Richard Ross 10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Ove Myhr

Jacob:1920 United States Federal Census Name: Jacob Brown Home in 1920: School District 24, McIntosh, North Dakota Age: 35 years Estimated Birth Year: abt 1885 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Christina Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Own Year of Immigration: 1903 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 521 Household Members: Jacob Brown 35 Christina Brown 30 Albert Brown 8 Sadie Brown 6 Cora Brown 41930 United States Federal Census Name: Jacob Brown Home in 1930: Warren, Marshall, Minnesota Age: 44 Estimated Birth Year: abt 1886 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Christina Race: White Household Members: Jacob Brown 44 Christina Brown 40 Albert Johnson 19 Sadie Brown 16 Cova Brown 14 Violet Brown 9 Dorothy Brown 6 10/12 Doris Brown 6 10/12 Jane Brown 2 11/12 Romain Brown 1/12I 1910 er han hos søsteren Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg spurte om Knut, og ender opp med å få servert hele søskenflokken og deres familier - fantastisk!Tusen takk for at du har tatt deg tid til å finne alt dette , Roy Ove!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Ove Myhr

Drister meg til å tro at dette er Gunnhild:1910 United States Federal Census Name: Gennie Rovig Age in 1910: 23 Estimated Birth Year: abt 1887 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Wife Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's Name: Daniel Home in 1910: Bangor, Brookings, South Dakota Marital Status: Married Race: White Gender: Female Year of Immigration: 1894Household Members: Name Age Daniel Rovig 34 Gennie Rovig 23 Dora Rovig 9 Roda Rovig 8 Gladysd Rovig 5 Bertha Rovig 2 Max Rovig 9 Max er oppført som nephew.1920 United States Federal Census Name: Jenny Roney [Jenny Rovey] Home in 1920: Arlington, Kingsbury, South Dakota Age: 38 years Estimated Birth Year: abt 1882 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Wife Spouse's Name: Daniel Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Female Year of Immigration: 1894 Able to read: Yes Able to Write: YesHousehold Members: Name Age Daniel Roney 44 Jenny Roney 38 Rhoda Roney 17 Bertha Roney 12 Clifford Roney 7 1930 United States Federal Census about Dan Rovig Home in 1930: Oakwood, Brookings, South Dakota Age: 54 Estimated Birth Year: abt 1876 Birthplace: Minnesota Relation to Head of House: Head Race: White Household Members: Name Age Dan Rovig 54 Clifford Glen Rovig 17 South Dakota Death Index, 1905-1955 Name: Gunil Rovig Death Day: 25 Death Month: Jun Death Year: 1926 County: Brookings Page Number: 817 South Dakota Death Index, 1905-1955 Name: Dan Rovig Death Day: 2 Death Month: Apr Death Year: 1942 County: Brookings South Dakota Births, 1856-1903 Name: Rhoda Rovig Birth Date: 5 Jan 1903 Gender: Female County: Brookings Father's Name: Daniel Rovig Mother's Name: Gunild Brown File Date: 14 Sep 1942 State file number: 611113 South Dakota Marriages, 1905-1949 Name: Rhoda Rovig Age: 18 Gender: Female Spouse: Vernon F Pierce Marriage Date: 10 Aug 1921 County of Residence: Kingsbury Post Office: Arlington South Dakota Marriages, 1905-1949 Name: Dora A Rovig Age: 18 Gender: Female Spouse: Floyd M Parker Marriage Date: 21 Apr 1918 Marriage County: Kingsbury County of Residence: Kingsbury Post Office: Arlington South Dakota Marriages, 1905-1949 Name: Bertha Rovig Age: 20 Gender: Female Spouse: Roy Gustofson Marriage Date: 18 Jun 1928 Marriage County: Clark County of Residence: Brookings Post Office: Arlington

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Dette ER Gunhild, noe som går klart fram av opplysningene ved datteren Rhoda sin fødsel i 1903. Og så mange Daniel Rovig kan det ikke være at man er nødt til å trekke i tvil hvorvidt Gennie = Gunhild i 1910.I 1920 er hun blitt til Jennie Roney, men her garanterer i hvert fall døtrene Rhoda og Berthas navn og alder at det fortsatt er Gunhild!Og så døde hun altså i 1926 og er derfor ikke med i 1930 - jaja.Jeg er imponert, Roy Ove. Og enda en gang tusen takk for at du har brukt av tiden din for min skyld, for dette må du ha jobbet mye med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Richard Olsen

In the 1901 census for Canada is listed a Krud Krudson. This person is living in the Yukon Territories and working as a miner. His age is listed as 24, but that could be an error.Link:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Richard; I guess that Knut was using the surname Brun or Brown, as like his siblings.Also because he had several siblings living in Brookings, South Dakota, I am convinced that the Knut who is living in Brookings together with his wife Jennie in 1900 (see the answer no. 7) is the right one.Therefore I think the Knud Knudson you have found in Canada in 1901, is another Knut.Anyway I appreciate very much your contribution. Thank you!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Richard Olsen

I was not sure if you found him. My understanding of the Norwegian language is very limited.I will assist anyone the best I can with their searches in Canada. Due to my limited understanding of the Norwegian language I ask that all be patient with me.This is a great forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.