Gå til innhold
Arkivverket

[#54696] Hans Hermansen,f.26.07.1795 i Boeverstad,Stange,Hedemark


Gjest Torild Hermansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torild Hermansen

Hans Hermansen var gift med Inger Nilsdtr,f.1793 i Soerhoite. Hun doede i 1830 paa Lille Ree,Stange i Hedemark. Er det noen som vet noe mere om denne mannen?Med vennlig hilsen Torild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Mine bygdebøker for Stange tar dessverre med lite om andre enn gårdeieres slekter. Jeg lurer på om dette kan være den Hans Hermansen du leter etter, i så fall har du foreldres navn her 1801: LenkeSkal se om jeg finner flere opplysninger i digitale kilder.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I kirkeboka for Stange fant jeg en Hans Hermansen døpt 22 mars 1796, Her er ført en annen mors navn, men det kan være rett familie jeg har funnet likevel, for faren var i sitt 2. ekteskap 18o1:Her finner du barndåpen øverst på 2. side. Lesbar i 150% forstørrelse: LenkeSkal se om jeg finner flere opplysninger.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

tror jeg har funnet vielsen til paret som får sønnen Hans i døpt 1796. Vielse i 1795. s. 1. s. nederst høyre spalte. Her passer Herman Hansen og hustru Marthe... Det må være hans første ekteskap for her er han ungkar ved vielsen.LenkeLitt vanskelig å lese hennes etternavn, men jeg tror det stemmer med navn i dåpsinnføringen? Første hustru må være død før 1801, men det er litt av en jobb å lete gjennom de digtale kirkebøkene. De er i alle fall fortgrafert fa Stange på den tiden.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg lurer på om jeg ikke har funnet Marthe Jensdatter død her? LenkeLurer på om ikke navnet til Marthe skal være Jensdatter. Dette dødsfallet kan passe med at Herman gifter deg på ny før 1801. med en Lisbeth som er ført i 1801-tellingen.Har ikke til nå funnet den vielsen, men kirkebøkene fra denne tiden er ikke de enkleste å finne fram i. Hyggelig at du har nytte av det jeg har funnet. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jo, jeg hadde rett i min teorie om at herman hansen giftet seg igjen etter første hustrus død . Her fra kirkeboka vielse 1800. 2. side 1. rad, nr, 4.Herman Hansen , enkemand og Lisbetn Christiansdatter : LenkeDa vokste nok Hans opp hos far og stemor på Stange.Lykke til med din slektsforsking.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I barnedåpen (4) 22. Mai(ikke Mars) 1826 står vel faren oppgitt som Herman Jansen/Jensen og moren Marthe Iversdt.. Barnet heter Jens. Denne familien finner du vel igjen på Korsødegaarden i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Foreldrene til Hans var vel Herman Hansen Skjerden og Elen Monsdt. Herkestad(dpt.11/8 1754)Prøver om det går å legge inn lengek til Stange bygdebok, Herksestad, Kort slektstavle, litt ned på siden. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ser at lenka til dåpen ikke virker så jeg har bel brukt feil adresse i farta. Ny lenke og nå skal den være riktig. Lengst til høyre, nr. 2 fra toppen Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torild Hermansen

Hei Berit! Tusen takk for det du fant for meg! Jeg forstaar ikke helt hva du mente med Herman Jensen? Med vennlig hilsen Torild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1801 finnes det 2 Herman som var gift for 2.gang i Stange og som har blitt forvekslet her.Innlegg (4), (5) og (8) er feil Herman.Om vi begynner med Herman Jensen Korsødegården så var han først gift med Marthe Jensdt. og de døpte sønnen Jens 22.mai 1796. Denne Herman Jensen ble 2.gift med Berthe Eriksdt.Så er det den Herman Hansen Schjerden(Skjerden) mellem som du spør etter, og han var først gift med Elin Monsdt.(Mogensdt.) og som fikk sønnen Hans som ble døpt 26.juli 1795. Denne Herman Hansen ble 2.gift med Lisbeth Christensdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det var nok jeg som leste feil i kirkeboka. Her har du vel Herman Hansens første hustrus dødsfall: LenkeFlott at du har rettet opp dette , Berit.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.