Gå til innhold
Arkivverket

[#54698] Jens Jacob Klouman, f. 1757, Chr.ania, d. 1825, Fredriksh. og hans 2 hustruer


Gjest Egil Glørud
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Glørud

Hei!Er det noen som kjenner til - eller kan forslå evnt. kilder ang. - historien til Jens Jacob Klouman, sønn av Laurits Pedersen Klouman, død som toller i Fredrikshald, 1825?Og slektsbakgrunn til hans to hustruer, Bente Dorothea Bentsen (ant. d. i Fredrikshald, 1787) og Susanne Caroline Brønstrup (ca. 1768 - 1829, ant. fra Fredrikshald)?Jens Jacob Klouman var på 1780-tallet kjøpmanns-borger og gårdeier i Christiania, men må ha flyttet til Fredrikshald på slutten av 1780-tallet og var kjøpmann der. I FT 1801 er han reg. som 'Før kiøbmand'. I 1802 ble han tollbetjent i Fredrikshald. Gikk kjøpmannsskapet konkurs?Hvem var de to husturene hans? Hvor kom de fra? Jeg finner lite hjelp i det som er bevart av kirkebøker i Halden fra slutten av 1700/beg. av 1800-tallet. Noen som kan hjelpe?mvh Egil Glørud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

1. Første ektefelle, Bente Dorothea Bendtsen, var datter av revisor ved Toldforpaknings Societet i Christiania Gabriel Bendtsen og Anna Willumsdatter Helle (viet i Vor Frelsers Menighet i Christiania 24.09.1761). Bente Dorothea var født 1764, døpt 04.02.1764 i Vor Frelsers Kirke, Christiania.2. Andre ektefelle kjenner jeg lite til (navnet skrevet på stadig nye måter). Du finner noen spekulasjoner rundt henne i Norsk Personalhistorisk Tidsskrift, bind II, s.363-383, hvor du først og fremst finner endel materiale om familien Klouman.3. De må ha flyttet til Fredrikshald 1785 eller senest 1786. Om hukommelsen ikke svikter helt, var han dessverre ikke større forretningstalent enn sin far.Beklager eventuelle tastefeil, dårlige batterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei!Takk Geir! Dette var fint og hjelper meg et stykke videre. Flott med henvisn. til NPT som jeg straks skal gå på bibl. å sjekke. Så vidt jeg har sett fra mine sparsomme kilder, gikk det ikke så fantastisk med neste generasjon Klouman i Fredrikshald heller, mens det er flere mer 'vellykkete' i generasjonen deretter.Jens Jacob og Bente Dorothea har sønn til dåp i Fredrikshald i 1786, men han står oppført som gårdeier i Chr.ania i 1787. Selvfølgelig ikke noen motsetning i det.Så må jeg se om jeg kan finne ut om det er noen forbindelse mellom Bente Dorotheas fam. og lensm. Bendsen i Rakkestad. Jens Jacobs og Susanne Carolines datter Elen Maria flytter nemlig til denne lensm. i Rakkestad i 1815 og får der en datter utenom ekstesk. - min farmors mormor.Svigerfaren Gabriel Bendtsen (Bentzen) ble overtollbetj. i Fredrikshald, 1781 og har vel 'banet veien' til Fredriksh. for svigersønnen og hjulpet ham inn i tolletaten.Den andre konens ettern. tror jeg mest sannsynlig er Brønstrup (og ant. feilskr. i FT 1801) og kan f.eks. være datter av en offiser på Fredriksten. Skal bli interessant å se om NPT-art. kan gi noe mer.Takk igjen, Geir!mvh Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei!Fant etter litt leting art. i NTP som Geir K. B. viser til. Visste at dette tidskr. finnes i mag. til UB Bergen, men fordi det i BIBSYS er reg. som Tidsskr. for genealogi, .... , måtte jeg søke en god del. Akt. art. finnes i bind I, selvsagt (!) av Finne-Grønn.... Hadde jeg før visst at 'selveste' Finne-Grønn var inngiftet i Klouman-slekten, hadde jeg kanskje funnet denne kilden tidligere.Mye interessant utflyllende til det jeg allerede hadde funnet ut - men ant. mest basert på annenhånds kilder hvor Finne-Grønn som 'primærkilde' har manglet (?).Imidlertid: FINNE-GRØNN TAR FEIL i hvert fall for en pers. - viktig for meg. NTP (NTforG,..), b. I, s. 372, Jens Jacob Kloumanns barn (Fr.hald): '6.h. Ellen Marie Kloumann ...... Fredrikshald hvor død før 1801.'Uforståelig feil! Hun er jo reg. i FT 1801.At hun i 1815 flytter til Rakkestad (og får etterslekt der), var ikke så lett å finne ut.KB, Rakkestad (min. 1814 - 24), p. 642, 'Ankomne til Sognet' nr. 48, 1815:'Elen Maria Klouman (borgerstand), 19, fra Fr.hald, til Lensmand Bendsen'LenkeTror også at denne fam. av Fredrikhald-Klouman'er skrev fam.navnet med en n (Kloumann hos Finne-Grønn).Leker med idéen at lensm. Bendsen i Rakkestad (1804 - 22, tror jeg) er av Fredrikhald-slekten Bendzen, som vel også J. J. Kloumans 1. kone tilhørte (?).mvh Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Et lite PS.Jeg skriver også Klouman da så langt jeg kan se er den skriveform de selv benyttet.Og et lite PS tilJeg kontrollerer alltid Finne-Grønns opplysninger (på linje med andres), det har jeg ikke angret på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Fredrik Klouman

Hei Egil! Har nylig kommet inn i dette debattforum. Jeg registrerer at vi er i slekt (omenn langt ute), din bror Halfdan nevnte det for meg i fjor. Selv er jeg etterkommer etter Lauritz Petersen Klouman i hans tredje ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.