Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Arnfrid Mæland

[#54701] Tingbøker for Os og Sunnhordland

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Vil tingbøkene for Os tinglag og for Sunnhordlandsfuten for perioden etter 1683 bli digitalisert med det første?Mvh Arnfrid M

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

OK, Takk,jeg spør fordi jeg ønsker å finne ut om dødsdommen over Marta Knudsdatter Kvitingen (Fiske) ble fullbyrdet.Mvh Arnfrid M

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Da må jeg peke på at det er flere lakuner i tingboksrekken. Kanskje er det futerekneskapane i Riksarkivet som gir svaret.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

Dette gjelder en blodskamsak ca 1741 i Samnanger.Både Marta, 19 år, og broren Peder, 14 år, som hadde gjort henne gravid, ble dømt til døden i 1743.I dommen sto det: 'Deres hoveder bliver avhugged ved Sverd, og deres Legemer bliver at begrave. Hvilken vores Dom til Overrettens paaskjønnelse insendes.' Kilde: Samnangerboken.Da saken kom til høyesterett ble Peders dom noe mildere. Han fikk 10-12 år.Etter å ha sonet dommen konfirmeres Peder, 30 år gammel, søndag etter nyttår (2. januar) i 1757 i Samnanger kirke. Han skrifter 12. søndag etter Trin. i 1757 (28. august 1757): 'som førend han var Confirmeret har begaaet Blodskams Synd med sin Søster Marte Knudsdaatter Quitingen.' Kilde: Offentlig skrifter og Kirkeboken.Peder fikk så flere barn i to ekteskap. Marta finner vi imidlertid ikke konfirmert eller død.Tror du at vi bør ta kontakt med Riksarkivet direkte?Mvh Arnfrid M

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive