Gå til innhold
Arkivverket

[#54714] Hvem er aner til Ellend Ellefsen Wold gm Lisbet Sødal på Røros


Gjest Rolf  Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

lurer på hvem som er anene til Ellend Elledsen Wold (født i 1803) gift(1828)med Lisbet Jørgensdatter Sødal ( f 1805)Er usikker på det som står i Rørosboka bind 5( side 246).Slik som jeg leser det ser det ut som det er Ellef Ellendsen Wold( 1775-1855) gift m Karen Pedersdatter Aune fra Tydal.Hvem er så foreldre til Ellef Ellendsen Wold og Denne Lisbet Rasmusdatter disse var gift i 1770 i flg boka.Har Ellend Ellendsen Wold f 1698 noe med Ellef( født1775 ) å gjøre ? Mvh RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Da her jeg vært borti dette før på en måte uten at jeg tenkte på det ( tema 53354 ) kan du fortelle meg hvor jeg finner foreldrene til Lisbet Sødal. jeg har Rb3 og 4 og 5 nå.takk så langt Mvh RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ellen Ellevsen Vintervold og Lisbeth Jørgensdatter Sødal ble viet 18/7-1828, han 25 og hun 23 år.Lisbet ble født 22/8-1805, døpt 6/10. Foreldrene: Jørgen Larsen Sydal og Petternilla Christensdatter.Jørgen Larsen Sødal var sønn av Lars Henningsen Valset og Ragnhild Eriksdatter Stuedal.Rørosboka 3 side 351,Petternilla Christensdatter (døpt 3/12-1775)var datter av Christen Svendsen Kurås og Lisbet Olsdatter Kurås.Kurås finner du i bind 5, men jeg finner ikke boka i farten - derfor kan jeg ikke gi deg sidetall der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Finnes det noe koblinger fra Lars Henningsen Valset til Bersvend Andersen Valset f 1794 gm Ane Marie Clausdatter Sommer tro ?.Du skal ha takk. Mvh RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Svaret på ditt siste spørsmål er ja.Bersvend ble døpt 26/1-1794. Foreldrene oppgis å være Anders Jørgensen Valset og Siri Barsvendsdatter. Faren må være død like noe før 1801.Anders Jørgensen Valset og Siri Bersvendsdatter ble gift 17/10-1790.Det som kommer etter dette er gjort nå og i all hast.En Anders ble født 1766 med far Jørgen Valset. Jørgen Joensen Valset ble gift 1757 med Maritte Olsdatter Hougen.Jørgen Joensen ble født 1735. Far: Joen Valset. Joen Valset ble gift 1733 med Karen Johannesdatter. De to eldste barna heter Anne og Jørgen, så her dreier det seg om Jon Jørgensen Valset som var en eldre bror av Henning Valset.Joen Valset ble døde i 1752 70 1/2 år og Karen Johannesdatter ble begravet 6/4-1777 75 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Joen Valsets sønn Jørgen ble født 29/8 og døpt 18/9-1735 (sjekket med kirkeboka). Hans alder ved død er 5 år for høy.I 1801 har Jørgen Jonsen Valset feil farsnavn:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg fikk for mange år siden (av Arne Strickert) en kopi av et handskrevet slektshefte som er skrevet i 1919 av A.R. Prytz. Det starter med Jørgen Larssen Valset (ca. 1654-1730), det er min farfars farfars farfars farfar, ifølge heftet. Det stemmer i hvert fall med Røros-bøkene.John Jørgensen Valset er ført opp som en eldre bror av min stamfar, Henning Jørgensen Valset, og om John sier Prytz: 'De efterfølgende brukere av hovedbøllet paa Valset stammer fra ham.' Dette stemmer vel med det Astrid skriver i (6).Mer generelt: Er Prytz-heftet pålitelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har ikke kjennskap til det slektsheftet du nevner,men det som står om Valset-slekta i Rørosbøkene er vel stort sett greitt i hovedtrekkene. Jeg stammer også fra Henning Valset, videre fra sønnen Lars og sistnevntes datter Kjersti som ble gift til Kuråsen.På Bjørn Nyheims nettside finner man en Lars Valset som er nevnt i 'ordinære utgifter' i 1661. Det er fristende å tro at han var far til Jørgen Larsen.Jeg tror videre at slektsnavnet Valset på Røros må være 'importert' i likhet med mange andre navn som finnes der. Valsetene på Sødal står i kirkebøkene som Valset hele 1700-tallet i gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg antar det er bare en person med ditt navn i Trondheim, så jeg sender en kopi av heftet til adressen jeg fant i tlf.kat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Kjære Johan Borgos, dette gjorde meg virkelig glad. Jeg tenkte akkurat at det kunne være interessant å lese dette heftet. Og du har rett i at det finnes bare en med mitt navn her i byen.Tusen takk fra Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Er det noe data på Siri Bersvendsdatter ( inlegg 6 ) og Karen Johannesdatter ( inlegg 5 ) Aner til disse bakoverFinner jeg disse i Rørosboka ? Mvh RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Data på henne. Ikke under Valset, men sikkert et annet sted i RB. Jeg merket meg en Marit Bersvendsdatter Moen som var fadder på Bersvend i 1794.Jeg vet i utgangspunktet like lite som deg om Siri, men en rask kikk i kirkebokavskriftene hos Hogne Holst gir en Siri døpt 24/6-1770 med foreldre Bersvend Sivertsen og Maritte Andersdatter. Bersvend Sivertsen og Maritte Andersdatter Kuraasen ble gift 24/5-1759.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Siris dåp nr 55 1770:LenkeBlant fadderne er Peder And. og Siren Andersd. Kuraasen. Mora Marit er datter av Anders Jonsen Kurås og Marit Pedersdatter Dalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.